Bezoek aan de Tsjechische Bijen Vereniging

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bezoek aan de Tsjechische Bijen Vereniging

Bericht door H.S. Kok » vr 14 jul 2006, 23:35

Op de tweede dag van mijn vakantie hebben mijn vrouw en ik een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de Tsjechische Bijen Vereniging, Ceskà Svaz Vcelaru; gevestigd in de Kremencova 8 in het centrum van Praag. Vanwege mijn bezoek vorig jaar aan het bijenteelt museum in Kacina waar ik toen niet terecht kon voor een aantal vragen over de tentoongestelde voorwerpen wilde ik hier navraag doen waar ik deze informatie wel zou kunnen krijgen. Ik had namelijk gelezen dat er een bibliotheek aanwezig was in het hoofdkantoor. In het gebouw kwam ik als eerste meneer Robert Å mied tegen. Na me te hebben voorgesteld en de reden van mijn bezoek te hebben uitgelegd, moest ik een half uur later terugkomen omdat de bibliothecaresse middagpauze hield. Hij zou zelf ook bij het zoeken assisteren omdat de bibliothecaresse geen Duits of Engels spreekt. Toen ontdekte ik dat er ook nog een kleine winkel met imkerartikelen in het pand was. Ik heb me daar een aantal bijenboeken aangeschaft en een aantal hedendaagse bijenkasten bekeken.

Bij mijn tweede bezoek werd mij direct naam en adres verstrekt van de conservator van het bijenteeltmuseum waar ik mijn vragen kon stellen, want in de verenigingsbibliotheek waren wel veel tijdschriften en een aantal oude boeken opgesteld maar er was geen informatie aanwezig over de collectie in Kacina. Robert Å mied bleek de secretaris van de vereniging te zijn en had mijn komst gemeld aan de voorzitter Lud#283;k Sojka die ons graag wilde ontvangen voor een gesprek. Er werd direct een goed glas oude mede ingeschonken. De voorzitter is vorig jaar in Nederland op bezoek geweest in het Bijenhuis in Wageningen, waar hij is ontvangen door Jos Plaizier en Rob Nijman. Verder heeft hij vrienden bij Amsterdam wonen, waar hij regelmatig op bezoek komt, zodat hij meer dan speciale interesse in Nederland heeft. Hij kende onze web-site Bijenhouden.nl en kwam mijn naam tegen nadat ik hem verteld had waarmee ik mij met de bijenteelt in Nederland zoal bezig houdt. Sojka zou graag de wederzijdse tijdschriften willen uitwisselen, zoals dat ook met andere bijenvereniging wordt gedaan. (Dit heb ik op het secretariaat in Wageningen inmiddels met Marga geregeld.) De imkerij in Tsjechie is na het vertrek van de Russen hard achteruit gegaan, namelijk van 80.000 naar 50.000 imkers, nu in aantal 10 keer het aantal imkers in Nederland. Het gemiddelde aantal volken per imker ligt echter nog op ruim 10.

Afbeelding

Links voorzitter Ludek Sojka, in het midden secretaris Robert Å mied in het kantoor van de voorzitter. Foto Ilse Kok

Opvallend is dat de imkerij in Tsjechie ook voornamelijk gedragen wordt door hobbyisten, waardoor Sojka speciaal geïnteresseerd is in de aanpak van de Nederland, want ook de Tsjechische regering subsidieert de imkerij niet rechtstreeks. Echter wel door een belastingsmaatregel waardoor de inkomsten van imkers met minder dan 40 kasten onbelast blijven. Het effekt van deze belastingmaatregel resulteerde in een forse toename van het aantal bijenvolken per imker, bij een gelijktijdige daling van het aantal imkers. Dit effekt was echter van korte duur, want sinds 2004 daalt het aantal imkers en bijenvolken weer gestadig. Verder wordt het onderzoek aan bodemmonsters die elk voorjaar door alle imkers gratis aan gecrediteerde instituten in het voorjaar wordt opgezonden, gesubsidieerd. Hieruit wordt de verspreiding van de mate van varroa-besmetting en de besmetting met AVB sporen vastgesteld. De resultaten van dit onderzoek worden in het bijenblad gepubliceerd.

In november wordt in Praag een congres voor imkers georganiseerd waarvoor hij me uitnodigde. Zonder onvoorziene omstandigheden zal ik dit congres gaan bezoeken, wat om de twee jaar in Praag en in Bratislava wordt gehouden. Dit congres is een soort Apimondia bedoeld voor imkers uit midden en oost Europa, met als doel om de bijenhouderij in Tsjechie onder de aandacht te brengen en te bevorderen.
Voor de Tsjechiesche imkers<

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Bezoek aan de Tsjechische Bijen Vereniging

Bericht door agastache » zo 16 jul 2006, 23:57

Hallo Hr. Kok,
met belangstelling het verslag over Tsjechies imkeren gelezen.Wat me niet duidelijk is,is hoe aan de hand van bodemmonsters mate van besmetting van AVB en varroa kan worden vastgesteld. Zijn dit bodemmonsters van voor de bijenkast, of eronder of van het drachtgebied waarop de bijen vliegen?
vriendelijke groeten.
meindert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten