Suggestie..?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Suggestie..?

Bericht door apiario » ma 18 dec 2006, 19:57

Bertus, wat je verder bedoelde met een telling over de verdwijning van een volk begreep ik niet helemaal. Kun je dat wat toelichten.
Ik kreeg het idee dat er wezenlijk een verschil zou moeten zijn in een volk dat eind oktober verdwenen is en een dood volk in de winter dat in wezen niet verdwenen is maar dood in de kast legt.
Als dat zo zou zijn dan zou men een telling kunnen doen bij imkers waar dat het geval is. Los van de telling van andere dode bijen Met andere woorden ik maakte een verschil daar in. Het kon zijn dat ze niets met elkaar te maken hebben, vandaar

Kan de verminderde voedings waarde (aanbod) in het stuifmeel mede daar een oorzaak van zijn. Nu ik hoor dat er ook in andere lande onderzoek naar wordt gedaan en men daarin nog geen antwoord heeft gevonden, verander het een en ander


Maar nu het vermoedelijk voor de hand ligt dat het te maken zou hebben met het acute verlamming virus en volgens mij zit daar ook wel wat in ,mede is dan de vraag of je bij de andere volken op de zelfde stand ook een terug loop in aantal is waar te nemen (het kleiner worden van de volken) Heeft dat er ook iets mee te maken Waar ik hier al meer op het forum op gewezen heb is dat waarnemen zeer belangrijk is. Als in oktober een volk foetsie is en men komt daar in April achter dan heb ik zo mijn bedenkingen wat de imker betreft.

maar in de reactie hier boven zit ook al een beetje het antwoord

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Suggestie..?

Bericht door Astrid Schoots » wo 20 dec 2006, 13:55

Piet Jager schreef:
We kunnen de wintersterfte of beter de winterverliezen verdelen in 2 groepen: A. Verdwijning in herfst en/of vroege winter B. echte wintersterfte in winter en/of voorjaar. Door dit onderscheid kom je dichter bij de oorzaak.
Romée van der Zee schreef:
Ik denk dat het niet meevalt om op het oog onderscheid te maken tussen verdwijnziekte en 'echte' wintersterfte, als die twee al verschillende oorzaken zouden hebben.
Is het verschil tussen genoemde sterftes niet alleen maar een gradatieverschil, een temperatuurverschil?
Vorige herfst/winter was een van mijn twaalf volken aan het kwakkelen: te lang doorvliegen, dode bijen op de vliegplank e.d. Ik herinner me nog de 1e week van december, toen het ongeveer 5 graden boven nul was, dat alle volken in rust waren maar alleen bij dit ene volk er zo'n drie bijen per minuut het vlieggat uitwandelden, op de grond nog wat nakleumden en vervolgens stierven. (Mijn bijen staan achter in de tuin, dus ik kan gelukkig alles op de voet volgen). Dit bleek later dus het enige volk te zijn dat het niet gehaald had: in het voorjaar was de kast schoon leeg met een restantkluitje bijen nog dood in de cellen, onder de dikke voerkoepel.
Zou het een weekje langer zacht weer zijn gebleven, dan hadden de bijen hun 'zelfreinigende vertrek' kunnen voltooien en zou de kast in het voorjaar echt leeg zijn; was de kou eerder ingevallen, dan zou het volk in de tros zijn gestorven.
Wat is het verschil?
Astrid.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suggestie..?

Bericht door Piet Jager » wo 20 dec 2006, 14:10

Dag Astrid,

Als de kast helemaal leeg is, weet je zeker dat het te maken heeft met de verdwijnziekte, die om wat voor reden dan ook hieraaan ten grondslag ligt. Vind je in de kast een geheel dood volk, dan kan dit evengoed te maken hebben met de verdwijnziekte, omdat ze bij strenge koude de kast niet verlaten, maar het kan evengoed een ander oorzaak van wintersterfte zijn.

!Piet

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suggestie..?

Bericht door H.S. Kok » wo 20 dec 2006, 18:08

onderscheid te maken tussen verdwijnziekte en 'echte' wintersterfte
Een imker kan op elk moment van het jaar, zonder de kast open te maken, zien hoe groot het volk is en of zijn bijenvolk nog leeft, als er tenminste een varroalade onder de kasten aanwezig is.

In de discussie is het gebrek aan eiwit wel genoemd, als oorzaak van de verdwijnziekte, maar een imker kan dit gebrek niet meten. We weten ook niet waar de grens ligt. Eiwitgebrek gaat wel vaak gepaard met een Nosema besmetting. Imkers die de beschikking hebben over een microscoop kunnen dit zelf bepalen en zou men ook verder kunnen kijken naar het voorkomen van Acarapis Woodi en Malphigimoeba Apis.
Mijten gaan weer gepaard met virusbesmettingen. Eiwitgebrek tast de weerstand van de bij aan, waardoor virusbesmettingen schadelijker verlopen dan bij goed doorvoede volken.

In verenigingsverband zou het toch mogelijk moeten zijn, om binnen een werkgroepje bovenstaande gegevens te verzamelen van de beheerde volken, zodat we door vergelijken van de gegevens van volken die wel overleven meer inzicht krijgen. Alleen filosoferen helpt niet.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Suggestie..?

Bericht door Minne Bonnema. » wo 20 dec 2006, 19:24

Een imker kan op elk moment van het jaar, zonder de kast open te maken, zien hoe groot het volk is en of zijn bijenvolk nog leeft, als er tenminste een varroalade onder de kasten aanwezig is.
Geen gefilosofeer maar een uitspraak uit de praktijk,welke ik van harte ondersteun.Dat in de wintertijd rommelen in het bijenvolk, staat me tegen.
Vgr, Minne.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Suggestie..?

Bericht door apiario » wo 20 dec 2006, 19:41

In verenigingsverband zou het toch mogelijk moeten zijn, om binnen een werkgroepje bovenstaande gegevens te verzamelen van de beheerde volken, zodat we door vergelijken van de gegevens van volken die wel overleven meer inzicht krijgen. Alleen filosoferen helpt niet.
Mee eens!!!Kijk dat is een stap in de goed richting.

We hebben paar wijze mannen/vrouwen nodig die zo iets kan op zetten. die het voortouw nemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten