hoe sterk is een bijenvolk?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door earnest » za 17 dec 2005, 20:12

"Hoeveel bijen er in zo'n kast zitten?" vraagt de geïnteresseerde bezoeker op je bijenstand.Je pakt dan graag eventjes uit en vertelt dat er ongeveer zoveel bijen in een kast(kunnen)zitten, want madame de koningin legt dagelijks zo veel eitjes, en zo'¦
Meestal beroep je je dan op wat ooit ergens eens in een maandblad of bijenboekje stond. Of op wat "men" daaromtrent wel eens op een bijencursus heeft verteld? Of wat hij een bevriend en/of gerennomeerd collega ooit met zekerheid hoorde beweren?
En de ene heeft het er dan over dat een sterk bijenvolk zeker 40.000 bijen heeft. Een andere houdt het even galant op 60.000? Voor nog anderen zijn bijenvolken pas op hun sterkst als er zo'n 80.000 exemplaren in zitten'¦ Al eens daaromtrent in de vakliteratuur gebladerd? Verbijsterend! Van 20.000 tot 100.000!
Wanneer spreek je dan van een sterk bijenvolk ?[:I]

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door Frans vanTongeren » za 17 dec 2005, 21:01

Dag Werner,
Als je het zeker zou willen weten..zou je alle bijen moeten afslaan en wegen.
10.000 bijen wegen 1 kilogram.
Bij slecht weer zou je ze dan moeten afslaan !
Wat jij dan een groot volk vindt... , toont jou hun aantal op de weegschaal.

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door earnest » zo 18 dec 2005, 12:27

Beste Frans,
Als ik tussen je regeltjes lees, bedoel je allicht dat preciese aantallen bijen ( 42.566 of 81.999 ?) in een bijenvolk niet zo belangrijk zijn, als het maar een prima volk is. En gelijk heb je. 't Is maar dat ik eens de opinie van een "kenner" wou hebben om die naast een artikeltje ("Hoe sterk wordt een bijenvolk eigenlijk?") te leggen dat ik in "Deutsches Bienenjournal" vond. In die optiek vind ik je suggestie een bijenkast om te kieperen en de lieve diertjes te wegen dan ook hoogstens leuk.
Mocht je overigens geïnteresseerd zijn, dan kan ik je het in vertaling doormailen.
Hartelijk gegroet,
Werner [;)]

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 18 dec 2005, 14:24

Beste Werner,
Je vertaling wil ik graag lezen..
Maar andere bieenhouders ook wellicht.
Duss..

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door willem » zo 18 dec 2005, 17:25

Werner
Dat verhaal in het DBJ is waarschijnlijk van Dr. Liebig. Hij schaaft daarin de Liebefelder populatie schatting bij.
Surf eens naar http://www.apis.admin.ch , daar naar BIOLOGIE en dan naar VOLKSENTWICKLUNG. Hier vind je drie binnen te halen artikelen over dit onderwerp, het schatten van de bijen populatie.
Het is nog al onthutsend want als je om de drie weken het broed oppervlak meet dan zie je van zelf dat 90.000 bijen per volk onzin is.
Veel lees- en in het seisoen veel schattings plezier.
Groeten. willem



x

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door earnest » zo 18 dec 2005, 19:37

Beste Willem:
Nagel op 't kopje: Dr. Gerard Liebig is inderdaad de auteur van het artikel in Deutsches BienenJournal, feb. 2001, p.4. De resultaten van zijn bijschaven van de Liebefelder-populatie-schatting, zijn op zijn minst erg contrasterend(20.000 bijen/volk) te noemen met de enorme schattingen die bekende auteurs (tot 100.000 bijen/volk) maakten.Ik dacht Liebigs visie eens te toetsen aan de mening van andere collega's, in de hoop dat wel ergens iemand me terzake op een interessant spoor zou kunnen zetten... wat jij erg snel gedaan hebt en waarvoor ik je ten zeerste dank. Al bladerend door de door jou geciteerde website viel me "en passant" (zegt een Franssprekend landgenoot van me) een blijkbaar boeiend werkstukje "Masswechsel des Bienenvolkes" op. Ik neem het eens door... en vraag me nu ook af of Frans nog behoefte heeft dat ik hem de 5 bladzijden tellende vertaling van "Wie stark ist een Bienenvolk tatsächlich" (Liebig) doorstuur? Of waarmee het nut van een prima draaiend forum weer eens is bewezen.
Van harte,
Werner

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door Piet Jager » zo 18 dec 2005, 21:21

De normale verhouding van eitjes - larven - gesloten broed = 3 : 5 : 13 De broedduur van ei tot bij is 3 weken en de normale levensduur van de werkbijen is ca 7 weken. Misschien kun je nu een soort formule ontwikkelen om bij benadering de grootte van een gemiddeld volk te bepalen. De legcapaciteit van de moer, de tijd van het jaar en de vitaliteit van het volk, zijn uiteraard medebepalend.

Als de moer 7 weken lang elke dag gemiddeld 1000 eitjes legt in haar topperiode, dat is 1 eitje per 1,5 minuut (en dat is erg veel) en we de gemiddelde levensduur van de bij op ca 7 weken stellen, dan is de grootte van het volk na 10 weken maximaal 50.000 bijen. Zelf heb ik vele malen voorzwermen geschept van ruim 3 kilo. Als de bijen gaan zwermen, zitten ze vol honing en zijn dan veelal zwaarder. Trek er een halve kilo af voor de 20 mgr extra meegenomen honing per bij en je komt op ca 25.000 bijen in zo'n voorzwerm. Een sterk volk telt volgens mij maximaal zo'n 50.000 bijen.

Ik denk dat wij een onderscheid moeten maken tussen een productieve leeftijd tot ca 6 weken en een feitelijke leeftijd van ca 50% van een bijenvolk tot ca 8 weken. Er gaan nogal wat bijen door weersomstandigheden en ander oorzaken verloren en sterven dus jong, zodat de anderen heel wat langer dan 6 weken moeten leven, wil het verlies worden goedgemaakt. Het is dus duidelijk, dat in het gegeven geval de bevolking alleen op peil kan blijven, als elke 3 weken half zoveel broed wordt aangezet als het totale aantal bijen van het volk bedraagt. In het voorjaar zien we dat er na 1 april een geboorte overschot optreedt. Hierbij kan men stellen dat gemiddeld een sterk volk rond eind april, bestaat uit +/- 40.000 bijen, waarvan er +/- 25.000 huisbijen en +/- 15.000 vliegbijen zijn. De ontwikkeling van de sterkte van een bijenvolk wordt afgestemd op tijd en plaats door een natuurlijke sturing vanuit de basis.

!Piet (... van kritisch bijenbeheer [;)] )

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door willem » zo 18 dec 2005, 23:53

Piet
Die levensduur van 7 weken, daar gaat het om.
Als je het broed meet en de bijen populatie schat dan komen de zwitsers en Dr. Liebig op een gemiddelde levensduur van twee a drie weken. Die metingen zijn gedurende een aantal jaren en met meerdere volken op verspreide standplaatsen gedaan. Bij 1000 eieren per dag krijg je dan wel een ander resultaat.
Groeten, willem

x

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door maartenkleijne » ma 19 dec 2005, 08:55

als kind heb ik geleerd: een goed volk telt 20.000 bijjne in de zzomer en 5 `a 10.000 in de winter. Dat zomer aantal lijkt mij ideaal, het winteraantal mag van mij een paar duizend minder zijn.
Meer bijen in de zomer is misschien mogelijk maar lijkt mij niet gunstig: eerder een broedplaats voor ziektes.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: hoe sterk is een bijenvolk?

Bericht door Tieme » ma 19 dec 2005, 12:02

Hallo,

Jullie kunnen ook veel informatie over volksterktes tijdens de ontwikkeling van bijenvolken vinden in het boek van Bretschko en Moosbeckhofer "Naturgemasse Bienenzucht"

Dit is te koop bij het bijenhuis.

Hierbij de link:http://www.bijenhuis.nl/bijenhuis_inter ... ductID=870

groeten Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten