Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door dar » ma 28 apr 2008, 23:34

Kroese schreef:
apiario schreef:

Als je zo van de achterkant de boel bekijkt heeft het meer met een stukje techniek te maken dan met bijen.[:(]
Dag Bertus,
Is de aandrijving niet in een lade onder de bodem te maken?
Ik neem aan dat je er niet zo vaak bij hoeft(geen olieverversen en doorsmeren?) Alleen de schaklaar heb je af en toe nodig denk ik.
Je bent dan die "bulten" achter de kasten kwijt.
Groeten,
Hennie...

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » di 29 apr 2008, 13:09

Hoi Hennie,


Die gekke bulten (aandrijving)daar heb ik me al een paar keer op verkeken. De kast die ik maakte voorzag ik van handvaten, mooi in het midden. maar toen dat kassie er achter werd gemonteerd, was het evenwicht zoek Dus zeer onhandig om te tillen.

Inderdaad hoef je er zeer weinig bij. Ik denk dat ik tot juli kan wachten voor dat ik er eens in ga kijken. Of er moet iets zijn wat ik als imker graag wil weten. Ook hoor ik hele goede resultaten van anderen die er ook een hebben gemaakt. Het eerste jaar is het nog erg wennen en dingen overwinnen ,maar heb je de slag te pakken dan is het erg interessant,weinig werk , bestrijding nihiel, en toch een grotere opbrengst.

Wat de contructie betrefd, ja daar zou best wat verbeteringen toe te passen zijn. Hoe meer imkers er mee bezig zijn ,hoe meer ideeen er naar boven komen. Je zou iets met de bodem en ruimte naast de trommel kunnen doen.Maar om een goede constructie te maken,dan moet je je daar heel goed op toeleggen en ik denk dat ik daar de capiciteieten , de beschikbare tijd, de materialen en de machines,niet voor heb. Dus draai ik voorlopig maar met deze door. Dan zal ik proberen het imkeren met zulke kasten goed onder de knie te krijgen.

Maar nog wat anders ,er was iemand die hier eens wilde komen kijken ,maar ik weet waarachtig niet meer wie
ik zou zeggen,van harte welkom geef maar een seintje.

Bertus
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » do 01 mei 2008, 09:02

Maar nog wat anders ,er was iemand die hier eens wilde komen kijken ,maar ik weet waarachtig niet meer wie
ik zou zeggen,van harte welkom geef maar een seintje.
Soms als ik iets nalees denk ik dat staat er niet helemaal goed.Dus nog een keer.
Mochten er imkers zijn die denken, hé ik ben in de buurt en ik wil toch wel eens kijken hoe dat nou inelkaar zit,dan ben ik van harte bereid jullie te ontvangen,en tekst en uitleg tegeven.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » do 01 mei 2008, 18:52

Beste forummers,

Al weer een aardig tijdje neuzel ik over de roterende kasten. Het genen wat ik naar voren breng is vaak eenzijdig omdat ik maar weinig mensen ken die er ook een hebben, en die daar wat over kwijt willen, zodat je een wat bredere kijk op het geheel krijgt. Vandaar dat ik Roel Jonker gevraagd heb hoe het met zijn kasten gaat. Vandaag kreeg ik daar een verslag van:



Hallo Bertus
Onderwerp: roterendekast

Ik werk nu drie jaar met een bijenvolk in een roterende kast. Maar voor ik daar verder op in ga, zal ik me eerst even voorstellen mijn naam is Roel Jonker en ik imker ± veertig jaar. Ik ben begonnen met zwarte bijen, na enkele jaren ben ik overgestapt op carnica en de laatste 20 jaar imker ik met buckfast, die me uiteindelijk het beste bevallen. Ik ben lange tijd de dragende kracht geweest van de buckfastteelgroep '˜De Hondsrug' Drenthe. Ik beheerde het landbevruchtingsstation en om de buckfast raszuiver te houden insemineerde ik moertjes. Ik winterde meestal zo'n 40 volken in. De laatste jaren ben ik aan het afbouwen en wilde minder tijd aan de bijen besteden. Vandaar dat ik ben over gestapt op de roterende kast die ik zelf maak.

2005 Heb ik in de winter een roterendekast gemaakt. Heel simpel, ik heb een dadant kast aangeschaft zowel broed als honingkamer, die heb ik aan elkaar bevestigd zodat ik een kubus kreeg van 50 x 50 x 50.

Ik heb van een plaatselijk grondwerk bedrijf 50 cm PVC buis gekregen diameter 40 cm, daar heb ik repen van 22 mm breed afgezaagd die dienst moesten doen als ramen. Ik had alles bij elkaar een beetje onderschat, ik wist n.l. niet toen alle ramen uitgebouwd en belegd waren dat dat gepaard ging met zo'n gewicht, met als gevolg dat ik de boel stuk draaide zodat de ramen niet meer konden draaien.Ik kan wel zeggen dat er alleen maar broed in de draaiende ramen zat, de honing werd keurig boven het rooster gebracht, met andere woorden Wageningen weet niet waar ze over praten.

2006 Heb ik nieuwe ramen gemaakt maar nu van triplex kijk op de site van Bertus daar kun je het resultaat zien. Het draaiende gedeelte werd veel lichter. Maar ik ben er nog niet uit wat het word in de toekomst ik twijfel nog tussen PVC of triplex. Doordat ik er een raam meer in het draaiende gedeelde wilde plaatsen werd de ruimte tussen het draaiende gedeelte en de kast wand te krab met als gevolg dat ze alles vast bouwden. Dat ging goed tot dat ik met vakantie ging.tot die tijd werd de honing keurig boven het rooster gebracht maar toen ik stopte met draaien sleepten ze ook de broedbak vol met honing en bouwden de loose ruimtes ook vol.

2008 Ik heb de afgelopen winter twee nieuwe kasten gemaakt waar nu 11 ramen in passen met een diameter van 43 cm. Ik ben momenteel bezig om de bijen en het uitlopende broed in een nieuwe kast te plaatsen. Twee ramen broed met koningin uit de oude kast heb ik tussen de kunstraat gehangen in de nieuwe kast. Als er enkele ramen zijn uitgebouwd dan plaats ik de twee oude ramen ook boven het rooster en dan gaat het gehele spul draaien. Ik heb het altijd handmatig gedaan maar nu gaat het met een zelf gemaakt motortje. Een paar ruitenwisser motortjes en een tijdklokje en accu en ik hoef er niet meer naar om te zien. Inmiddels heb ik bijna al mijn kunststof kasten met bijen verkocht. In de toekomst wil ik verder met drie roterendekasten.

Al met al ben ik ondanks een paar jaar van mislukkingen geweldig tevreden over de roterende kast. Wat er fout ging was mijn eigen schuld, maar daar leer je van. Die hoeven andere imkers niet meer te maken.

Het grote voordeel van de roterendekast, de bijen gaan niet zwermen ik heb nog steeds het zelfde moertje in de kast waar ik in 2006 mee begonnen ben. Er ontstaan geweldig dikke volken daar kan een gewoon kastvolk niet aan tippen. Daardoor slepen ze in korte tijde een honingkamer vol. Er wordt beweerd dat er minder varroa's in de volken zitten, dat kan ik nog geen mededeling overdoen, over het algemeen heb ik weinig varroa's in mijn volken omdat ik het gehele jaar door deze rakkers bestrijd.

Gr Roel.


Roel bedankt voor je verslag.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » do 08 mei 2008, 20:12

Beste mensen

Mede door het mooie weer,de grote hoeveelheid dracht ,en een beetje trots op mijn bijen
en hun huisvesting ben ik toch maar door de knieen gegaan om het een en ander te laten zien .

Ik begrijp dat er veel sceptisch tegen de roterende wordt aangekeken ,maar ik denk dat het vaak komt door onwetenheid. Men begrijpt vaak niet hoe dat werkt.Menig keer krijg mail waar ik van mijn stoel val, hoe men het bedenkt. Komt vaak door dat men er moeilijk een voorstelling van kan maken.
Afbeelding
Om toch een beetje bij te dragenhet een en ander te promoten,heb ik hier een paar mooie voorbeelden waar ik zelf toch elke keer van sta te kijken.
Afbeelding


Momenteel heb ik er een volk dat op 7 ramen zit met een diameter van 40cm Enkele weken geleden heb ik het volk over gezet vanuit een normaalkast .Ze hebben een pracht broednest met aan de buiten elk een raam met honing
Afbeelding

Zo zijn er dus meerdereramen geheel gevuld met broed.Bedenk wel dat in het raam 2 vellen kunstraat zitten

Afbeelding

Zo als ik al heb opgemerkt de buitenramen zijn gevult met honing Behalve een cirkel in het midden Bij dit volk is het uitzonderlijk veel ,de andere volken hebben dat haast niet . Naarmate het broed nest uitbreid verhuist de honing naar boven Alhoewel op dit volk staat een broedkamer met 11 ramen bijna vol met honing.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 09 mei 2008, 00:19

Het ziet er prima uit!!! Super!!!

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 09 mei 2008, 08:32

Hoi Jelte.

Inderdaad doen ze aardig hun best. Wat opvalt is dat men niet buiten de ramen bouwen Dat heeft mij toen ook besloten om geen buiten trommel er in te doen. Dan kunnen ze het ook niet vast kitten. Ook is het te zien dat er uitermate weinig darreraat aanwezig is Daar heb ik tot op heden geen verklaring voor. Of dat iets temaken heeft met het draaien? ik weet het niet.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door weertman » vr 09 mei 2008, 09:53

Bertus blijf a.u.b door de knieën gaan.

Ik lees en kijk graag naar jou foto's en tekeningen van je roterende bijenkasten; en ik denk velen met mij.

Van uit het 'Sallandsche'

Manni Weertman

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 09 mei 2008, 10:33

Bertus...idd is er weinig Darrenraat te zien.. Wat je zou kunnen doen...is om het een na laatste raam (broedraam) de helf (aangezien er twee vellen kunstraat in een rond raam gaan) darrenraat kuntsraat in te hangen. Darren zijn goed voor een volk. Ze harmoniseren het volk. Bovendien wil je zelf ook wat darrendruk opbouwen in de buurt van je eigen volken lijkt me...Althans dat zou ik willen. Anders ben je volledig afhankelijk van de bijen van de buurman.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 09 mei 2008, 13:46

Beste Mannie,

Bedankt voor je reactie. soms heb ik wel eens de neiging om me afte vragen waar doe ik het voor. Maar als er wat aanspraak is dan gaan we er maar mee door En het wordt toch veel gelezen.
Binnenkort komt er een deligatie van 4 man strek van een bijenvereniging uit het oosten van het land om het een en ander eens van dichtbij te bekijken. Dus dat stimuleerd ook.


Beste Jelte

Er zijn wel wat darren,maar heel wat minder dan bij een gewone kast
Soms moet ik echt gaan kijken of ik er een paar zie. Wat de darre druk betreft, ja ik weet het soms niet, men spreekt hier op het forum soms van "standbevrucht" Maar ook wetende dat een bronstige koningin der poot er niet voor om draait om 15 km afteleggen. En bezoekt ze dan een van de darrenontmoetegingplaatsen?. Dan denk ik weer hoezo stand bevrucht. Maar dat breng het myristice houden van bijen weer
wat omhoog. De bijen van de buurman zijn hier ook zo,n 4 km vandaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten