Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » wo 04 jul 2007, 18:53

Roterende kasten 2007

Het is inmiddels begin Juli en voor mij is het bijenseizoen langzaam log.nl
ten einde,dracht is er hier niet meer te minste niet dat je er van slingeren kunt, en reizen doe ik ook niet

Wat is er alzo gebeurd.

Zoals ik al eerder schreef heb ik de ramen op 40 diameter gemaakt de trommel is verwijderd en het aantal ramen is op 11 gebracht en het rooster heb ik heel wat groter gemaakt. Daarbij is het mij een paar keer op gevallen dat een draadrooster nog al eens problemen op leverde. Soms flikte een koningin om er toch door te komen. een gewoon rooster was voldoende om het op te lossen.

De bijen hebben overwinterd op de normale manier dus niet op de ronde ramen gewoon op de bak die er boven op stond In Maart is de koningin naar beneden getransporteerd Dit leverde geen problemen op.

Van af maart tot nu toe ben ik niet meer aan de kasten geweest. Alleen als ik er honing af moest halen om te slingeren. Ze hebben niet gezwermd en op de bodem vind ik geen varroa.

Er is geen bestrijding toegepast (nu hoor ik dat meer)

De opbrengst is meer dan normaal. Maar er wordt niet meer of minder gehaald. Ze bergen het efficiënter op,zodat men meer kan oogsten ( maar ja wat is meer? iets wat alleen de mens kent)

Bij een andere kast heb ik een proef genomen om zelf het tijdstip van het zwermen te bepalen.Dat ik zonder meer een succes geweest. Gewoon de kast stil gezet en op het juiste tijd stip is er een zwerm af gekomen Inmiddels zit er een jonge moer in.

Verder is het geheel naar wens verlopen. er was geen verschil in het gedrag van de bijen met de andere kasten.Wat wel anders is verlopen is het imkeren opzich.Je moet wel andere maatregelen in acht nemen ,anders komen er problemen.

Wat het verloop van het imkeren met ronde ramen betreft ben ik erg tevreden.Nu moet ik wel zeggen dat de kasten van hier wel afwijken van de kasten die in de handel zijn Van vastkitten heb ik geen probleem.Het motortje is erg strek. En er is aan de buitenkant een simpel systeem om te controleren of de trommel wel draait

Het bedrag wat ik zo voor een draaier uitgeef is (los van de segerbergerkast) om en nabij de 50€

Maar het is wel moeilijker om z,on kast te maken dan een gewone Ik hoop hier mee jullie op de hoogte te hebben gehouden van het wel en wee van de roterende kasten

Bertus

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Kroese » wo 04 jul 2007, 21:21

Bertus, leuk je verslag weer te lezen.
Hennie.....

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » vr 06 jul 2007, 08:14

Kroese schreef:
Bertus, leuk je verslag weer te lezen.
Hennie.....
Hoi Hennie,

Graag gedaan, de laatste tijd keuvel ik wat op mijn weblog. Er zal niet zoveel meer veranderen aan de kasten.Ik ben er nu met de twee prototypes aardig uit. Ze wijken wel af van de bestaande Hongaarse,maar tot nu toe is dat in ons voordeel.Zo vind ik dat het rooster veel te klein is om het opbergen van de honing in de bovenste bak gaat goed te doen verlopen. Mijn roosters zijn 3x zo groot Ik heb geen enkele moeite dat de bijen niet naar boven willen.

Verders zal je wel gezien hebben dat het principe van het ronddraaien
van ramen (kunststofbak) de Japanners niet ongemoeit hebben gelaten.
Smeer het in met honing en je heb de beste vliegen vanger tot nu toe
Meer als 200.000 van verkocht Je blijft grinneken tegenwoordig (Lach)

Bertus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Hans van der Post. » za 15 dec 2007, 21:50

Dit echt winterkost. Toch zou ik van Berus willen weten hoe het nu bij zijn andere kasten met varroa besmetting is gestelt. Zijn daar wel varroa's op de bodem te vinden?
Hans

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » di 25 dec 2007, 17:18

Beste allemaal,

Toevallig dat ik even op het forum keek, en iets zag staan over de roterende kast.

Als er een serieuse vraag wordt gesteld wil ik daar bets wel antwoord op geven. Bij deze dan:

Wat is het resultaat van al het geexperimeteer met dat ding. Ten eerste de vraag hoe het nu zit met de varroa.
Ik heb al eens een kast gehad met varroa en deze in de draaier gekieperd aan het einde van het seizoen was er geen varroa te bekennen. Ik had allang geleden waargenomen dat hier de varroa een hekel heeft aan dat gedraai. Op plaatsen waar wel wat broed zat en niet gedraaid kwam het wel wat voor,maar nu bestrijd ik allang niet meer, in de draaiers komt hier geen varroa voor. Het is geen item meer.
Wel heb ik nu een goede Hollandse draaikast ontwikkeld die goed voldoet(deze is toch wel wat anders dan de Hongaarse)Ook heb ik een goed aandrijf systeem. Langzaam denk ik dat het tijd wordt om er maar eens wat maten bij te zetten.Ook heb ik een hele fotoserie, hoe je z,on aandrijfsysteem moet maken.
Van een verstokte oude Drentse imker die 40 jaar al imkerde hoor ik dat wat kalmer aan wil doen met de bijen en een draaier weinig werk geeft met een beter resultaat is hij er nu ook op overgestapt.En met succes

Als je experimeteel bezig bent gaat er ook wel eens iets mis Dat is ook hier wel gebeurd Zo heb ik vorig jaar op gewone ramen overwinterd
Dat ging goed. Dit jaar zou ik dat nog een keer doen om in de winter mijn kasten te optimaliseren. Volken waren erg groot en bleven op de ronde ramen zitten met al gevolge dat ze niet bij het voer konden komen. Daar verspeelde ik een paar volken Mijn eigen stomme schuld. Ik was te laat uit Brazilie gekomen voor een goede controle.

Maar goed het is een ideale kast voor mensen die wel bijen willen houden maar vaak niet op het juiste moment thuis zijn. of die iets kalmer aan willen doen.

Het openmaken en al dat gecontroleer is over. Alleen de honing (30% meer dan normaal) er af halen en voor de rest er van afblijven

Ach wat wil je meer.

Bertus

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door flayed » za 19 jan 2008, 21:46

Hallo Bertus,

Als eerste moet ik toegeven dat het een enorme aanwinst is voor de imkerij en dan heb ik het over de roterende kast.Het bespaard werk en veel onverwachte situaties. nu is er toch iets fout gegaan en dat is als je de damens te laat naar boven steurt voor de winterzit in gewone kasten (segerberger). Mijn vraag is dan ook wat doe je als er nog broed zit in de ronde ramen? Zet je de moer dan op of in de honing kamer voor overwintering en wacht dan af tot alle broed uitgelopen is, verwijder je dan de roterende kast en plaats je dan een gewone kast. Doe je dit nog voor de inwintering? Oo heb nog een vraag, voor dat ik ga bouwen, hoe past een 400 mm ronde raam in een broedkamer kast van segerberger? Gebruik je er dan anderhalve kast voor? ( een broed en een honing )
Affijn ik hoor het wel, verder veel succes ermee en moge de damens er blij mee zijn

Groeten John


Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door apiario » zo 20 jan 2008, 10:25

Goedesmorgens Flayed,

Zo ik al in het vorige naar voren heb gebracht,is het bouwen van een kast 1 en het werken er mee 2 Ik krijg het idee dat ik met het werken met de kast nog wel wat te doen krijg. Maar er komen wel steeds meer imkers die er toch voordeel in zien, zodat we misschien wat het imkeren betreft wat informatie kunnen delen.

Het feit dat ik ze op de gewone broedkamer wilde overwinteren, was een noodsprong. Je moet ze gewoon op de ronde ramen inwinteren. Maar ik wilde graag deze winter de kasten wat verbeteren. Dus het ik had ze leeg nodig. Normaal ga je overwinteren op de ronde ramen.Dus het volk en koningin blijven gewoon op de ronde ramen In het begin maakte ik ze te klein en traden er problemen op.Dus vandaar dat je 40 cm aan te houden.

Het beste is: Als je 11/10 ronde ramen gezaagd heb van een 40 ronde buis, je een vierkante bak/kast apart gaat maken(er staat er één op mijn log van Roel Jonker) Daarop moet dan automatisch de broed/honingkamer passen die je zelf voorradig heb,zodat je geen extra kosten gaat maken.
Als je 40 rond aanhoud zit je te krap in de segerberger (broed+honingkamer is de hoogte) en moet je ietwat kleinere ramen maken. Dat houd in dat je raam voor raam moet maken. Ik kies dat liever voor een nieuwe bak (minder werk)Aan de onderkant past hij dan op de normaalbodem en boven op de gewonen kast

Johan en Noud zijn gisteren hier gezellig een babbeltje wezen maken. Het zij allebij experts op het gebied van CAD tekenen, en hebben elke millimeter opgenomen van de kast en gaan daar een tekening van maken, zodat alle imkers hier van gebruik kunnen maken. En misschien ver beteringen aan kunnen brengen.(Ze hebben veel foto,s gemaakt mischien dat een er nog wat op het forum komt?) Zodat je over enige tijd aan de slag kan, met een goede tekening en wat inzicht kan je zo,n kast in 2 zaterdagen maken. Als je zorgdraagt dat je de materialen klaar hebt liggen. Moeilijk lijkt het wel maar is het niet. Apart dan van het aandrijf systeem maar dat is een ander verhaal. Je kan het eerst nog met de hand doen.

Het zou dan misschien mogelijk zijn om in samenwerking met de eindbeheerder er een uitleg bij te schrijven in een apart item, zodat een ieder,tekening en beschrijving, kan uit printen. Of als iemand een ander idee heeft.

Simplex, Dadant, Spaar.... gut er zijn nog al wat namen zo links en rechts. Dus ik zoek ook nog een leuke naam.

martha van dam
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 19:20
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door martha van dam » ma 21 jan 2008, 15:24

apiario schreef:

Het zou dan misschien mogelijk zijn om in samenwerking met de eindbeheerder er een uitleg bij te schrijven in een apart item, zodat een ieder,tekening en beschrijving, kan uit printen. Of als iemand een ander idee heeft.

Simplex, Dadant, Spaar.... gut er zijn nog al wat namen zo links en rechts. Dus ik zoek ook nog een leuke naam.
wat dacht je van DE RONDO !! snapt iedereen

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Piet Jager » ma 21 jan 2008, 16:10

Martha verzon een prachtige naam voor die 'draaiorgelkast' namelijk 'DE RONDO', dat snapt idereen.

!Piet (...., die kleine lettertjes van haar vielen erg in 't niet!)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door LWPisa » ma 21 jan 2008, 16:18

..."rolkast"...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten