Zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Zwerm

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 02 mei 2007, 09:08

Vrijdag heb ik een zwerm uit een boom gehaald. Hij zat in een bol-Acacia aan de stam en deels in de een wirwar van takken. Zo goed en zo kwaad het ging heb ik ze in een zesramertje met zes 'maagdelijke' kunstraatjes geveegd. Daarna het zesramertje in de Acacia gezet met de klep ongeveer boven de plek waar de zwerm zat. Tegen de avond zaten ze er nog niet allemaal in en ik ben zaterdag morgen terug gegaan en heb toen de kast meegenomen. Slechts enkele bijen zijn achter gebleven omdat die eerder op waren dan ik.
Gisteren (4 dagen later) wilde ik even kijken of de koningin aan de leg was en als ik haar zou zien om deze te merken. Tot mijn verbazing zag ik 3 ramen met eitjes de andere ramen waren volledig uitgebouwd en gevuld met nectaren stuifmeel. Op één van de ramen zaten zelfs 3 belegde dopjes.
De doppen heb ik verwijderd en het volk overgezet op een 10 ramer. Zaterdag zal er denk ik al een tweede bak op moeten.

Het kan hard gaan 'when the're having fun'

Jaap

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Ati » do 03 mei 2007, 00:07

Een leggende moer in nieuwe behuizing....waarom dan toch belegde dopjes?

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 03 mei 2007, 09:06

Hoi Ati,

Kast te klein of de zwerm te groot. Kies zelf maar.

Jaap

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Dirk Blanken » do 03 mei 2007, 18:13

Als er voldoende bijen zijn zou ik er een HK op zetten, zodat ze de overmaat aan honing naar boven kunnen brengen en de moer onder max kan blijven leggen ev de ramen met alleen nectar in de HK zetten.
Die dopjes gebeurd wel vaker, heeft niets voor te stellen maar weghalen geeft een goed gevoel.
Een dopje met een eitje zegt nog niks als er doppen in de melk zijn dan moet je opletten.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten