bijenhouden een moderne bezigheid

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 06 aug 2006, 13:12

De Drentsche imkers hadden het weer druk afgelopen zaterdag.
Zuidlaren de markt van melk en honing en in Ruinen de grote markt op de brink en omgeving.
Er werd hard gewerkt om de honingoverschotten weg te werken.
Dat lukte goed want er werd aardig wat van het vloeibare goud aan de man en vrouw gebracht.
Ook de pers was aanwezig, RTVDrenthe was in Zuidlaren present.

Wat mij weer opviel is dat het gesprek al snel weer op de nostalgische toer ging,
korfje vlechten en dat soort tradities.

Als je dan op een afstand kijkt naar de mensen die geinterresseerd langs de Ruinerkraam schuifelen met de Ruinerimkers in fraaie nieuwe NBV shirts achter de kraam dan zijn dat toch hoofdzakelijk de mensen die qua leeftijd overeenkomen met de gemiddelde imkerleeftijd.

Nu de vereniging NBV straks een nieuwe start maakt, is het dan niet mogelijk om met een frisse wind de PR nieuw leven in te blazen:
Bijenhouden een moderne natuurhobby.
Niks korfjes vlechten enzo maar geef aan dat we met moderne middelen en materialen werken, de kunststof kasten, teeltveredeling, KI e.d. en het balang van bijenhouden ook in de economie, geef cijfers wat het economisch aandeel is in land-en tuinbouw, zaadteeltveredeling, bestuiving, de eerst Nederlandse aardbeien die in het voorjaar in de winkel liggen.
De bijenproducten die noodzakelijk zijn in de cosmetica, zeep, zalfjes e.d
De snoepindustrie, geen dropje of_kijk maar op de verpakking_ glansmiddel..... bijenwas.

Natuurlijk is historie en geschiedenis belangrijk om de toekomst gezond tegemoet te zien.

Als men het ledenaantal niet met de vergrijzing mee wil laten aflopen, zal je het imago moeten oppoetsen.

Moderne middelen zoals dit forum geven al een goed voorbeeld.
Bijentaal - Beemail

Het is geenszins mijn bedoeling om mensen die zich inzetten om de bijenteelt op de oude manier te promoten te kwetsen of voor oud te slijten, maar we moeten vooruit kijken en de nieuwe mogelijkheden benutten en ten volle gebruiken.

Misschien geeft dit bovenstaande aanleiding voor een open discussie.


gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door apiario » zo 06 aug 2006, 22:25

Goede ideeën maar hoe kun je dat allemaal waar maken?

Wie imkert er nu?
Hoofdzakelijk de mensen die qua leeftijd overeenkomen met de gemiddelde imkerleeftijd. Grijs en veel tijd. En die het motto hebben; "Zo heb ik het altijd gedaan",en zo blijf ik het doen'¦'¦

Wie zouden we graag zien imkeren?
Jonge dynamische mensen, vol met nieuwe ideeën en durf en helaas met te weinig tijd

Wat zien deze jonge mensen op markten?
korfje vlechten en dat soort tradities tot het hun strot uit komt. Uitzonderingen daar gelaten(Werkbij)

Hoe krijg je de jonge mensen met te weinig tijd aan het imkeren?
Om deze generatie desnoods eens te vertellen dat er ook kasten zijn die weinig tijd in beslag nemen. En niet te vertellen hoe Opa het deed. Want de tijd houd nu eenmaal geen pauze

Helaas ken ik maar weinig imkers het vermogen hebben zulke dingen en ideeën naar voren te brengen. Hierbij hulde aan Gerard en Daan, hun tekst gebruikend hebbende, die hier toch een lans breken.

Bertus

martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door martha » ma 07 aug 2006, 10:17

Hallo allemaal

helemaal mee eens zoveel tijd kost het niet Ik ben nog maar pas bezig en hier op Schouwen-Duiveland hielden ze een snuffelcursus en gaven ze een lease kast om het te proberen (de aflegger mocht je dan houden) Gaat nu perfect met de nw bijtjes. Ben zelfs al op 2 basisscholen gevraagd om voor de laagste groepen uitleg te geven. Erg leuk en zeker het honingproeven (wie heeft er keelpijn) heel de klas dus. En het leukste vonden ze mijn diploma en mijn imkerspak.
De kids wisten er best een berg van want ze hadden via natuurouders al een kast gezien en gaan met de klas naar een imker of naar Ecoscoop in Renesse.
Dus als u een uurtje tijd hebt ga dan eens met een school praten zo krijgen we de jeud en.... de toekomst en ja ook ik ben grijs... maar met een verfje kom je een eind. (geintje)

En die lease kast zou ook voor een school met tuin in aanmerking komen of op een volkstuincomplex maar dan voor de kids. En denk ook aan alle groencolleges laten die eens op andere scholen hun kennis naar buiten brengen. En zet de computer erbij om alles te registreren
Zo kan het een leuke hobby worden.

Ook met de kippen ik fok zijdehoenders alle ver. lopen met sprongen achteruit behalve onze pluiskippenclub elk jaar 25 % nieuwe leden erbij.

Martha van dam

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door DaanL » ma 07 aug 2006, 10:57

Voorlichting op scholen heeft bij ons (Imkersvereniging Hoenderloo) (ANI) nooit wat uitgehaald, kinderen waren enthoushaist en geintresseerd maar geen nieuwe leden. Wij nemen meestal de zesde klas mee naar de betuwe.

Eigenlijk zou je 4 of 5 middagen met die kinderen in de bijen door moeten brengen, eerste keer de uitwintering, dan 1 of twee keer in het seizoen dan als je geluk hebt honing afhalen en ook weer samen met hun slingeren en ze een potje mee naar huis geven. Tussendoor is het misschien leuk als een leraar wat stencils uitdeeld van wat er nu (deze tijd van het jaar) gebeurd in een bijenvolk. Maar dan ben je dus een bijenjaar bezig en heb je uit een klas van 25/30 man misschien 2 of met een beetje geluk 3 jongens die er mee door zouden willen gaan.

Ook hadden wij met de vereniging altijd de activiteit met de imker op pad, dan gingen we met een boswachter van staatbosbeheer door het bos naar de bijenvolken op de hei, een wandeling van ongeveer 2 uur, waarvan 1 uur door het bos waar de boswachter verteld over zijn bomen enz. en 1 uur bij de bijen waar verteld werd over de bijen in het algemeen. De eerste keer was een sucses, het heeft geen leden opgebracht maar de mensen waren enthoushaist, voor herhaling vatbaar vonden wij dus. Het volgende jaar waren er dezelfde mensen die nogal verveeld raakten omdat er weer hetzelfde werd verteld. Het jaar daarna waren er van het eerste groepje nog twee mensen, die nog amper luisterden naar wat er gezegd werd. Daar zijn we dus ook mee opgehouden. Hoe zou je dat kunnen verbeteren?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door apiario » ma 07 aug 2006, 11:47

Ben het met de vorige sprekers wel eens.op scholen wordt er veel gedaan
Eens per jaar gaat hier de lagere school naar het bijenhuis ,maar ook dit jaar maar niet meer de meeste kinderen kregen er slaap van.
t,is niet meer interesand

Ach, wij zijn het niet alleen. Kijk eens naar de duivenmelkers.

Wat ook een rol speeld,is dat als jongvolwassen mensen wel wat anders aan hun hoofd hebben. Meestal is men gedoemd in de nieuwbouw een plekje te zoeken met een klein tuintje.Niet iedereen heeft een joekel van een tuin om bijen te houden De buren spelen hier bij dan een grote rol in het geheel. Vaak moet men dan naar een bijenstal ergens buiten de bebouwde kom
En,ja niet iedereen vind een bijensteek prettig.

Bertus

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door DaanL » ma 07 aug 2006, 12:23

Meestal is men gedoemd in de nieuwbouw een plekje te zoeken met een klein tuintje.Niet iedereen heeft een joekel van een tuin om bijen te houden De buren spelen hier bij dan een grote rol in het geheel. Vaak moet men dan naar een bijenstal ergens buiten de bebouwde kom
Maar ook op het platteland zoals hier in Hoenderloo, waar zo'n beetje iedere inwoner plek heeft, zie ze maar eens zo ver te krijgen dat ze er mee bezig gaan. Het is toh vaak ja maar ik heb al geiten of ik heb al kippen. Publiciteit is er genoeg, maar mensen kijken niet verder dan hun neus lang is, oei bijen die steken nou dat moet ik niet.
Zie ze maar eens aan het verstand te brengen dat bijen niet steken zolang je er normaal mee omgaat.
Ga zo maar door, ik zie vande herfts nog niet gauw in de krant staan "Zonder bijen was er nooit zo'n goede fruitoogst geweest" Dat moet je mensen aan het verstand brengen

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door Gerard van Gastel » ma 07 aug 2006, 13:15

Zou ook het enorme aanbod aan 'vermaak' niet meespelen?
Jongere mensen zijn opgegroeid met zoveel mogelijkheden om hun vrije tijd door te brengen, van internetten, msn'en, film en TV, vakantie's en ga zo maar door. En ik vind dat imkeren toch behoorlijk veel (vrije)tijd vraagt. Als je 1 of 2 kasten hebt valt het misschien wel mee, maar voor diegene die er echt mee door gaan worden het er toch vaak wel wat meer.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door Tieme » ma 07 aug 2006, 13:23

Hallo allemaal,

Nieuwe imkers hoeven natuurlijk niet perse ook jong te zijn. Een gestage aanwas van ouderen die plezier even aan het bijenhouden kan ook de toekomst zeker stellen.

Tieme

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door apiario » ma 07 aug 2006, 14:09

En ik vind dat imkeren toch behoorlijk veel (vrije)tijd vraagt.

Er zijn veel imkers die voor de lol een tig aantal kasten(of zou er ook iets mee te verdienen zijn)hebben, maar als ik vraag aan hun huisgenoten,dan zijn ze er dag en nacht 7 dagen per week mee bezig en daar moet je ook zin en tijd voor hebben. Daar wringt de schoen. De hoeveelheid arbeid is vaak niet in gelijk aan de opbrengst. Het is een hobby dus mag het wat kosten.
Toch maar eens aan een ronde denken?

100.000 bijen woedend na auto-ongeluk
Verstoorde bijen steken hulpverleners
Hoogbejaarde imker haalt 20.000 bijen in huis

Ja, daar heb je een punt. Media wil nieuws maar dan wel hoe ellendiger hoe beter Want dat is nieuws.

Een ding moet me wel van het hart, we hebben hier geen vulkanen zandstormen modderlawines aarbevingen of sunamies ,dus slecht hebben we het hier niet. We tobben alleen een beetje met de weelde

trip
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 14:26
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden een moderne bezigheid

Bericht door trip » ma 07 aug 2006, 14:43

Gerard,
Wij van "Zuidlaren" hebben met veel collega imkervrienden een hele mooie dag gehad en.....veel bezoek.
Ik ben het met je eens dat we naar andere mogelijkheden moeten kijken om het imkeren in de omgeving aantrekkelijker te maken.
Of het in die braderie-vorm moet, ik weet het niet, het voordeel hiervan is wel dat er veel bezoekers zijn.
Dat de gemiddelde leeftijd boven de 50 ligt,is toch helemaal niet erg, over 5 jaar zijn het er nog meer. Wij 50tigers zijn het die gezamelijk eens moeten willen kijken of het ook anders kan.
Ik heb je oproep goed begrepen, en beloof nu alvast dat wij volgend jaar 2007 in Zuidlaren zullen staan met mijn K.I. apparatuur en alles wat met koninginneteelt te maken heeft. We zullen ook proberen om er jonge "Schiermoeren" aan te bieden.
Wel doe ik dan een oproep aan alle 5000 collega's, sta niet langer te kijken en te roepen, maar kom dan ook eens zelf een keer kijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten