Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 06 feb 2008, 08:32

Oeperde de poep.......... Grut ,hier heb ik even niet van terug,Jonh
Laten we afspreken dat we wat ervaring uitwisselen, dan wordt ik ook een beetje slimmer, in het mysterie
Hier de eerste
Nu heb je een kast,ronderamen met kunstraat. Ja nu moeten daar bijen vroeg in het voorjaar in gaan bouwen. Oef.... daar hebben ze even een handicap.Met een zwerm gaat het makkelijker,die kieper je er in en zodra ze beginnen te bouwen, direct draaien. Niet wachten tot ze een deel hebben uit gebouwd.

Ik hoor hoe je het van plan bent te doen.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door flayed » vr 08 feb 2008, 19:52

Wel Bertus,
Eigenlijk heel eenvoudig, snij een gedeelte vanuit de broedraampjes en maak ze passend in de ronde raamen, ik denk hierbij ook om broed mee te nemen, doe dit met enkele ramen en zet de koningin erbij, de bijen bouwen de rest wel zelf uit, en verder kunnen de overige ramen met broed boven het rooster in de honingkamer. Ik imker alleen met broedramen, zodus is dit geen probleem.
Lijkt mij een simple oplossing, of wachten tot er een zwerm aanwezig is.

Groetjes
John

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 08 feb 2008, 20:10

Hoi Jonh

Ale manneke, goed gezien

Zorg dat er broed onder in zit dan is er geen probleem. Alhoewel ik ook alleen broedramen gebruik is het me wel op gevallen dat de koningin de eerste dagen wel haar uiterste best doet om toch naar boven te komen.
Als alles een tijdje draait haal je de ramen met raad die je er ingesneden heb er weer uit, en vervang je die door nieuwe met kunstraat
Immers de raat die je er instop is niet horizontaal

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door flayed » za 09 feb 2008, 21:39

Affijn Bertus,
Heb nog een vraag, de doorvoering van de as naar buiten, en de lagering van die as. Drukpunten moeten we niet hebben ivm beschadiging van de tempex (polystereen) dus zo groot mogelijk opervlak of ondersteuning van de lagers, daar ijzer een koude brug veroorzaakt en dunne assen weer drukpunten. Nu was ik zelf aan het denken om pvc-rioolerings pijpen te gebruiken van 50 mm en een houten binnenas van 42 mm passen en glijden. Deze kan ik dan weer monteren op de 40cm houten binnenschijf.

Welke oplossing heb jij gebruikt?

Groeten John

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 10 feb 2008, 09:11

Mogge John.

Ja in het begin heb ik daar ook wat mee zitten tobben. Je moet er van uit gaan dat het gewicht wat de trommel in zijn geheel vol met broed,bijen en soms voer en behoorlijk is. Daar in tegen, het maar een half slagje hoeft te draaien. De eerste kasten heb ik met lagers gedaan. Twee aan iedere kant. Maar die krengen werden mij te duur.
Nu heb ik ook goede resultaten met een hardhouten vierkant blokje met daar in een gat geboord waarin een metalen buisje past. Daardoor gaat de metalen as. Wat de koude brug betreft, ja daar heb ik altijd zeer grote twijfel over. Zonder meer zal hij aanwezig zijn. Maar of het de bijen wat uitmaakt ,dat betwijfel ik in hoge mate.Pak weg 20 cm bij dat boutje vandaan zit mijn boden ,30x30 cm die de hele winter open is.
Terwijl het moertje wat uiteindelijk de koude afgeeft nauwelijks 2cm is Volgens mij bestaan die koude brug daar helemaal niet.En is hij er wel,nou wat dan nog de bijen zitten er ver genoeg vandaan.

Het idee wat jij voorstelt kan ook. Ik meen het vorig jaar tegengekomen te zijn in Gieterveen daar was er ook iemand die dat zo had opgelost.
Maar houd één ding goed voor de ogen de bevestiging moet zeer sterk zijn anders krijg je problemen halverwege het seizoen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » do 14 feb 2008, 09:47

Ik las een stukkie dat hete: Oxzaalzuur..... Van Piet

Ongeloofelijk, het duizelt me voor de ogen. Wat een namen van gifstoffen
tot scheikundige formules aan toe. Tjonge....tjonge... nog aan toe.

Gek...... ik ben dat helemaal niet tegen gekomen bij het bouwen van die roterende kast! Schijnbaar zit ik dan toch niet zo slecht.En de varroa is hier moeilijk te vinden.(ging het daarom?) Wat rotzooit men dan met die zooi?

Maar ja ik zal het wel bij het verkeerde eind hebben.Maar dat even terzijde. Roel heeft zijn kasten nu uitgerust met een kleine accu die precies in het kastje past. Deurtje dicht en er is niets van te zien
Je kan er ook nog mee "reizen" Mooi gedaan.Alles compact bijelkaar

Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 15 feb 2008, 09:19

Van de alternatieve middelen gebruikers en niet-varroabestrijders horen we ook geen positieve geluiden!

hoi Gerard,

met genoegen lees ik graag je "stukkies"

Toch probeer ik al een hele tijd een positief geluid te laten horen i.v.b.met de varroa, Maar ach, ik ben het met je eens hoor. Tot nu toe ben ik een van de weinigen onder de pakweg 6000 imkers die iets in een alternatieve sfeer probeer die mijt de nek om te draaien. Tot nu toe wel met succes.

Soms denk ik waar doe ik het voor. Maar het wordt toch goed gelezen en langzaam aan zie ik sommigen denken...................zou toch?

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Willem de Jong » za 16 feb 2008, 22:58

Wie kan mij helpen aan een maattekening van een roterende kast. Ik heb ongeveer alle methoden uit Schotman 2e druk uitgeprobeert maar de roterende kast lijkt mij wel aardig om ook eens te doen. Ik werk thans met Dadant en Langstroth bevolkt door Buckfast. Ik benieuwd.
Groeten,

Willem

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 17 feb 2008, 08:20

Goedemorgen Willem,

Hier vriest het nu 6 graden en het is 8 uur in de ochtend het zonnetje komt mooi op het ijs ligt in de sloten en het is en lijkt midden in de winter. Vorige week lag ik hier nog lekker in het zonnetje. Kan verkeren.

Maar ter zake als je je mailadres op geeft krijg jij een tekening in PDF bestand toe gestuurd. En je kan alles hier vragen.
Leuk om het eens uit te proberen Krijgen we wat om te vergelijken.
en dat is een goede zaak.

Veel succes

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door dar » zo 17 feb 2008, 13:02

voor john (flayed):D
Mocht je nog niet voorzien zijn dan kan ik deze buis kopen voor een tiende van de prijs die jij noemde.
Daarvoor moet je dan wel naar Venray komen.
Laat het me maar weten.



ad van meurs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten