Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 13 feb 2007, 23:02

Een deel van mijn bijen gaat niet zo best de winter uitkomen....het zullen kleine volken worden. Een ander deel ziet er veel beter uit. Vandaag waargenomen dat ik bij enkele volken zeer binnenkort voedseltekort te verwachten heb. Een of ander manier hebben sommige volken wat te wenig gekregen. Ook heb ik een paar tien ramers die er nog erg vitaal uitzien maar die al helemaal bovenin achter zitten wat mij toch zorgen baart. Kees van Holland had dit al voorspelt......en blijkbaar komen zijn (nare) dromen uit. Een imker collega die altijd heel veel voert, voorspelt bij zijn volken ook voedeltekort aangezien ze nauwelijks in de tros hebben gezeten deze winter. Hij zal deze week gaan controleren. Hoe nu verder te gaan??

Ik heb al een aantal volken dood (nu vijf stuks). Wat ik kan doen is daar enkele volledig verzegelde ramen uithalen en die op de tien ramers zetten. Wat vind u van dit idee?? In theorie zouden virussen in die volken dood zijn. Bovendien wil ik deze zomer radicaal aan raat verniewing doen.

jp

ps het is te hopen dat we enkele zeer warme dagen even kijgen waarop ik het voedseltekort kan checken.

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Bericht door jveldik » di 13 feb 2007, 23:13

JP,

Waarom leg je niet een blok apifonda op de dekplank? Je maakt een gaatje in de verpakking en leg het dan op het gat van de dekplank. Ik leg er dan nog noppenfolie ter isolatie overheen zodat de bijen niet verkleumen. Zo heb ik vorig jaar een volk dat slecht het voer opnam de winter door geholpen. Het zat met de tros onder het gat in de dekplank.
Dit jaar heb ik het preventief op een aantal kasten gelegd.

Werkt perfect (als noodoplossing)!!

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 13 feb 2007, 23:50

Ja daar heb ik ook al aangedacht. Of lekker ouderwets: borstplaat. Hopelijk krijgen we niet nog heel veel winterkoude tot ver in maart.

JP

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 14 feb 2007, 09:58

Hoi Jelle Pieter,

Handelen zoals Johan zegt. Een pak Apifonda op het voergat leggen.
Ik zou dan wel het voergat naar achteren leggen. (Als je tenminste niet je voergat in het midden hebt)
In mijn kasten heb ik het voergat zo'n 10 cm van de voorkant. Als je hem omdraaid zit het boven de plaats waar de wintertros zich bevindt als het voer in de kast bijna op is.

Vorig jaar heb ik zo zelfs een 6-ramer door de winter geholpen. Deze had ik helemaal niet ingevoerd. (Ik was hem even vergeten en toen ik in November op het keukendak nog een kastje zag staan dacht ik ineens: Oh ja, die had ik ook nog)
In november was er nog nauwelijks voer aanwezig in de kast en ik gaf het volkje weinig kans. Twee keer heb ik er een pak Apifonda opgelegd en in het voorjaar had ik een prachtig reserve volkje.

Jaap

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 14 feb 2007, 21:46

In november was er nog nauwelijks voer aanwezig in de kast en ik gaf het volkje weinig kans. Twee keer heb ik er een pak Apifonda opgelegd en in het voorjaar had ik een prachtig reserve volkje.
Dat blijkt dus toch goed te werken. Aangezien ik de wereld voerramen heb (beetje paradoxaal dat wel) en niet voro 50 euri aan apifonda wil komen (sunich he) kies ik om toch maar zoveel mogelijk voer bij te hangen. Een lage honingkamer is dan ideaal. Maar die heb ik niet voor al de noodvolken beschikbaar. Het wordt anders een hele volle broedkamerbak wat ik eigenlijk nog al wat veel vind. Het kan ook zijn dat ik aan beide zijkanten een goed vol raam hang. En bij sommige volken dan toch een beetje apifonda.

jp

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voedseltekort? dode/verdwenen volken

Bericht door hansjochem » vr 01 aug 2014, 00:13

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
In november was er nog nauwelijks voer aanwezig in de kast en ik gaf het volkje weinig kans. Twee keer heb ik er een pak Apifonda opgelegd en in het voorjaar had ik een prachtig reserve volkje.
Dat blijkt dus toch goed te werken. Aangezien ik de wereld voerramen heb (beetje paradoxaal dat wel) en niet voro 50 euri aan apifonda wil komen (sunich he) kies ik om toch maar zoveel mogelijk voer bij te hangen. Een lage honingkamer is dan ideaal. Maar die heb ik niet voor al de noodvolken beschikbaar. Het wordt anders een hele volle broedkamerbak wat ik eigenlijk nog al wat veel vind. Het kan ook zijn dat ik aan beide zijkanten een goed vol raam hang. En bij sommige volken dan toch een beetje apifonda.

jp
Jelte Pieter,

Las ergens dat je interesse had in een cursus KI. Heb ne die al gevolgd en zoja, waar? Zonee, heb jij een idee waar , waarschijnlijk volgend jaar, men zich kan aanmelden?

Gr

Hans jochem de kleij
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten