Haccp honingslinger-ruimte in Zeeland?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Haccp honingslinger-ruimte in Zeeland?

Bericht door wilde » zo 10 apr 2005, 12:49

Peter, je bent de zaak aardig aan het opkloppen.
In de link die je geeft gaat het om vrijmarkten e.d. waar particulieren bederflijke etenswaren aanbieden. Honing wordt niet genoemd en de meeste imkers verkopen alleen honing aan huis. Dat lijkt mij geen enkel probleem, aannemend dat de imker wel hygiënisch werkt bij het slingeren en potten vullen.
Voor de rest gaat het om bedrijven, waaraan hogere eisen worden gesteld.
Zelf heb ik recent 2 maal de Warenwet op bezoek gehad om honing bij mij te kopen voor keuring van het product. Er is geen enkele vraag gesteld over de wijze van slingeren en potten vullen. Het zal dus zo'n vaart niet lopen.
Albert

zwaakse liefde
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jun 2004, 13:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Haccp honingslinger-ruimte in Zeeland?

Bericht door zwaakse liefde » zo 10 apr 2005, 20:50

Dit is geweldig nieuws. Ik zal morgen even informeren bij de vwa en kom hier dan even op terug. Maar Albert ik heb het liever dat we gewoon onze honing mogen verkopen hoor.

Peter Hundepool

zwaakse liefde
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jun 2004, 13:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Haccp honingslinger-ruimte in Zeeland?

Bericht door zwaakse liefde » di 12 apr 2005, 06:39

Beste Albert en mede imkers,

Gisteren een goed gesprek gehad met een aardige man van de keurings dienst van waren (vwa). De regels op dit moment zijn als je honing aanbied dan val je onder aanbieders van levensmiddelen en dient je zelf zorg te dragen dat je product niet gevaarlijk is voor de volksgezondheid.
Als je honing in een potje doet voor verpakken dus moet het een etiket bevatten zoals de vbbn al had aangegeven. hier niets nieuws.
Verkoop je dit vanuit je eigen voordeur dan is het relatief simpel omdat er nog geen code is geschreven voor honing verwerking. Hij vond het een heel leuk idee om dit te doen maar je moet voor je eigen product een handleiding schrijven waar besmettingsgevaren kunnen liggen en hoe je die voorkomt. Het ligt dan bij de plaatselijke inspecteur of hij hier genoegen aan neemt en hij zal monsters eisen wat hij bij Albert dus ook doet begrijp ik.
Ga je op markten of iets dergelijks honing aanbieden dan val onder de eerdere link die ik in een vorige mail heb neer gezet. Je bent dan een gewone producent van etenswaren en dient aan die eisen te voldoen.
Neem je honing over van andere imkers dan dien je ook hier aan te voldoen.

Dus als je gewoon je honing aan de deur gaat verkopen is er nu nog niets aan de hand allen moet je je handelingen op papier zetten of kunnen verklaren aan de keurmeester.

Toch zou het wenselijk zijn dat de vbbn een algemene code zou schrijven waar een ieder aan kan voldoen zodat we niet dagelijk regels opgedrongen krijgen vanuit de overheid waar we niet meer aan kunnen voldoen.

Peter Hundepool

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Haccp honingslinger-ruimte in Zeeland?

Bericht door Hans van der Post. » di 12 apr 2005, 10:09

Toch zijn er zaken die wel goed gaan maar niet volgens de regels gebeuren.
Moeten we dan het aan de grote klok hangen dat we wel hygiënisch werken maar dit niet volgens de nieuwe regels gebeurd? Dan kunnen Alle imkers wel hun kap aan de wilgen hangen en het promoten van het bijenhouden kan op een zeer laag pitje.
Ik vraag me af Peter wat jou beweegredenen is om dit zo uit te spinnen[?][}:)]
Is dit een bezorgdheid omdat het in jouw directe omgeving fout gaat? of de onzekerheid hoe moet ik mijn honing product verwerken en aan de man/vrouw brengen[?]
Als er slingerruimte gemaakt moet worden volgens de nieuwe regels zal dit dan op een enkele plek kunnen.[|)]
Ik ben er voor dat honing(pot) door de warenwet onderzocht wordt op de inhoud van allerhande verkeerde zaken maar niet hoe de het in de pot komt!!!
Hans.

zwaakse liefde
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jun 2004, 13:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Haccp honingslinger-ruimte in Zeeland?

Bericht door zwaakse liefde » di 12 apr 2005, 17:19

Beste Hans en andere imkers,

De beweeg reden om dit uit te zoeken en bekend te maken in het forum is dat ik zelf wil weten hoe en wat en welke regels gelden er. Daarnaast ben je zelf hoofdelijk aansprakelijk als er iets mis gaat en er zit een verontreiniging, door een foute of slechte machinerie is je honing. Dit kan betekenen dat je tegen boetes, schadeloosstellingen en overige kosten aan kunt lopen.
Deze zijn bijzonder hoog. Mijn vader had diverse colega's die hier kennis mee gemaakt hebben (was slager) en die zijn niet mals.
Daarnaast lijkt het in belang van de imkers dat we als groep imkers de regels bepalen hoe en wat gewenst is voor het verwerken van honing.
Want als de keuringsdienst of de overheid zijn stempel er op drukt we straks geen honing meer kunnen verkopen omdat de regels onredelijk zijn opgesteld. Dit is bij onder andere de wijnmaak branche al het geval als je zelf wijn maakt dien je een bepaalde hoeveelheid sulfiet te hebben hier heeft niemand om gevraagd maar de overheid heeft dit opgesteld en als je wijn aan vrienden kado wilt geven dien je hier aan te voldoen.

Dus het is in mijn eigenbelang dat mensen die hier ideeen over hebben en er veel meer ervaring mee hebben dan ik het nu gaan opzetten of bedenken.

met vriendelijke groet,

Peter Hundepool

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten