Massale bijensterfte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Massale bijensterfte

Bericht door de vos roger » di 20 feb 2007, 13:04

Vandaag in onze krant;
Mysterieuze ziekte teistert bijen in VS
Honderden miljoenen honingbijen spoorloos verdwenen als gevolg van een raadselachtige ziekte.De mysterieuze plaag brengt voor 6 miljard euro aan gewassen in gevaar die door de bijen moeten bestoven worden.
Amerikaanse imkers zien hun bijenkasten op enkele dagen tijd volledig leeglopen door een onverklaarbaar fenomeen,bekend als colony collapse disorder of CCD,dat de bijen ertoe aanzet hun kast te verlaten waarop ze niet meer terugkeren.De onderzoekers staan voorlopig voor een raadsel,er is geen eenvoudig antwoord,de bijen verdwijnen gewoon.Bij andere ziektes vind je de bijen dood terug,maar in dit geval heb je de ene dag een grote sterke kolonie en twee dagen later is de kast leeg.Het probleem stak vorig jaar voor het eerst de kop op in de oostelijke staten Florida en Georgia,maar de jongste weken regent het in heel Amerika klachten.Niet enkel de honingindustrie lijdt grote schade,ook de Amerikaanse landbouwers die bijenkolonies huren om hun gewassen te bestuiven.Door de massale sterfte is de bijenvoorraad drastisch geslonken,wat de huurprijs voor bijen al verviervoudigd heeft.


Dus die verdwijnziekte heeft niets te maken met stuifmeelgebrek zoals sommigen veronderstellen maar is een wereldwijd probleem aan het worden.


roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door marc » di 20 feb 2007, 16:27

Het is groot nieuws in Amerika omdat het de industrie daar is die getroffen wordt (money, money..)
Die Amerikaanse toestanden zijn industriële toestanden met grote monoculturen, vooraf behandelde zaden, grootscheepse besproeiingen, genetisch gemanipuleerde gewassen, antibiotica om AVB te vermijden enz. , gelukkig niet dezelfde als onze toestanden.
Wat is het effect van de opwarming van de aarde voor een land als amerika ? Hier zijn de warmere najaren bepalend, hoe zit het daar ? Is er nog diversiteit aan stuifmeel mogelijk rondom die druk besproeide monoculturen ? Misschien is AVB wel stilaan resistant geworden tegen al die antibiotica ?
Mooi om te weten maar hou die toestanden maar ver van ons weg.
Heel misleidend dus om hier zo dadelijk een stuifmeel besluit uit te trekken.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door de vos roger » di 20 feb 2007, 18:25

Marc ik bedoel niets negatief met dat stuifmeel,maar het blijft eerlijk gezegd toch een groot vraagteken die verdwijnziekte.Er zijn verschillende zaken die men als "het" probleem kan aanhalen maar echt zeker zijn we er nog niet van.Men spreekt van "verdwijnziekte",maar is het wel een ziekte ???Het kunnen ook oriëntatiemoeilijkheden zijn waar ze mee te kampen hebben.Ik heb er echt geen afdoende verklaring voor.
groetjes[;)]

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Dirk Blanken » di 20 feb 2007, 19:47

Waarom treedt de verdwijnziekte altijd?? op in het najaar, of gebeurd het ook in de zomer?
De meeste berichten spreken van sterke volken die gewoon goed honing halen en dan zomaar verdwijnen.
Binnen een paar weken vliegen ze af en blijft er niets over.

Ik heb wel eens volken waar weinig ontwikkeling in zit, ik ga er dan van uit dat de moer niet klopt en vervang haar en dan is het weer normaal.

Ook de winterbijen verdwijnen en die doen niets anders dan stuifmeel opnemen en zich beschikbaar houden.

Eigelijk zou je dan denken dat er in het broedstadium iets mis gaat.

Nog steeds begrijp ik dan niet dat dit in de zomer niet gebeurd.

De meeste imkers behandelen onze bijen in de herfst en winter tegen de overmatige varroadruk, dus in het voorjaar is de varroadruk vrij laag ( het kon wel eens dit voorjaar door het doorbroeden anders zijn)de volken bouwen weer op en zijn aan het eind van de zomer flink besmet en dus zwak misschien zo zwak dat ze de winterbijen niet meer goed kunnen voeren voordat het winterbijenbroed verzegeld wordt + de virussen die dan zowel de haalbijen als de zwakke winterbijen doen uitvliegen en niet meer doen terugkeren?

Waarom hebben sommige mensen wel last van de verdwijnziekte en andere die ook alleen in het najaar behandelen niet.
Misschien dat op de ene plek de virussen wel toeslaan en op de andere plek niet.

Tot nog toe heb ik steeds sterke volken uitgewinterd en ik kan het niet anders uitleggen.
Het komt door de varroadruk zo laag mogelijk te houden, dus het hele seizoen behandelen!
Dat is veel werk met vriendelijke middelen.
Maar vertel me hoe het anders moet?
De handen omhoog steken helpt ook niet

Als er geen imkers waren ging alles dood tot op een paar volken die het nog konden redden en misschien weer langzaam konden opbouwen tot een bijenstand die met de varroa en virussen om konden omgaan.

Dat lukt niet!

Uit de VS komt echt ook geen oplossing, daar hebben ze al jarenlang met antibiotica behandeld tegen vuilbroed, alles is daar een centenkwestie.

Zo denk ik erover, niet wetenschappelijk onderbouwd en gecontroleerd maar gewoon volgens mijn boereverstand.

Dirk

dertiende

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Piet Jager » di 20 feb 2007, 20:47

Meer weten over CCD? (engels-talig)
CCD (verdwijnziekte) is reeds bekend onder de volgende namen: disappearing disease, spring dwindle, May disease, autumn collapse, and fall dwindle disease)

Kijk op: http://en.wikipedia.org/wiki/Colony_Col ... ble_causes

!Piet

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door agastache » di 20 feb 2007, 21:02

Roger:Op 12/01 werd door de onvolprezen Hugo al aandacht gevestigd op dit fenomeen in de usa. Zoek op Fall dwindle disease en Hugo leidt je verder.Omdat op dit forum nog niet duidelijk is geworden wat nu de exacte oorzaak is van de verdwijnziekte heeft ieder zo zijn eigen theorieen. Dirk gelooft heel sterk in het hele jaar door behandelen tegen varroa, Hennie telt het aantal vallende mijten en behandelt naar gelang de aantallen, enkele imkers waaronder ik zelf behandelen niet tegen varroa en verwachten ( en willen graag) dat de bijen het zelf oplossen.Marc ziet de oplossing in een rijke najaarsstuifmeel voorziening, gecombineerd met gelimiteerde bestrijding varroa.
In het Fall dwindle disease rapport wordt op pagina 8 melding gemaakt van de introductie "during the past few years" ( is dit vanaf 2001, samenvallend met ontstaan resistentie apistan?) van nieuwe insecticides met werkzame stof imidacloprid. Middelen deze werkza

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door agastache » di 20 feb 2007, 21:14

me stof bevattend als Gaucho en Regent zijn zoals bekend in Frankrijk te vuur en te zwaard bestreden en inmiddels verboden.Wat het meest verontrust in het rapport fall dwindle disease is pagina 9 waar wordt gesteld dat : sommige van deze neonictinoids in combinatie met fungiciden een synergetisch effect hebben en de giftigheid met een factor 1000 verhogen. 1 plus 1 = 1000.De hele rest van pagina 9 is heel intressant. Verder ondezoek wordt gedaan. Misschien ben ik bevooroordeeld vanwege de in de media breed uitgemeten strijd die hier in Frankrijk tegen deze middelen gevoerd is, waardoor ze nu in de zonnebloem-en maisteelt verboden zijn.In het laatste bijenblaadje wordt wel gesteld dat de bijenvolken dit jaar hun sterkte van voor de introductie van deze middelen hebben hervonden. Over abnormale sterfte wordt niet meer gesproken. We zullen afwachten (nog een paar maanden) of dit optimische gerechtvaardigd is.
groeten meindert

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Piet Jager » di 20 feb 2007, 21:19

Alles (?) over imidacloprid:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... idacloprid

Als je het zo bekijkt, zou het opgenomen stuifmeel van behandelde gewassen/sierplanten, etc, weleens de oorzaak kunnen zijn!

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door maartenkleijne » di 20 feb 2007, 23:42

de vos roger schreef:
Dus die verdwijnziekte heeft niets te maken met stuifmeelgebrek zoals sommigen veronderstellen maar is een wereldwijd probleem aan het worden.
roger
Ik denk dat deze conclusie hoogst voorbarig is, Roger. Niet dat het niet wereldwijd is -althans overal waar bijen worden ge-bio-industrialiseerd- maar dat gezonde immes en gezond stuifmeel bij elkaar horen. Deze hypothese wordt hierdoor niet beinvloed, inetegendeel.
De Amerikaanse bijenteelt is nog veel meer dan bij ons afhankelijk van kunstmatige moerenteelt en monocultures. Dus men zou volgens de stuifmeelhypothese moeten verwachten dat de verdwijnziekte daar nog veel harder toeslaat. Of dat zo is is uit dit bericht niet op te maken.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Massale bijensterfte

Bericht door Ria van den Berg » zo 25 feb 2007, 03:14

Marc schreef :"Misschien is AVB wel stilaan resistant geworden tegen al die antibiotica ?"

Er is inderdaad Terramicine (oxytetracycline) resistent vuilbroed in grote delen van Noord Amerika. Intussen is in de VS het gebruik van Tylosine toegestaan. Maar dat is niet het probleem Marc. Een tijdje geleden heb ik verslag gedaan van de lezing van Jerry Hayes, een bijenonderzoeker die bij het onderzoek onder leiding van Dennis van Engelsdorp is betrokken. Er is van alles te vinden, maar niet zo erg dat het fatale gevolgen zou moeten hebben. Alles draait in de V.S. misschien wel om geld, maar als je met bijen je brood verdient, gaat het om geld. Ik zie niet wat daar mis mee is. Het is een eerlijk beroep en je moet hard werken ! Jerry vroeg zich af, toen ik hem zei, dat het in Europa al een tijd aan de gang is, waarom de Europese onderzoekers er niet op ingegaan zijn. En ik moet hem gelijk geven, de Amerikanen zijn er bovenop gedoken. Ze kijken echt naar alles wat bekend is en in Europa zijn ze (voor zover ik weet) nog niet verder dan enqueteren.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten