Luchtvervuiling

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Luchtvervuiling

Bericht door Hennie Peters »

Dit bericht heeft niet echt met bijenhouden te maken, eigenlijk heeft het er echt niet mee te maken. Toch is het iets om ons zorgen over te maken.
Op de BBC website staat vandaag een stukje over luchtvervuiling in Europa. Het kaartje dat erbij staat laat onze leefomgeving zien en de mate van vervuiling met stikstofoxide.
Afbeelding
Kunnen we de honing die wij in Nederland produceren nog wel biologisch noemen [:(]

Voor het hele artikel zie: http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4512464.stm


groet,
Hennie
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door apiario »

Kunnen we de honing die wij in Nederland produceren nog wel biologisch noemen
Die was er misschien heel vroeger wel. Nu nergens meer.Wel als je een punt aan lu...........

Bertus
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door Tieme »

Het jammere is ook dat we een groot deel van deze narigheid niet eens zelf maken.

Maar er wordt natuurlijk wel veel te veel auto gereden en dat zal wel mee spelen. Ik zie op het kaartje in ieder geval niet direct een link met zware industrie.

Tieme
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door Oude Essink »

Ik zie op het kaartje in ieder geval niet direct een link met zware industrie.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet: een grote concentratie rond Rotterdam en het Ruhrgebied.[V]
hennie oes


Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door maartenkleijne »

In kringen van natuurgeneeswijzen (zoals de Tibetaanse) heb ik altijd geleerd dat er als gevolg van de wereldwijde vervuiling nog maar twee voedingstoffen bestaan op aarde die zonder meer voor natuurlijk en gezond door kunnen gaan: zwarte peper en ..........honing.
Dat gaat over gezondheid die zich kan handhaven in een ongezonde omgeving.

Zwarte peper wordt geacht een dermate sterke eigenheid als gewas te hebben dat de huidige mate van vervuiling nog niet in staat is de goede kwaliteiten aan te tasten of te niet te doen.

Honing wordt weliswaar gemaakt van nectar die best vervuild kan zijn, maar de bijen voeren er dermate intensief en complex mechanische en biochemische bewerkingen op uit dat de natuurzuivere en gezonde kwaliteit van de resulterende honing onverlet blijft.

Althans: zo zegt men. En ik vind het leuk om er geloof aan te hechten.
Dus hoe meer de vervuiling toeneemt hoe meer honin g er gegeten behoort te worden.

Anderzijds: in mijn jeugd -het tijdperk van de eierkolen en briketten, tot en met oude schoenen in de allesbranders- was de lucht zichtbaar en ruikbaar zeer veel viezer.
Op het plaatje van Hennie/BBC zou Nederland toen vast geheel zwart geweest zijn.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door apiario »

het tijdperk van de eierkolen en briketten, tot en met oude schoenen in de allesbranders-
Ook mijn jeugd. Mooie tijd. Heel Londen ging er temee aan dood.
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door Peter Bal »

maartenkleijne schreef:

Honing wordt weliswaar gemaakt van nectar die best vervuild kan zijn, maar de bijen voeren er dermate intensief en complex mechanische en biochemische bewerkingen op uit dat de natuurzuivere en gezonde kwaliteit van de resulterende honing onverlet blijft.
Een collega imker heeft zijn bijen vrij kort in de buurt van DSM staan. DSM is een fors chemisch concern.
Al jaren wordt zijn honing gecontroleert op stoffen afkomstig van DSM, er is echter nooit wat gevonden. Ik kan me er dus best wat bij voorstellen dat "de kwaliteit van de resulterende honing onverlet blijft".

groeten,

Peter
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Luchtvervuiling

Bericht door Frans vanTongeren »

In propolis is wel wat merkbaar van vervuiling ...
Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Luchtvervuiling

Bericht door Henk Klok »

Ik heb eens gelezen (waar?) dat, elke keer als werksters nectar aan elkaar doorgeven, schadelijke stoffen in de bij achterblijven.
Op die manier zouden schadelijke stoffen uit honing verdwijnen.
Een nectar halende werkster in een vervuild gebied zou dus vervuild kunnen zijn, niet de honing.

Groet,
Henk

Mensen die de Loesje-spreuk: "Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen" navolgen moeten dus opletten waar die bijen vandaan komen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Luchtvervuiling

Bericht door apiario »

Op het kaartje is dus tezien dat het met het Rotterdamse niet best is gesteld.
Ik weet het niet zeker maar er zijn denk ik ook imkers in het Rotterdamse.
Voor een onderzoek naar vervuiling in honing kan men daar dus voor 100% zekerheid vaststellen of de mythe stand houd of niet.

Of zie ik dat te simpel?

Het vriest hier nu. Er liggen enkele dode bijen op de vliegplanken Bevroren bijen kauwen die beter?

Bertus
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten