Kastje staat weer op het dakterras ...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Both » vr 28 okt 2005, 20:25

Ik geloof niet dat je daar zoveel vraagtekens bij hoeft te zetten, want dat begrijpt een ieder dacht ik toch wel waarom je in deze tijd van het jaar niet meer te veel in je volken moet rommelen.
In het voorjaar kun je nog alle kanten op en is het niet echt erg al wordt er eens een moertje geplet, je hebt binnen 13 dagen weer een andere. Maar dat wordt nu wat moeilijk als het over 13 dagen vriest of sneeuwt, dat kan gemakkelijk in deze tijd van het jaar. Elke imker is dacht ik blij als hij weet dat hij na het inwinteren zijn bijtjes met rust kan laten, want hoe 'groter is de kans dat ze de winter overleven'

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » vr 28 okt 2005, 21:03

Goedenavond, Teun, pas op met rommelen !! Dat lijkt mij niet verstandig. Ik heb beslist niet gerommeld maar keurig en netjes mijn volken geinspecteerd. Hoewel ik 4 reserve moeren heb weet ik zeker dat ik geen enkele moer ook maar 1 stroobreed in de weg heb gelegd.
Nogmaals, waarom zou jij rommelen ? Ikzelf heb elk raampje weer keurig op z'n plekje gehangen ...

[quote="Both"]
Elke imker is dacht ik blij als hij weet dat hij na het inwinteren zijn bijtjes met rust kan laten, want hoe 'groter is de kans dat ze de winter overleven'

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Lammert van Beek » za 29 okt 2005, 09:26

heidecap schreef:
Vandaag heb ik mijn 8 volkjes bij 21 graden geinspecteerd.
kast 2) 4 ramen broed; onvoldoende voer.
kast 7) 4 ramen broed, onvoldoende voer.

De 2 volken met onvoldoende voervoorraad heb ik met honing in een voerbak bijgevoerd.
Groeten, Thomas
Hallo Thomas,

Net als jij zullen veel andere imkers terecht het idee hebben dat sommige van hun bijenvolken te weinig voervoorraad hebben om de winter door te komen. Een goede optie is ook de aloude borstplaat. Je kunt de volken die mogelijk te weinig voervoorraad hebben een suiker borstplaat geven in plaats van ze nu nog weer te gaan voeren. Dat zou mijn voorkeur hebben.

Lammert van Beek

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Bart de Coo » za 29 okt 2005, 23:50

Naar aanleiding van de laatste bijdrage van Lammert van Beek een vraag en een opmerking.

Op welk trefwoord zal ik eens gaan zoeken als ik in de oude Groentjes het onderzoek wil terugvinden over het voerverbruik gedurende de winter? Anders zoek ik me een ongeluk.

Lammert, jij haalt je wel wat op de hals zeg! Ik zit naar aanleiding van jouw borstplaatopmerking mijn Schotman nog eens door te nemen. Borstplaat maken, laat staan aan de bijen voeren, is geen sinecure! De betreffende paragrafen maken op mij de indruk van een willekeurige pagina uit een exquis kookboek! Jamie Oliver als imker. Maar áls de bijen inderdaad te veel voedsel verbruikt hebben door het warme weer en we moéten bijvoeren, dan lijkt borstplaat me inderdaad een goede optie.

Maar eerst zou ik wel eens die Groentjes willen lezen. Hebben de bijtjes echt zo veel nodig?

(Overigens zit ik op dit moment een korf te vlechten van buntgras en braamspleut. Het gaat goed en en ik ben er erg trots op. Ik bezit trouwens (nog) geen boomvolk. Ik zit wel te loeren op kansen om insecten te houden in mijn piepkleine achtertuintje. Misschien dat dat mijn bewondering voor Heidecap met zijn balkonvolkje verklaart. Ik probeerde dat dit jaar op te lossen met een hommelkast, maar de koninginnen die ik ving en liet inlopen, kwamen telkens niet terug.)

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Hans van der Post. » zo 30 okt 2005, 11:30

Bart als je invult waarnemingsstations zal je een hele rij krijgen. - Invullen bij; zoeken op datum: sinds 20 jaar.
Nu om 0.20 is het bijeninfo= oude groentjes weer bereikbaar en zijn 16 jaar om na te kijken, geslingerde honing, kg suiker, verbruik enz.
Op dit moment is dit niet te doen. Er is een ongenode "gast" op bijeninfo geweest we hebben de boel teveel dicht getimmerd zo zelfs dat ik er niet aan de lezerskant kan inkomen. De invoerkant heb je niets aan daar worden de teksten en linken van de foto's op de site gezet.
Hans

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Henk Klok » zo 30 okt 2005, 12:26

zo zelfs dat ik er niet aan de lezerskant kan inkomen
Het Groentjesarchief (gescande jaargangen van het vroegere bijenmaandblad Groentje) is weer te bezoeken.

groet,
Henk

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » zo 30 okt 2005, 17:21

Bart, goed dat je naar het Groentjes archief vraagt. Je was me net voor ...
Als ik hier wil zoeken op trefwoord moet ik vervolgens "inloggen".
Ik kan echter niet mijn forum-password gebruiken.
Moet ik me dan nogmaals registreren ???

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Henk Klok » zo 30 okt 2005, 18:17

Bart, goed dat je naar het Groentjes archief vraagt. Je was me net voor ...
Als ik hier wil zoeken op trefwoord moet ik vervolgens "inloggen".
Ik kan echter niet mijn forum-password gebruiken.
Moet ik me dan nogmaals registreren ???
Nee, dat is niet de bedoeling Thomas, maar door onvoorziene problemen zul je nog even moeten wachten voordat je weer zonder inlog in de groentjes kunt zoeken. Ik dacht het probleem opgelost te hebben, maar helaas.

groet,
Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Hans van der Post. » zo 30 okt 2005, 19:24

Om even een beeld te geven heb ik de tekst opgehaald om een indruk te krijgen.
Lees het wel goed het gewicht is inclusief de kast!
Hans

[center]Waarnemingstations.


Eerste Ned. Observatiestation te Wageningen, Bijenstand 'žDe Bree".[/b][/center]

Gewicht op 1 Nov. . . . . . . . 33.300 K.G.
Vermindering . . . . . . . . . . . 0.500 K.G.
Gewicht op 30 Nov. . . . . . . 32.800 K.G.

Nov. gaf 29 dagen met matige vlucht en één dag met middelmatige vlucht.
Hoogste temperatuur 15 Nov. 10° C. Laagste 27 Nov. 5° C. vorst. Windrichting: Z.W. 10 d., N.W. 10 d., Z.O. 6 d., O. 2 a., N.O. 2 d. Op 21 dagen viel er regen.
Waarnemingstation Boekelo (O.)
Maand October 1910:

Gewicht op 30 Sept. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28.400 k.g.
Toename daags . . . . . . . . . . . . . 2.000 k.g.
Vermindering daags en 's nachts . . 0.950 k.g.
Gewichtsvermeerdering . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.050 k.g.
Gewicht op 31 Oct. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29.450 k.g

Gewichtsvermeerdering komt door 't voederen van 2 Thüringer flesschen vol suikerstroop. 't Volk heeft nu voldoende wintervoedsel. De mooie dagen in October waren oorzaak dat er nog rijkelijk stuifmeel gehaald werd.

Neerslag was er weinig, maar op tien dagen, waarvan de laatste 5 dagen, 't meeste. Windrichting meest Oost en Z.-W. Hoogste temperatuur 2 Oct. 20° C., laagste 27 Oct. 6° C. 5 nachten daalde de thermometer tot nul.

Maand November 1910:

Gewicht op 31 Oct. . . . . . . . . . . . . . . . 29.450 k.g.
Vermindering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 0.500 k.g.
Gewicht op 30 Nov. . . . . . . . . . . . . . . . 28.950 k.g.

November gaf maar een paar dagen met zwakke uitvluchten. Hoogste temperatuur 14 Nov. 9° C. Laagste 25 Nov. 2,5° C. vorst. Windrichting meest Z.W., enkele malen O., Z.O. en N.W.
Op 18 dagen viel er regen.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » zo 30 okt 2005, 20:09

Interessant, Hans,

wat meteen opvalt zijn de relatief lage November-temperaturen van die tijd.
Volgende week starten we november al met 16 graden ...
Toeval ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten