Apicola Verkruisen vervolg

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:
Apicola Verkruisen vervolg

Bericht door ROEL » ma 14 mar 2005, 19:38

Inmiddels is de groep gecertificeerde imkers uitgegroeid tot een 90-tal deelnemers die samen nog eens 10.000 volken hebben. Vergis u niet in de skal-certificatie of denk niet dit is een zuid-Amerikaans land waar alles mogelijk is. Want de controle op de productiewijze en verwerking is bijzonder hoog. Skal is een Nederlandse certificeerder die zich richt naar de EU verordening en het NOP ( New organic program van de food and drug admnistration van de VS.)

Het bedrijf werkt uitsluitend met 10 raams Dadantkasten, daarbuiten wordt veelal Langstroth gebruikt.
Chili is killerbee vrij omdat aan de oostkant het enorme Andes gebergte ligt en in het noorden de onafzienbare woestijn.
Een speciaal ras wordt hier niet gebruikt, ik zag donkere en geel gestreepte bijen door elkaar. Fijn is wel dat ze over het algemeen zachtaardig zijn en weinig neiging tot zwermen hebben.
95% van de opbrengst van het bedrijf en aangesloten imkers wordt geëxporteerd naar
Nederland, Duitsland, Japan, Singapore en de Verenigde Staten, voorwaar een voortreffelijke prestatie, die voornamelijk de latste vier jaar tot stand kwam.
Een enorme hoeveelheid diepgevroren stuifmeel wordt afgezet bij een hommel teler in Europa.

Afbeelding

Met veel plezier ben ik een paar keer met Jano meegeweest om de bijen te bekijken en te behandelen. Het is geweldig je te kunnen begeven in een ongerepte natuur. En zal ik het bezoek aan zijn vader en moeder in een bergdorpje niet vergeten.
Ook de overheid draagt hier een steentje bij door de co-financiering van een drie jaar durend schoolings programma voor de aangesloten eko-imkers. Daarvoor heeft het bedrijf een vast team van drie medewerkers in dienst.

Afbeelding

Veel dank ben ik aan Wim Verkruisen verschuldigd die mij de gelegenheid bood om dit land en zijn activiteiten te kunnen bekijken door de aanschaf van een door de VBBN te koop aangeboden kunstraatmachine.

Afbeelding


Afbeelding

Deze aanschaf draagt weer bij aan de eko-gedachte om de eigen was, en die van de aangesloten imkers in een gesloten circuit te bewerken.

Afbeelding

Roel ten Klei.

Afbeelding

De Osorno vulkaan, een van de vele die Chili rijk is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten