Welke kasten zijn dit?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
Welke kasten zijn dit?

Bericht door bjbx » za 12 aug 2006, 21:53

Afbeelding
Als bijlage een foto van de bijenhal van mijn vader zaliger, foto die werd genomen rond de jaren '30...'35
Mijn vader heb ik nooit gekend, hij is gestorven in hetzelfde jaar dat ik geboren ben.
Van mijn moeder zaliger weet ik dat hij een gekend imker was.
Van de bijenhal op de foto bestaat er niets meer, mijn moeder hertrouwd en verhuisd, en zo is alle imkergerief verloren gegaan.
Nu mijn vraag, kan iemand me zeggen welk soort kasten er in die bijenhal stonden ?
J.Bracke

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door Oude Essink » zo 13 aug 2006, 10:45

Hallo Jo,

Op de voorgrond staat een tuinkastje naar oud engels model; dubbelwandig: dus met apparte binnenbakken en buitenranden; sinds begin 20e eeuw bij ons in gebruik, maar niet geschikt om mee te reizen; uit deze kast ontwikkelden zich de Simplex kasten: eenvoudig van structuur; dus ook dubbelwandig; in de hal van jouw vader staan deze kasten volgens mij, waarbij als buitenwand schrootjes gebruikt zijn. Onze spaarkasten zijn van na de 2e wereldoorlog; dus die kunnen het niet zijn. leuke foto: zuinig op zijn.
hennie oes

Afbeelding

fotohelpdesk
Berichten:2
Lid geworden op:ma 12 dec 2005, 20:05
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door fotohelpdesk » zo 13 aug 2006, 11:25

Kon het niet laten de foto wat bewerkt:
Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door Piet Jager » zo 13 aug 2006, 13:42

Kan het niet helemaal goed zien.
Maar het zouden de glaskasten kunnen zijn.
Zie ook de foto (in mijn bezit!) op blz 114 van '100 jaar Imkeren VBBN'. De voorkant had glasramen om de bewegingen van het volk gade te kunnnen slaan. De tijdsperiode stemt overeen. In de oude Groentjes moet een heel verslag met foto's daarover staan van Jan Malesteijn uit Putten. Hij was nogal vooruitstrevend op dat gebied en had toen al een aantal van deze glaskasten.

!Piet

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door Bieboerke » zo 13 aug 2006, 14:33

bjbx schreef: Als bijlage een foto van de bijenhal van mijn vader zaliger, foto die werd genomen rond de jaren '30...'35
.
Nu mijn vraag, kan iemand me zeggen welk soort kasten er in die bijenhal stonden ?
J.Bracke
Het kleine kastje vooraan is volgens mij een simplex kast met losse binnenbak.
De kasten echter in de bijenhal lijken op "Musschekasten". Deze kasten werden indertijd gemaakt door Remi Mussche uit Lovendegem, achterbehandeling (zoals de Duitse Alberti-kasten) en de raammaat lag tussen Simplex en Datant in. De kast was ingedeeld in twee compartimenten gescheiden door een lattenbodem: boven het honinghoogsel en onderaan de broedkamer.
Mvg,
Marco
Deze kast werd verspreid in het Meetjesland, Oost-Vlaanderen, België.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door Bieboerke » zo 13 aug 2006, 14:37

Oude Essink schreef:
Hallo Jo,

Op de voorgrond staat een tuinkastje naar oud engels model; dubbelwandig: dus met apparte binnenbakken en buitenranden; sinds begin 20e eeuw bij ons in gebruik, maar niet geschikt om mee te reizen;
hennie oes

Afbeelding
Hennie,
Ik heb met zo'n kasten nog gereisd naar het koolzaad, op de grens van Zeeland en Belgie, en ondervonden dat ze minder geschikt waren. Meer bijen in de tussenwand dan in de kast[}:)] en kwaad dat ze waren.
Marco

Edwin.Revyn
Berichten:1
Lid geworden op:zo 13 aug 2006, 14:40
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door Edwin.Revyn » zo 13 aug 2006, 14:49

Beste,

Ik heb eens zitten bladeren in het Vlaamsch Bieënboek door Edmond Leysen (een uitgave van 1943)en aan de hand van de tekeningen en foto's heb ik een vermoeden dat het om Dadant Blatt kasten gaan. Ik twijfel wel nog een beetje, Kempische kast is ook mogelijk.

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door bjbx » zo 13 aug 2006, 23:43

Beste Edwin, als u het Vlaamsch Bieënboek van Edmond Leysen bezit, dan vindt u dezelfde bijenhal op bladzijde 183 van dat boek
Jo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Welke kasten zijn dit?

Bericht door de vos roger » ma 14 aug 2006, 21:48

Roger,

Zo te zien zijn dat de oude Mussche kasten met achterbehandeling.
Wijlen Fedor De Merlier had dergelijke kasten en frontaal gaven ze dezelfde aanblik.

[quote][/quote]
Jo ik stuurde ook de foto en de vraag door aan de leden van onze bond ,ik kreeg het volgende antwoord hierboven.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten