Vandaag gelezen in de krant.......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Henkn » zo 28 aug 2005, 23:09

Hallo Allemaal!

Onderstaand artikeltje stond om half tien vanavond in de digitale versie van De Telegraaf. Bepaald geen reklame voor onze hobby......
Gewonden bij cursus honing maken
BREDA - Een onschuldige cursus honing maken in Breda is zondag uitgelopen op een chaos. De bijen reageerden woedend toen de Bredase imker zijn cursisten wilde laten zien hoe de honing van de honingraten gehaald moest worden. Ze werden agressief en begonnen omstanders te steken.

Volgens de politie waren de cursisten goed beschermd maar moesten omstanders en buurtbewoners het ontgelden. De politie moest er zelfs aan te pas komen toen slachtoffers verhaal wilden halen bij de imker. Ook enkele agenten werden gestoken.

Zes mensen moesten zich in het ziekenhuis laten behandelen met tegengif. Een buurtbewoner schat dat dertig tot veertig mensen bijensteken hebben opgelopen. De man zag duizenden bijen op zich afkomen. "Sommige mensen zijn vijftig keer gestoken, anderen dertig keer. Ik heb mijn zoontje net kunnen redden."

De Bredanaar gaat maandag aangifte doen bij de politie. Hij vindt het onbegrijpelijk dat een imker die zelf in beschermde kleding werkt midden in een woonwijk met zijn bijen aan de slag kan gaan.

De imker is op verzoek van de politie zo snel mogelijk met zijn bijenkasten vertrokken.
Henk Noppe
henk apestaartje noppe punt nl

Henk Noppe

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door dickvanleeuwen » ma 29 aug 2005, 12:25

Sterker nog, collega's mailen en zelfs mijn werkgever hing vanmorgen aan de telefoon: "welke levens gevaarlijke hobby ik niet zou hebben!!!!"

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 29 aug 2005, 13:17

De bijen reageerden woedend toen de Bredase imker zijn cursisten wilde laten zien hoe de honing van de honingraten gehaald moest worden.
De cursisten hebben in iedergeval geleerd hoe het niet moet.[B)]

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door hans hoogendoorn » ma 29 aug 2005, 13:24

Hotnews. Het Dagblad van het Noorden (Gr-Fr-Dr) deed er ook al melding van.
En zeg nou zelf. Dat is toch niet eerlijk : 'Een cursus honingmaken!'

Dat doen de bijen toch al uitstekend .... [:o)]

!HH!
Overigens, vervelend voor alle betrokkenen.
Het zal je maar gebeuren.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door hbeugeling » ma 29 aug 2005, 18:49

Ongetwijfeld is het hot news, want ook RTL4 heeft er uitgebreid aandacht aan geschonken. Gelukkig paste deze zender "hoor en wederhoor" toe en liet ook een andere imker aan te woord. In de daarop volgende reportage zag men waarom de bijen zo sterkig waren geworden maar ook dat het onder normale omstadigheden te doen was om, zonder beschermende maatregelen dicht bij de kasten te komen.

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Wim Vos » ma 29 aug 2005, 19:03

De uitzending was op RTL 4 bij het prgramma Editie NL.
Ik viel er halverwege in.
Vanavond om 22.30 wordt dit programma wederom uitgezonden. Ik weet niet of dat dat een herhaling is.


P.S. krijgen de mensen eens wat respect voor ons bijenhouders.
:D[B)]

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door piml » ma 29 aug 2005, 19:06

Leuk al die reclame voor het houden van bijen. De kijker pikt alleen die negatieve aspecten eruit!!!

"Fijne hobby" of "heb jij ook van die killerbees?"


groeten,



Pim Lemmers

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Henk Klok » ma 29 aug 2005, 19:56

In het NRC-Handelsblad van vanavond een reactie van Jos Plaizier:
Jos Plaizier, voorzitter van de landelijke vereniging van bijenhouders VVBN, kijkt op van het incident in Breda. Hij zegt dat het zelden voorkomt dat bijen zo heftig in de aanval gaan. ,,Ze vinden het uiteraard niet leuk dat hun honing wordt weggehaald, want daarmee moeten ze de winter doorkomen.'', legt hij uit. Mogelijk heeft de imker zijn cursisten wat te pontificaal laten zien hoe ze moesten handelen, denkt Plaizier, en zijn de bijen daarvan geschrokken.
,,Maar hun agressiviteit kan ook het gevolg zijn van kleuren of geuren in de directe omgeving'', voegt hij daaraan toe. ,,Ik heb me ooit eens in een zwarte broek onder de bijen begeven. Prompt werd ik vele malen gestoken. Nadat ik een witte broek had aangetrokken, lieten ze me met rust. Geurtjes kunnen ook een rol spelen. Het is onverstandig met sterke after shave of met alcohol op in de buurt van bijen te komen. Imkers weten dat, ze nemen hun voorzorgsmaatregelen'', aldus Plaizier.
groet,
Henk

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Gerard van Gastel » ma 29 aug 2005, 21:11

Helaas, het is een vervelende samenloop van omstandigheden, ik was daarbij aanwezig als cursist. Laat ik u dit vertellen, dat daar eigenlijk gewoon gebeurt is wat u als imker ook doet!!! Dat u wat lacherig reageert op de krantenberichten zoals "cursus honing maken" is begrijpelijk, maar dat zijn helaas woorden van journalisten, die blijkbaar niet gehinderd worden door enige kennis van zaken. De stand is niet (echt) in een woonwijk, de omstanders waren ook niet echt goed bezig daar....... Maar goed, om de zaak niet verder te laten escaleren is men daar niet verder op ingegaan.
En natuurlijk is het erg negatief voor de imkerij, maar u als collega imkers wil ik vragen niet te negatief te reageren, zeker niet als u de ware toedracht niet kent.

Ps: het was toch een leerzame les.

Groeten.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vandaag gelezen in de krant.......

Bericht door Henk Klok » ma 29 aug 2005, 21:33

Helaas, het is een vervelende samenloop van omstandigheden, ik was daarbij aanwezig als cursist.
Hallo Gerard, zou je als ooggetuige ons kunnen vertellen wat er precies gebeurd is? Daar kan iedereen misschien van leren.

groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten