nu nog een zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
vonk
Berichten:15
Lid geworden op:ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:
nu nog een zwerm

Bericht door vonk » za 19 aug 2006, 20:05

Vanmorgen 11 uur hoorde ik het gezoem van een zwerm en inderdaad was er een zwerm afgekomen zo groot als ik nog niet eerder gezien had. Het duurde erg lang voor die ging zitten onder bij de stam van een boom. Het was na 13 uur toen ze pas als een kluit aan de stam hingen. Ik ben eerst eens de kasten nagegaan waar die vanaf gekomen kon zijn. Bij het tweede volk dat ik inspecteerde vond ik een gesloten moerdop en gezien het aantal bijen zal de zwerm van dit volk moeten zijn. Toen ik even later met twee kieps bij de zwerm kwam, was de hele zaak gevlogen. Mijn vraag is nu of het achtergebleven deel enige kans van overleven heeft, daar ik bang ben dat de moer niet meer bevrucht wordt.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door de vos roger » za 19 aug 2006, 20:41

Ja Cor, een zwerm die in de voormiddag aanzet uit de kast daar mag je nooit met treuzelen,die verplaatst zich binnen de korste keer,of je moet hem regelmatig besprenkelen met water.
De dop bij de overblijvende bijen zal nog wel uitkomen ,en de koningin zal nog wel bevrucht worden,maar of er nog voldoende winterbijen zullen uit voortkomen nu al zo laat op het jaar is een andere zaak.
Het hangt ervan af hoeveel gesloten broed er nog in de kast aanwezig is nu.Misschien kun je ze verenigen met een ander volk ,ofwel maak je er een zesramer van.

roger

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door Wim Joosten » zo 20 aug 2006, 13:47

Ik heb voor een week terug nog een erg kleine zwerm geschept bij kennissen. Ik heb deze in een zesramertje gedaan en bij me thuis neergezet. De bijen vliegen nu ook met stuifmeel terug. Het is, denk ik, te vroeg om in de kast te kijken of de moer al bevrucht is en of er al broed is. Ik wil het volkje niet te veel verstoren.
Wintervoedsel kan ik wel van andere volken overhangen.
Ik ben van plan om dit volkje lang bij te blijven voeren met een 1:1 oplossing om de moer aan de leg te houden. Zou dit een kans van slagen hebben om dit volk de winter door te helpen?

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 aug 2006, 14:39

Wim, ik heb wel rond 15 augustus kleine volkjes uit een apidea in een hoog kastje gedaan 0,60 cm hoog en 14 cm in het vierkant van Roofmait. Dit met een appelmoes-pot (900 cl) tot 10 september gevoerd. Zoveel gaatjes in het deksel geprikt dat ongeveer 5 dagen over een pot deden. Er werden raten gebouwd tot aan de bodem. Het was wel een bevruchte moer.
Dit kastje is na een 8 tal jaren in gebruik geweest. Nu is het een mini plus, voor goede overtollige moeren, geworden.
Het werkt echt; blijven voeren met een 1:1 oplossing en zeer regelmatig!
Hans

vonk
Berichten:15
Lid geworden op:ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door vonk » ma 21 aug 2006, 08:57

Wim en Hans, jullie praten over een zwerm en volkje met een al of niet bevruchte moer. Bij mij is nog maar een gesloten moerdop aanwezig. Dus de moer komt pas over een week en moet dan nog bevrucht worden. Er is nog wel vrij veel broed aanwezig, dus er zullen wel voldoende winterbijen zijn om te overleven. Roger, dat een vroeg afkomende zwerm zich snel verplaatst, was mij helaas niet bekend. Het begroot me nog steeds dat er zo'n grote klomp bijen vandoor is gegaan. Aangezien de andere volken al groot zijn, zie ik weinig heil in verenigen om ze nog groter te maken.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door Gerard van Gastel » ma 21 aug 2006, 10:57

in een hoog kastje gedaan 0,60 cm hoog
Hans, dan wil ik wel eens een laag kastje zien bij jou [:)]

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door de vos roger » ma 21 aug 2006, 12:01

Cor met een beetje geluk is je nieuwe moer binnen drie weken aan de leg, vorig jaar had ik eind september nog een moer die bevrucht is.Zorg er evenwel voor dat je volk nu voldoende voedsel heeft.

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: nu nog een zwerm

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 aug 2006, 19:22

Gerard van Gastel schreef:
in een hoog kastje gedaan 0,60 cm hoog
Hans, dan wil ik wel eens een laag kastje zien bij jou [:)]
een apidea:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten