Waalse imkers winnen hun honing een maand eerder

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Pluym
Berichten:20
Lid geworden op:do 08 mar 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
Waalse imkers winnen hun honing een maand eerder

Bericht door Pluym » wo 02 mei 2007, 22:29

Waalse imkers winnen hun honing een maand eerder
(bron: wwww.standaard.be)

(Belga) Verscheidene imkers in Wallonië gaan deze week beginnen met het winnen van honing. Door de warme temperaturen kan de winning een maand eerder plaatsvinden. Dat meldt de Koninklijke Unie van Waalse Bijenstallen.
De bijen ontwaakten al in januari. Momenteel is het mogelijk om 15 kilogram honing per bijenstal te winnen, zegt Claude Englebert, vicevoorzitter van de Unie. Toch begint slechts een minderheid van de 750 imkers die lid zijn van de Unie, nu al met de winning van de honing. De winning van honing begint normaal eind mei of begin juni. Veel imkers werden verrast door de snelheid waarmee de bijen gewerkt hebben, zegt Englebert. Volgens de vicevoorzitter zal de honing van dit jaar van uitstekende kwaliteit zijn. (SER)

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Waalse imkers winnen hun honing een maand eerder

Bericht door Bart Maes » do 10 mei 2007, 21:41

Niet enkel de Waalse imkers! Wat bij mij het idee was om er de zwaarst verzegelde raten uit te halen eindigde in een heuse slingerpartij waar mijn vrouw en ik ietwat verbaasd van werden.
De appels waren al serieus op hun einde, de bijen bezig met de laatste hand te leggen om alles te verzegelen. Van de 11 simplex-ramen broedkamerformaat 9 diagonaal VOLLEDIG dicht. Het voorjaar gaf me vier goede kolonies die ervoor hingen! Normaal zal je wel zeggen, ware het niet dat het de 30ste april was![:)]:D[8D]
Het is bij mij eerder rond de 20ste mei dat ik de slinger tevoorschijn haal.

met imkersgroet!
Bart

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waalse imkers winnen hun honing een maand eerder

Bericht door jjmvaningen » vr 11 mei 2007, 19:25

OOk bij mij (Achterhoek) is het allemaal drie weken eerder (zwermen, slingeren e.d.).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten