Sneeuwval

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
grans
Berichten:4
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 18:01
Locatie:Nederland
Contacteer:
Sneeuwval

Bericht door grans » do 03 mar 2005, 22:05

Het schiet mij nu ineens te binnen,
het is de eerste winter dat ik bijen
heb en voor mijn bijen waarschijnlijk
de eerste winter dat er zoveel sneeuw ligt.
Waarschijnlijk ligt het vlieggat en de
vliegplank onder de sneeuw. Mijn vraag:
Moet ik deze vrijmaken?
Groeten Hans

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Sneeuwval

Bericht door Henk Klok » do 03 mar 2005, 22:25

Hallo Hans,

als je een bijenkast met open bodem hebt, en de wasmullade (onderschuifplank) er niet helemaal in hebt geschoven krijgen de bijen hier genoeg lucht door. Met een dichte bodem en het vlieggat afgesloten door sneeuw kan het gebeuren dat de sneeuw door uitwaseming bevriest en daardoor ondoordringbaar afgesloten wordt. Dan kunnen de bijen te weinig verse zuurstof krijgen.
Ik heb de sneeuw vanmiddag bij mijn kasten voor de zekerheid toch voor de vliegopening weggehaald, ook al heb ik een open bodem (onder half dicht). Deze sneeuw was al deels ijs geworden.

groet,
Henk

p.s. :
ik wil je niet onnodig ongerust maken. Er zal niet direct gevaar zijn. Ga maar na: er zijn genoeg imkers in koudere streken die ook een dichte bodem hebben, en sneeuw rondom hun kasten.
Ria van den Berg heeft bijen in Canada. Zij moet het weten.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Sneeuwval

Bericht door Ria van den Berg » do 03 mar 2005, 23:56

Henk Klok schreef: ik wil je niet onnodig ongerust maken. Er zal niet direct gevaar zijn. Ga maar na: er zijn genoeg imkers in koudere streken die ook een dichte bodem hebben, en sneeuw rondom hun kasten.
Ria van den Berg heeft bijen in Canada. Zij moet het weten.
Ik heb net even naar de mooie bijenplaatjes met sneeuw gekeken. En dat terwijl vandaag al +10 °C hebben gehaald. Ik heb eigenlijk nog nooit onder invliegopeningen dicht met ijs gezien, maar wij hebben welook boven invliegopeningen. We hebben eens geprobeerd daar een soort luikje voor te maken, zodat de wind er niet in kon, toen merkten we wel dat erachter een laagje ijs kwam. In een jaar met heel veel sneeuw, ligt het soms hoger dan de kasten. De eerste keer waren we verbaasd dat die volken in het voorjaar toch leefden. Ze hadden een soort schoorsteentje door de sneeuw gemaakt. Sommige bijenhouders hier scheppen expres sneeuw rond de kasten, maar de sneeuw is hier veel droger dan bij jullie. De meeste bijenhouders hier gebruiken dichte bodems.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Sneeuwval

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 04 mar 2005, 17:05

Henk Klok schreef:
Hallo Hans,

Met een dichte bodem en het vlieggat afgesloten door sneeuw kan het gebeuren dat de sneeuw door uitwaseming bevriest en daardoor ondoordringbaar afgesloten wordt.
Heel belangrijk om voldoende ventilatie te waarborgen.
Enkele foto's op het forum geven aan dat de voet geheel ingesneeuwd is.
Dus snel los maken.
Maar waar ook aan gedacht moet worden is de hoge lichtintensiteit van de sneeuw.
Zonder voorzieningen kunnen er - als de zon er ook nog bijkomt- al bijen naar buiten komen.
Dit is al onafhankelijk van de temperatuur.
ze liggen dan zo met hun rug in de sneeuw.
En dat is niet om van de zon te genieten.[8D]
Zorg er voor dat de vliegopening dus niet direkt in het licht staat.
Maar zet er wat voor!

We zijn dit soort akties inmidels haast verleerd.

Geniet nog even van de sneeuw(ver)gezichten.
Hopelijk houden onze bijtjes zich nog even flink.

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sneeuwval

Bericht door Kroese » vr 04 mar 2005, 18:35

gerard.b.w.vos schreef: Zonder voorzieningen kunnen er - als de zon er ook nog bijkomt- al bijen naar buiten komen. Dit is al onafhankelijk van de temperatuur ze liggen dan zo met hun rug in de sneeuw. En dat is niet om van de zon te genieten.[8D]
Zorg er voor dat de vliegopening dus niet direkt in het licht staat.
Maar zet er wat voor! Gerard.b.w.vos
Gerard heeft gelijk, zie mijn foto van vandaag.
Er zijn al verscheidene bijen verkleumd.
Afbeelding
Groet Hennie...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten