wintervoer

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:
wintervoer

Bericht door ROEL » wo 04 okt 2006, 12:54

Ik ben bang dat door het warme weer tijdens het invoeren er verschillende imkers zullen zijn die op de koffie komen.
Met andere woorden het voer is mede gebruikt om broed aan te zetten of te voeren.
Hier in de Bijenhuistuin hebben wij b.v. een volk staan die deze week nog 6 raampjes broed had. Als dat uitloopt is er geen of minder voer meer aanwezig.Met een winter voor de deur kan het voorkomen dat er een gebrek aan voedsel ontstaat.
Wat is de mening van medeforumers ? [?]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 okt 2006, 14:07

Nou Roel ik denk dat het heel erg verschillend is. Mijn bijen hebben haast geen ruimte meer voor de winterzet. Zelf zou ik nooit zoveel voeren. De ramen waar het broednest nu nog zit, zijn voor 3/4 vol verzegeld (du-ho-ka ramen). Tot vrijdag kwam er nog veel voer binnen. Mijn kasten zijn ongekend zwaar. Je kun nu niet zomaar zeggen ik kieper nog een paar liter in.
Hans

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door DE BIEZEN » wo 04 okt 2006, 15:32

Ik heb 10 kasten ingewinterd. Een kast was onlangs erg licht geworden. Wat bleek: Volop broed en nagenoeg geen voer. Ik heb niet de indruk dat er geroofd is. Ik heb inmiddels 7 kg suiker bijgevoerd. Deze is nu nagenoeg geheel verwerkt.

Gerard

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door marc » wo 04 okt 2006, 16:50

De kasten staan er dit jaar zwaar bij, in de broedkamer zitten nog een drietal ramen met verzegeld broed maar elke vrijgekomen plaats wordt opgevuld. De moer legt nog wel in de eronder geplaatste 'honing'kamer. Ik kan alleen maar besluiten dat de 10 kg wintervoeding die ze dit jaar kregen weeral te veel was (net zoals vorig jaar). Volgend jaar krijgen ze nog 7 kg.
Let wel dit is geen algemene regel, ieder moet zijn eigen drachtgebied kennen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten