Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door de vos roger » di 28 nov 2006, 12:49

Wat ik al een paar maanden wist van horen zeggen is nu bevestigd in ons maandblad !
Op 1juli jl.trok een West-Vlaamse imkersvereniging naar het Groot-Hertogdom Luxemburg naar de Beieschoul in Wiltz,geleid door Johny Bertemes de voorzitter van de Luxemburgse imkersbond.
En wat ze daar te horen kregen.....awel daar kunnen wij alleen maar van dromen!!!!!!!!!!
De imkerijverantwoordelijken bieden hun leden in het kader van de EU subsidies het volgende aan :
-gratis verwerking van was tot waswafels waarbij iedere imker zijn eigen was terugkrijgt
-gratis verdeling van varroabodems
-de behandeling tegen varroa kost de imker 1 euro per volk.De behandeling gebeurt met de producten die de imker verkiest.Men tracht ook te regelen dat de imkers per gebied dezelfde dag behandelen waardoor alles efficiënter wordt.
-de koninginneteelt is optimaal en kost de imker niets .
-gratis verdeling van raskoninginnen aan alle imkers.
-ene Frau Doctor komt uit Oost-Duitsland voor de KI van de koninginnen die de imker aanbiedt.
-een veearts is steeds ter beschikking om de imkers te begeleiden.
-het cursusbeheer is voor de imkersbonden financieel interessant.

De Luxemburgers schijnen dus een bevoorrecht volk te zijn in de Europese Unie ,wat me verwondert want in de verdeling van de Europese gelden wordt er altijd een evenredigheid ingebouwd .

Het is dan normaal dat de gewone imker zich begint af te vragen wat er met ONS Europees geld gedaan wordt ,en openheid van bestuur vraagt .Het wordt tijd dat onze imkersverantwoordelijken ook eens aan de gewone imker denken en hem geeft wat hem toekomt.
gr.

roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door apiario » di 28 nov 2006, 15:05

Roger

Walla manneke, nu kan ik er niet meer omheen. gij maait het gras voor mijn voeten weg.

De commissie heeft mij een paar miljoen aangeboden voor de raddraaiende kast, om die hier in de lage
landen te promoten, zonder de ouwe doorgewinterde gaarde aan imkers hier een rad voor de ogen te draaien.

Uit eindelijk vond ik dat te veel van het goede en heb gezegt geef mij maar een deel er van. Hier mee ben ik naar de bank
gestapt en heb daar muntgeld voor terug gekregen. Daarmee ben ik naar de Brienenoordbrug gegaan en heb de muntjes
een voor een in de maas gekieperd.
Zodat imkeren Nederland later altijd kan zeggen: " Och het was wel een beste vent , maar hij heeft ons geld verzopen.:D:D:D

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door A.Rodenburg » di 28 nov 2006, 16:08

Even reageren;
Is het niet zo,dat er wel geld (subsidie)is
maar de gewone man weet niet waar hij moet
wezen,mede door alle regeltjes en wettjes?

Vr.imkersgroet
Aro

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door Dirk Blanken » di 28 nov 2006, 20:46

Welke imkers moeten die goede gaven gaan verzorgen.
Krijgen ze een betaalde baan.
Ik geloof er niets van Roger.
In Nederland is er een minimale subsidie voor de imkerij, een beetje voor onderzoek.
Maar ik hoop dat dromen uitkomen dan verhuizen we massaal.
Ik heb overigens wat Golz info verstuurd.

Groeten Dirk

dertiende

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door Els Kleijnendorst » di 28 nov 2006, 21:15

In Nederland is de EEG subsidie even hoog, maar gaat voor 100% naar PPO.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door de vos roger » di 28 nov 2006, 22:02

Dirk die West-Vlaamse imkersbond heeft geen enkele reden om daarover te liegen, ik geloof hun wel .
Ik weet dat er trouwens West-Vlamingen op het Forum zitten en het eventueel kunnen bevestigen,maar voor mij hoeft het niet.
gr.

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door Hans van der Post. » di 28 nov 2006, 22:14

Nee Els voor 80% naar PBO en 20% wordt verdeeld over andere kleinere projekten waaronder de stichting "Duurzame Bij" tenminste dit heb ik in de wandelgangen gehoord.

Roger ik ben geen pessimist[:)] Maar je gelooft het toch niet dat al deze opsommingen van gratis........... ook echt gratis is. Er zal ongetwijfeld wat tegen-over-staan! denk alleen al aan de papieren romslomp. Ik ben liever eigen baas!
Dan ben je zelf verantwoordelijk. We hebben geen steun nodig om bijenvolken te houden maar wel voor onderzoek, voorlichting en bijenteeltonderwijs daar heb je op lange termijn meer aan.
Daarom die eerste opmerking: Komt men ook honing slingeren; doppenbreken; inwinteren?[:p]
Hans

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door de vos roger » di 28 nov 2006, 22:31

Ben ik volledig mee eens Hans dat er geld moet zijn voor onderzoek,maar.....
jammer dat het onderzoek na al die jaren en die ettelijke miljoenen,nog zo weinig resultaten heeft opgebracht!
De "vele reisjes" en andere onnodige verspilzucht die met onze EU.subsidies gebeuren daar wil ik het nu niet over hebben.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door Hans van der Post. » do 30 nov 2006, 22:42

Roger schrijft: De "vele reisjes" en andere onnodige verspilzucht die met onze EU.subsidies gebeuren daar wil ik het nu niet over hebben.
groetjes Roger

__________________________________________________________________
Wat bedoel je nu met de vele reisjes [?] en verspilzucht[?] Als je dat zo stellig schrijft. Vertel het ons.[:)] PBO Bijen IN Nederland heeft een aantal - hoeveel-? onderzoekers in dienst maar de EU subsidie bedrag is niet toereikend. Ik denk toch niet dat het bijen instituut in België op lucht loopt. Hoe is het bij jullie geregeld? Waar gaan de EU subsidies naar toe?
Hans.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door de vos roger » do 30 nov 2006, 23:22

HANS dring niet aan ,ik zei je dat ik het daar niet wil over hebben maar ik weet waarover ik spreek !!!
De roep van de gewone imker om openbaarheid van de besturen om te weten wat er met de miljoenen EU.subsidies gebeurd is wel gerechtvaardigd denk ik.
Temeer daar onlangs een hoger bestuurslid van de bijenbond zich liet ontvallen dat je in een potje stront niet mag roeren ,dus deksel op het potje laten !!!

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten