Vandaag gelezen in de krant.......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:
Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door hans hoogendoorn » di 30 aug 2005, 18:58

Het is alleen maar inspelen op angstgevoelens van mensen en verder aanwakkeren.
Sensatie. Inderdaad Hennie : tig keer bah.

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Wim Vos » di 30 aug 2005, 20:56

Gerard, bedankt voor je verhaal.

Vandaag las ik een vrij uitgebreid artikel in de Dordtenaar, met de meneer die 50 keer was gestoken. Het sluit goed aan op jouw verhaal. Echt horror.
Wellicht dat de media wat verkeerde berichtgeving de wereld insturen, maar de reacties hier op het forum vind ik wel erg bagatelliserend.
Een aantal personen, die zich toevallig, zonder daarvan enig idee te hebben, ophouden in de buurt van een bijenstal, wordt plots aangevallen door zeker enkele honderden agressieve bijen.
Dat is toch niet niks.
Het braakliggende terreintje waar je het over hebt, en waar deze mensen waren, wordt door de buurt (zo´n 100 meter verderop) gebruikt als ontmoetingsplaats, crossveldje etc.. aldus de Dordtenaar.

Je verhaal toont aan dat het houden van bijen in een woonomgeving toch de nodige risico's met zich meeneemt. En de meeste imkers hebben toch hun bijen in een woonbuurt staan.

Ik heb 5 volken in de achtertuin staan, naast een heg van 2,30 meter, en pak ook honing af, terwijl de buren aan beide zijden en achter dan rustig in de tuin zitten.

Het verhaal leert me we wel een paar dingen.
1). In de eerste plaats altijd zeer serieus met de bijen om te gaan. Ook als de kast niet open gaat.
2). Zodra er sprake is van overmatige agressiviteit de kast onmiddellijk weer te sluiten.
3). Dat het niet verstandig is om in twee volken tegelijk te werken, alhoewel ik niet expliciet lees dat dit gebeurde.

Om mijn buren, en niet minder mijzelf, want dit zal je maar gebeuren als imker, te behoeden voor dit soort taferelen ben ik al een tijd geleden overgestapt op Carnica's. Die zijn doorgaans toch wat rustiger dan de inheemse bij.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door dickvanleeuwen » di 30 aug 2005, 21:20

Zonder het probleem te willen opblazen en met begrip voor de situatie mogen wij toch ook iets leren van dit gebeuren vind ik!

Toen ik de beginners cursus deed heb ik een vergelijkbaar probleem gekend. Dat was tijdens een drachtarme periode. De groep was in tweeën gesplitst en ik hoorde tot de tweede groep. De eerste groep was net klaar met controleren. De tweede groep was zeker nog op een afstand van 50 meter en we werden massaal aangevallen. Wij hadden pakken bij ons en wisten wat ons te doen stond. Die paar steken namen we voor lief, de bijen waren gewoon wat knorrig.

Daar denkt de onwetende omstander heel anders over!!!

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Gerard van Gastel » di 30 aug 2005, 21:45

Wim, het zal velen van ons wel aan het denken gezet hebben, ik zelf zal nu in ieder geval wel proberen om goed op de direkte omgeving te letten bij het werken in de bijenvolken, nu hield ik een afstand van pakweg 10 meter aan, waarin mijn kinderen weg moesten blijven, maar dat is blijkbaar lang niet genoeg als het eens echt misgaat. Dat het gelukkig slechts sporadisch misgaat blijkt wel uit het feit dat het wel erg breed uitgemeten wordt in de pers. Desalniettemin een erg triest voorval, voor de getroffenen, voor de bijenhouderij, maar ook voor Rob Verkooijen, die op last van de politie "binnen 10 minuten" met zijn bijen moest vertrekken; hierover was geen enkele discussie mogelijk!
U kunt begrijpen wat dit inhoud; al die rondvliegende "woedende" bijen die achterblijven en verloren gaan, en dan... waar naar toe met de kasten?
Wachten tot de avond was verstandiger geweest, maar mocht niet om escalatie te voorkomen.

Eea brengt mij bij de vraag: wat zou een veilige afstand zijn tussen de bijenstand en omwonenden? Een hoge muur of heg blijkbaar niet.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Oude Essink » di 30 aug 2005, 22:13

Eea brengt mij bij de vraag: wat zou een veilige afstand zijn tussen de bijenstand en omwonenden? Een hoge muur of heg blijkbaar niet.
Een muur of heg, waardoor de bijen gedwongen zijn meer dan twee meter omhoog te gaan bij het uitvliegen, kan op zich geen probleem zijn, als er tenminste geen sprake is van een abnormaal agressieve moer (onmiddellijk vervangen!!!) en als er geen voergebrek is, waardoor agressie ontstaat; ook onderlinge roverij maakt de volken meer dan normaal agressief; dit soort dingen moet je absoluut voorkomen als er onbeschermde leken in de buurt ( kunnen) zijn.. In het gewraakte geval, werden de bijen getracteerd op een voor haar ingrijpende actie; beroving van de wintervoorraad op een moment, dat de wintervoorbereiding voor de bijen begonnen is ( prikdatum 1 augustus); honing afnemen hoeft geen agressie op te leveren; maar de omstandigheden in dit geval en de wijze waarop de handeling werd uitgevoerd, worden ( door gerard) niet vermeld. Menig imker uit de oude doos kan verhalen over de vreselijke toestanden die voorkwamen bij imkers die op een warme dag, op het koolzaad in de polder honing gingen afnemen.( doorgaans was daar gelukkig geen publiek bij!!! Speculeren heeft weinig zin; iedereen is geschrokken en "het lesje" is duidelijk; voor mij echter ten koste van net iets teveel.
hennie oes

Afbeelding

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door zonregeditor » di 30 aug 2005, 23:41

erg vervelend voor alle partijen zeg,

bij novum lees ik ook nog :


Bijen krijgen ruzie met elkaar, vijf mensen gewond (Novum) - Vijf mensen zijn zondag gewond geraakt toen twee bijenvolken agressief op elkaar reageerden tijdens een imkerdemonstratie in Breda. Enkele gewonden hebben zich in het ziekenhuis moeten laten behandelen aan hun verwondingen, meldt de politie.

De demonstratie vond plaats op een binnenterrein in de Verbeetenstraat. Onder de aanwezigen brak paniek uit toen de bijen begonnen te steken. De politie heeft de imker daarop opdracht gegeven zo snel mogelijk te vertrekken.

De gemeente Breda heeft volgens de politie verdelgingsmiddelen gebruikt om de rondzwervende bijen te doden.

uitgegeven op zondag 28 augustus 2005


Dus ik neem aan dat het volk ook nog vernietigd is met verdelgingsmiddelen, of viel dat mee?

maar zoals cruijff altijd zegt: elk nadeel heb zijn voordeel

de bijen krijgen even de aandacht en
dat het aanspoort tot grotere voorzichtigheid lijkt me een voordeel

maar als beginner komen er weer een aantal vragen bij me op zoals:
waren het inderdaad geen carnicas?
hadden ze op koolzaad gestaan?
kregen de bijen ruzie met elkaar of met de omstanders?
wat is dan een veilige afstand voor onbeschermde toeschouwers?

ik kan me niet voorstellen dat een rustig carnicavolkje ineens zulke acties onderneemt of is dat naief?

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 31 aug 2005, 09:43

zonregeditor schreef:

maar als beginner komen er weer een aantal vragen bij me op zoals:
waren het inderdaad geen carnicas?
hadden ze op koolzaad gestaan?
kregen de bijen ruzie met elkaar of met de omstanders?
wat is dan een veilige afstand voor onbeschermde toeschouwers?

ik kan me niet voorstellen dat een rustig carnicavolkje ineens zulke acties onderneemt of is dat naief?
Hallo Peter,

Het "ras" is hier denk ik even niet van belang. Een bij is een dier. En zoals elk dier kan het op een niet voorziene manier reageren. Waarom? Dat zullen misschien de aanwezigen kunnen vertellen.

Je kan/moet natuurlijk maatregelen nemen om zulke zaken te voorkomen. Als eerste, en vind ik morele plicht van elke imker, is het houden van zachtaardige bijen. Dat dit nu Carnica, Buckfast of nigra is, is van geen belang. Bijen die je al goede dag komen zeggen als je maar op weg bent naar hun woonst, geven natuurlijk meer kans op zulke reactie.
Als 2de, voor je belangrijke ingrepen doet aan de bijen, even de buren verwittigen of kijken of er niemand in de buurt is.
Ik gebruik bijendrijvers als ik de honing ga weg nemen. Zo zitten er een minimaal aantal bijen in de honingkamer. Het volk wordt zo ook minder verstoord. Ze zijn niet eens op de hoogte dat je met hun voorraad aan de haal gaat.
De honing wordt dan 's morgens heel vroeg afgenomen (net licht geworden). Het is dan nog fris en er toeren amper bijen rond. Zo verklein je het risiko toch weer enkele procenten. Ik kan aannemen dat dit voor een "les" minder evident is om dit om 7uur 's morgens te doen.

Zoals wel vaker bij een "ramp" is het hier waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden, die als ze afzonderlijk optreden geen gevolgen hebben, maar door het samenvallen, met de gekende gevolgen.
Hier en daar zal er wel over gereageerd worden.[:(] Hopelijk op niet te veel plaatsen. Als imkers moeten we hier alleen uit leren.

Dat de politie de imker verplicht om onmiddellijk te vertrekken met de kasten, bewijst in deze, dat de politie geen kaas heeft gegeten van bijen. Hun onbezonnen beslissing heeft waarschijnlijk op dat moment de situatie alleen verergerd.[V] De kasten terug sluiten, de mensen verwijderen en een uurtje wachten, had waarschijnlijk een veel verstandigere beslissing geweest.

Dat er zoveel aandacht aan is besteed, is natuurlijk ook een gevolg van de "komkommer tijd". Er valt voor de rest weinig nieuws te rapen. Mocht dit gebeurd zijn op de dag dat de WTC-torens in New York het slachtoffer werden van een aanslag, was er niet eens over gesproken. Nu was het een dankbaar item om toch het journaal te kunnen vullen. Dat een zender als "Talpa" er zoveel aandacht aan besteed is ook normaal. Het is een commercieel station dat kijkers moet "verdienen" om inkomsten te genereren. Waarmee lukt dit het best? Juist, met sensatie te brengen. Dit was voor hen dus een gedroomd item. Dat ze er zaken als killerbee's moeten bij sleuren, zal ze natuurlijk worst wezen.

De ongelukkigen die de steken moesten incasseren kan ik alleen maar een snel herstel toewensen.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Leo van der Heijden » wo 31 aug 2005, 19:09

Theo jij schrijft
Ik gebruik bijendrijvers als ik de honing ga weg nemen. Zo zitten er een minimaal aantal bijen in de honingkamer. Het volk wordt zo ook minder verstoord. Ze zijn niet eens op de hoogte dat je met hun voorraad aan de haal gaat.
Theo is een bijendrijver het zelfde als een bijenuitlaat?
Ik gebruik zelf ook een bijenuitlaat bij het afnemen van de honingkamers. Ik laat de bijenuitlaten altijd tot het einde van de dag liggen waarna ik de bijenuitlaat pas verwijder en de voerbak op zet. Ik zou van Gerard graag vernemen of tijdens de cursus gebruik is gemaakt van een bijenuitlaat of dat de honingraampjes raampje voor raampje verwijderd zijn. Ik moet volgende week assisteren bij de bijenles waarbij wij de honing van de volken gaan halen. Ik hoop dat het bij ons (op een volkstuinencomplex) rustiger verloopt.
Groeten Leo.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 31 aug 2005, 19:32

Leo van der Heijden schreef:
is een bijendrijver het zelfde als een bijenuitlaat?
Ik gebruik zelf ook een bijenuitlaat bij het afnemen van de honingkamers. Ik laat de bijenuitlaten altijd tot het einde van de dag liggen waarna ik de bijenuitlaat pas verwijder en de voerbak op zet. Ik zou van Gerard graag vernemen of tijdens de cursus gebruik is gemaakt van een bijenuitlaat of dat de honingraampjes raampje voor raampje verwijderd zijn. Ik moet volgende week assisteren bij de bijenles waarbij wij de honing van de volken gaan halen. Ik hoop dat het bij ons (op een volkstuinencomplex) rustiger verloopt.
Groeten Leo.
Ja Leo is hetzelfde. Dat zijn nu eenmeel de kleine verschillen tussen het Nederlands van het Noorden en het Nederlands van het Zuiden.

Ik hoop voor jou, en de volledige groep, dat het er inderdaad rustiger aan toe gaat. Waarom leg je de dag er voor geen bijenuitlaat? Kan je zo de voordelen direct laten zien.

mvg

Theo

hylke
Berichten:23
Lid geworden op:do 26 mei 2005, 11:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door hylke » wo 31 aug 2005, 22:17

Ik ga zaterdag ook honing oogsten (volkstuin in een wijk) en ook dit volk is een beetje knorrig, misschien wel moerloos. Ik vroeg mij af wanneer ik het beste kan oogsten. 'S morgens heel vroeg of 's avonds laat. 's Nachts moeten de bijen toch weer terug naar hun kast. Of misschien is het verstandig om 's morgens de bijenuitlaat te plaatsen en 's avonds te oogsten. Naast het oogsten wil ik controleren of het volk moerloos is, of kan ik beter wachten en het volk eerst goed voeren. Vragen, vragen. Wie kan mij adviseren.

Hylke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten