Winterwerk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Winterwerk

Bericht door leendert » vr 16 dec 2005, 16:55

Naar aanleiding van de schitterende aquarel van Bertus hierbij enige impressies hoe wij in ons verenigingsgebouw bezig zijn raampjes te maken. Voor dit jaar zijn dat zo'n 1300 broedkamer en 200 honingkamerraampjes. Het hout krijgen we gratis als plankjes van 1 cm. dik van een plaatselijke deurenfabriek in Someren (de grootste van Nederland). Met een cirkel- en afkortzaag maken we alles op maat en nieten de latjes d.m.v. 'n compressor met nieten van 3 cm.


Afbeelding

De raampjes worden bedraad. Rechts staat de boormachine waarmee voordat de raampjes geniet worden, gaatjes in de latten worden geboord.


Afbeelding

De kachel brandt lekker.... de raampjes worden met 25 stuks met tape gebundeld en weggezet.


Afbeelding

partij raampjes welke nog bedraad moeten worden. Let ook eens op de Ambrosiuskorf van onze vereniging.


Afbeelding

opslag van raampjes met draad. Zo kunnen wij maar vooral onze bijen in 2006 weer volop aan de gang! Overigens zagen we alles met de zaag die erbij staat.



Dit wil ik ook graag eens laten kijken:

Afbeelding

Dit beeld van de H. Ambrosius staat in Someren in de Lambertuskerk. Ook van de H. Lambertus is er zo een. Het is gesneden uit lindehout door Petrus Verhoeven in 1807. Het beeld is 111 cm hoog. Door onze vereniging wordt dit beeld ieder jaar rond 7 december opgesierd met een bloemstuk en enkele waskaarsen.

Leendert van den Bosch

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Winterwerk

Bericht door heidecap » vr 16 dec 2005, 19:51

Leuke impressie, Leendert,

In deze donkere dagen valt er toch nog iets te zien van de winteractiviteiten van collega-imkers!
Vergeet niet de raampjes extra strak te spannen, anders is het straks een slappe boel ...

Groeten, Thomas

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Winterwerk

Bericht door Henk Klok » vr 16 dec 2005, 20:09

Ongelofelijk wat een mooie voorraad! Zeker genoeg voor zo'n honderd kasten als ik het goed heb? Jullie zitten er letterlijk en figuurlijk warmpjes bij!

groet,
Henk

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Winterwerk

Bericht door apiario » vr 16 dec 2005, 20:13

Hoi Leendert,

Het doet me goed ,dat het een en ander je inspireerde tot het inzenden van deze mooie foto serie.
Wat een prachtige stapel raampjes Als ik het goed zie ,met een oog dicht en de andere
half open, is er Rode Merantie (Shorea) gebruikt. In ieder geval een hout soort die ietwat sterker is dan het witte vuren (Picea Abies)
In Brasil ontdekte ik dat ze net als wij hier ter lande ook wel eens problemen hadden met de verbinding van de onderdelen
Daar had men een constructie bedacht die er heel wat sterker uit zag dan de onze.
Ook werd daar geen Pine gebruikt maar werden de raampjes van Eucalyptus gemaakt

Toch is het wel gezellig zo met ze allen aan het winterwerk T,zal de Heilige Ambrosius goed doen.

Bertus

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Winterwerk

Bericht door leendert » vr 16 dec 2005, 20:16

heidecap schreef:
niet de raampjes extra strak te spannen, anders is het straks een slappe boel ...

Groeten, Thomas
Is niet nodig, ze worden voordat de was wordt ingesmolten gespannen met een draadspanner, je weet wel zo'n ribbelapparaatje. Dan komen ze precies op de goede spanning en de draad komt ook beter in de was te liggen.....

Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Winterwerk

Bericht door croy » za 17 dec 2005, 21:23

apiario schreef:
Hoi Leendert,

Het doet me goed ,dat het een en ander je inspireerde tot het inzenden van deze mooie foto serie.
Wat een prachtige stapel raampjes Als ik het goed zie ,met een oog dicht en de andere
half open, is er Rode Merantie (Shorea) gebruikt. In ieder geval een hout soort die ietwat sterker is dan het witte vuren (Picea Abies)
In Brasil ontdekte ik dat ze net als wij hier ter lande ook wel eens problemen hadden met de verbinding van de onderdelen
Daar had men een constructie bedacht die er heel wat sterker uit zag dan de onze.
Ook werd daar geen Pine gebruikt maar werden de raampjes van Eucalyptus gemaakt

Toch is het wel gezellig zo met ze allen aan het winterwerk T,zal de Heilige Ambrosius goed doen.

Bertus
Ha die bertus,

Wat is dat dan voor soort constuctie die ze daar toepassen???

Croy

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Winterwerk

Bericht door leendert » za 17 dec 2005, 23:09

apiario schreef: Als ik het goed zie ,met een oog dicht en de andere
half open, is er Rode Merantie (Shorea) gebruikt. In ieder geval een hout soort die ietwat sterker is dan het witte vuren (Picea Abies)
dag Bertus,

Het gebruikte hout is deels marantie en deels camara. Het bevat nagenoeg geen (k)noesten.
Verder zijn geniete raampjes sterker/steviger dan gespijkerde.

Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Winterwerk

Bericht door apiario » zo 18 dec 2005, 08:40

Wat is dat dan voor soort constuctie die ze daar toepassen???
Ik zal kijken of ik vandaag even een schetsje kan maken van de verbinding. Dan is het wat duidelijker.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Winterwerk

Bericht door apiario » ma 19 dec 2005, 22:20

Ik zal kijken of ik vandaag even een schetsje kan maken van de verbinding. Dan is het wat duidelijker.
Ze hebben een soort zwaluwstaart gemaakt. Nu moet ik wel zeggen dat de sterkte grotendeels wordt bepaald door de juiste botanische afkomst van het hout. Maar het zag er erg soliede uit.

Bertus
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten