Muizen in de kast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Muizen in de kast

Bericht door heidecap »

Het is me dit jaar overkomen dat ik de vliegspleetverkleiners te laat in m'n kasten heb gedaan met als gevolg dat er in 2 van mijn bevolkte kasten muizen zitten. Op de varroalade trof ik nl muizekeutels aan. Het openen van de kast heeft niet geholpen; ik kon de muizen niet vinden. Vervolgens heb ik snel de verkleiner geplaatst in de veronderstelling dat er op dat moment geen muizen in de kast zouden zitten. Maar wat bleek : ik heb de muisjes opgesloten, want nog steeds vielen er keutels op de lade.
Dan maar de traditionele methode uitproberen want die muizen moeten er uit! Muizevallen plaatsen, maar dan wel diervriendelijke, anders vang ik beslist koolmeesjes of musjes ...


Afbeelding



Thomas
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door jjmvaningen »

Zelf vind ik ook op sommige varroalades zeer kleine muizenkeutels, maar bij opening van de kast blijken ze er eveneens niet in te zitten (geen hol, geen aanvreetsporen).
Dus zitten ze eronder (tussen het rooster en de lade, de lade sluit van achter wel aan op de kast maar aan de voorkant zit nog wel een gleuf). Zelfs een stapeltje dode bijen hebben ze verzameld op de varroabodemplank
Niet uit te sluiten is dat dat bij jou (ook) het geval is.
Groet, Jacques
BarrySpeet
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 22:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door BarrySpeet »

Hoi Heidecap, Dat had ik vorigjaar was ook vergeten om de vliegspleet te verkleinen.Maar bij mij hadden ze zelfs in en paar kasten een nest gemaakt en in bijna alle kasten de raaten aan gevreeten en dan tref je in het voorjaar een hoop troep in de kasen aan!

Barry...
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door heidecap »

Bij mij is het inderdaad reeds een grote bende in de kast. De muizen doen zich tegoed aan de honing maar net zo goed aan de was. Deze gaat er ook aan. Er liggen derhalve ook diverse grove wasschilvers op de lade. De muis heeft zich aan een zijkant in de kast genesteld en heeft al een stuk of 3 ramen flink aangevreten. Was het maar reeds maart, dan zou de muis al de bijensteken niet overleven en door de bijen met propolis worden gemummificeerd.
Wat de muizevalletjes betreft. Ik hoorde zojuist op m'n korfvlechtcursus dat je beter pindakaas dan kaas in het valletje kunt gebruiken. Ik ga morgen meteen even bij de valletjes kijken en eventueel een beetje pindakaas rondom de kaas smeren.
Misschien zijn er nog meer mensen met tips/suggesties hoe op een creatieve manier de muizen te bestrijden zijn ??

Thomas
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door m.kolsters. »

Tomas je heb er al bij kouder weer in gekeken,als het morgen 10 gr is zou ik er de slechten ramen uit pakken.
Bij deze geur gaan de bijen ook niet meer werken.
Heb je nog uitgebouwde rammen dan vlug wisselen.
Een imker tip.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door lamheuv »

Hoi Heidecap,
Mooie muizenvallen.............Wanneer het spitsmuizen zijn, deze reageren niet direct op kaas en pindakaas wanneer ze zich te goed kunnen doen in je kast...........het zijn vleeseters..... bijeneters.......
Ik zou Tinus Kolsters zijn advies opvolgen, als ik jou was...........
Van 2 kwaden het zekerste kiezen.......
M.vr.gr. Elze Lammerts.
GeertVG
Berichten: 16
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 08:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door GeertVG »

Als het spitsmuizen zijn gaan ze toch niet aan de honing en de was vermoed ik? Het zijn pure insecteneters,dus het zullen wel de gewone knaagdiertjes zijn denk ik. Hoor je ze soms niet piepen?
zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door zoem zoem de bij »

Het is algemeen bekend dat de vliegspleet niet meer of 8 mm mag zijn anders zoek je vroeg of laat problemen.Wat je wel kan doen is een verkleinblokje plaatsen ,maar ik opteer voor het eerste omdat het verkleinblokje plaatsen toch vroeg of laat achterwege blijft,hetzij je hebt het vergeten of je vindt ze niet meer onmiddelijk terug.
zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door zoem zoem de bij »

Thomas ,eens proberen met een wit + korstje brood met choco van de kinderen ,daar zijn ze verzot op.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Muizen in de kast

Bericht door Jaap v.Popering »

De ouderen onder ons kennen het muizenvalletje van DORUS ( Tom Manders ) nog wel ,
Dat zou je mischien ook kunnen proberen .[:)]:D

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 63 gasten