Bedenkingen rond de roterende kast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:
Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door luc » vr 01 feb 2008, 15:11

Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7657

Toen ik de anivet zag op een beurs had ik er al mijn bedenkingen bij, maar blijkbaar vindt ze navolging.
Buiten de beweringen dat er geen mijten zouden in zitten en dat het volk niet zwermt, wat ik best wil geloven, had ik toch graag geweten hoe het zit met de sterfte van deze volken. Heeft men daar al een idee van ? Ik haal nog even de brochure aan die ik onlangs las van een Amerikaans onderonsje van bijenonderzoekers : de tweede belangrijke pijler die men daar vernoemde in de CCD onderzoeken was : STRESS in het volk.
Het principe van de draaikasten is gebaseerd op het voortdurend desoriënteren van de bijen. Ze worden voortdurend voor de gek gehouden als ze hun cellen schuin naar boven willen bouwen, of hun moercellen met de zwaartekracht mee. Geen schuine opvangcellen betekent ook geen nectarstrook dicht rond het broed, want hij loopt eruit. De huisbijen moeten daar toch enorm gestresseerd van raken, net als de mijten trouwens. Volgens mij lost dit helemaal niets op aan het sterftebeeld van de bijen, integendeel zelfs.
Enkele andere losse bedenkingen :
- de doorgang naar de honingzolder (op het hoogste punt van het ronde raam) lijkt me toch wat miniem. In principe heb je dus voldoende aan een moer'rooster' gevormd door een vlakke dichte plaat met in het midden 1 gleuf van 4 mm breedte !
- als na de honingafname (in juli-augustus veronderstel ik) de draaiers worden stil gelegd en het moerrooster ertussenuit wordt genomen, gaan dan de bijen niet onder de bovenramen, in de holle ruimte, bouwen ? of worden de ronde ramen boven gezet ?
- ik zie dat de tekenaar als honingkamer een Pieterse kast (die hij ook tekende) erop zet. De gebreken daarvan zijn al genoeg besproken, ik weet niet of het in het ontwerp van apiario thuishoort maar een kast is natuurlijk maar zo goed als zijn zwakste schakel.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door apiario » vr 01 feb 2008, 16:37

Oefffff............. das nou eens een goed stukkie schrijfwerk.Daar is over nagedacht.......!!!

Eerst even het volgend. Om een goed beeld te krijgen van een experiment
met levende have, ben ik er vanuit gegaan zonder een goed werkend onderkomen ik geen enkele inzicht zou krijgen op het geheel. En zou ik me klakkeloos achter soms sarcastische op merkingen hebben moeten scharen.
De opzet was me daar niets van aan te trekken en er energie in te steken, zodat ik op het eind een goed antwoord zou hebben op de vraag wat is nu een roterendekast. Het feit dat ik geen enkele buitenlanse taal meester ben, maakte het extra moelijk.Als je dan ook vaak de enigste bent die er wat overschrijft en het geheel ook met anderen deeld, is de tijdsduur lang. Nu ik na veel vijfen en zessen de kast redelijk heb ontwikkeld, kom ik nu toe om me te gaan verdiepen in het imkeren. De afgelopen jaren heb ik wel het een en ander waargenomen en me er over verwonderd.Maar ik ben nog lang niet goed op de hoogte. Vandaar dat ik het jou schrijven uitermate waardeer. Ik ben geen onderzoeker dus moet ik het vaak ook hebben wat anderen mij vragen en mij ergens atent op maken.Gelukkig zijn er nu langzamerhand enkelen die ook mee doen.Zodat ik de mogelijkheid heb om wat ervaring uit te wisselen

Wat stres betreft, kan best zijn dat dat er is. Je zou het moeten voorleggen aan Anivet. Zoals ik op het filmpje zie lijkt het daar goed te gaan.

Tot nu toe heb ik niet op de ronderamen overwinterd. Winterdag had ik de kasten nodig om ze te verbeteren. Dit jaar denk ik dat ik het voor het eerst doe. En staande ronderamen boven.
De opening waar de bijen door heen gaan naar de bovenkamer is 20x43cm
lijkt mij voldoende.

Waar ik niet veel van begrijp is dat wanneer er ramen van 40cm gebruikt worden er niet buiten de ramen wordt gebouwd allen om naar de honingzolder te gaan. Misschien is er iemand die daar een goed antwoord op weet.

Ik denk dat ik de bijen dit jaar gewoon laat zwermen (Dan zet ik ze even stil) alleen het voordeel is dat ik dat dan doe op een moment dat het goed uitkomt.

Wat de Pietersekast betrefd zegt mij niets. Daar gaat het niet om, ik gebruik hier gewoon de honingkamers waar ik altijd mee imker. Je kan er alles op zetten wat je maar wilt als de afstand maar niet te groot is.Maar Noud heeft het wel binnen een week getekend en dat is een prestatie die eer verdiend.

Hoe het verder gaat zal de tijd uitwijzen. Nog maals dank voor het meedenken

Bertus

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door martin b » zo 03 feb 2008, 15:11

STRESS in het volk.
De huisbijen moeten daar toch enorm gestresseerd van raken, net als de mijten trouwens.Twee stukjes uit wat je schrijf, Luc.
Ik denk dat je wel gelijk heb,als je huis elke dag weer op de kop gezet wordt.
maar ook de mijten, die zijn er dus niet in deze volkeren.EN DAT IS TOCH GOED. Voor de bijen, het is toch ook stressen als je ziet,vanuit
de bij,hoe je volk wordt benadeeld, ja te gronden gaat aan de mijten
zonder dat je er wat tegen kun doen. Ik zou me als BIJ diepongelukig
voelen, maar ja dat is van uit mens bekeken. En als ik zie en lees
hoe groot en goed de volken zijn van Bertus dan zal het met de stress nog wel meevallen. Een beetje draaien om mijt vrij te zijn is misschien dan toch maar een kleine ongemak waar mee te leven is.

martin

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door apiario » zo 03 feb 2008, 16:03

Toch sta ik niet helemaal vreemd tegenover stress bij bijen. Maar ik bezit ook niet de geestelijke vermogens om dat vast te stellen.Laat staan dat ik dat bij bijen kan waarnemen.

Door dat er nog maar weinig over geschreven wordt, merk ik wel dat er heel veel imkers zijn die niet goed weten hoe het een en ander inelkaar steekt. Daar door krijg je soms ook een verkeerd beeld.

Laten we nog eens een gok doen:
We houden de klok als voorbeeld. Dus 6 uur onder 12 uur boven

S,ochtens om 7 uur slaat het motortje aan.Draait 1 minuut En langzaam aan draait de gehele trommel een halve slag Dus op de klok gezien van 6 naar 12 Dan staat hij 12 uur stil!! S,avonds precies het zelfde weer 1 minuut En draait dan van 12 naar 6 Daarna weer 12 uur stil!

Dus van de 24 uur draait de kast heel langzaam gedurende 2 minuten

Tijdens het draaien kan ik niet waarnemen of de bijen daar op reageren
Ik heb wel gezien dat bijen de "bijendans" uitvoerden en daar rustig mee doorginnen tijdens het draaien of er niets aan de hand was.

Gedurende het hele proces groeit het volk uitermate goed en haalt zijn voorraad binnen. Naar mijn mening is er niks mis mee.

Toch zie ik ook wel dingen dat ik vreemd vind. Zoals ik al eens vermeld heb is dat er wel nieuwe koninginnedoppen worden aangezet (vaak horizontaal) maar er van de moertjes niets terecht komt.Of die niet levensvatbaar zijn? ik denk het Vandaar dat ik dit jaar bewust een paar kasten stil zet.Waarom er ook zo weinig darren zijn, een gevolg dat er ook zeer weinig darrecellen zijn gebouwd, is ook een raadsel. Maar als er merkbaar iets gebeurd met de levensvatbaarheid
van een koningin hoe zit het dan met de "inwording" zijnde werksterbij
heeft die dan geen nadelige gevolgen? Zo zijn er nog al wat vragen.
Ik ben blij dat Roel Jonker nu ook zo,n kast heeft(en verteld er over) zodat we wat ervaring kunnen uitwisselen. Zodat je naar verloop kan zeggen, zo zit het in elkaar.

Bertus

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door Kroese » zo 03 feb 2008, 18:14

apiario schreef:
Ik heb wel gezien dat bijen de "bijendans" uitvoerden en daar rustig mee doorginnen tijdens het draaien of er niets aan de hand was.

Bertus
Je hebt natuurlijk wel kans dat die "dansende bij vertelt dat de bloemetjes in het zuiden staan, en de bijen vervolgens naar het noorden vliegen.:D

Hennie(die ze zelf ziet vliegen)[;)]

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door apiario » zo 03 feb 2008, 18:35

Ja, ik heb ontdekt dat ze behoorlijk de kluts kwijtraken.Maar toen ik ze daar na vroeg antwoorden ze, Ze voelden zich bij mij wel thuis. Het viel hier niet zo op:D

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door LWPisa » ma 04 feb 2008, 09:56

Stress...lastig te meten...

Doen de volken in rolkasten het goed, net zo goed of slechter, in vergelijking met volken in normale kasten?

L

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door apiario » ma 04 feb 2008, 11:33

Hoi L.

Nou hier weet ik even geen antwoordt op. De vraag is simpel en erg voor de hand liggend. Om een goed antwoord te geven is wat moeilijker. Je heb dan meer vergelijking materiaal nodig. Ik heb nu vier draaiers staan,daar zou ik dan vier "normaal"kasten tegen over moeten zetten. Maar dan is het nog te weinig om er een goed resultaat mee te hebben. De ervaring die ik er mee heb is dat er draaiers zijn die soms een er groot volk aanzetten.
Maar ik had er ook bij die maar 6/8 ramen vol kregen en dat genoeg vonden. Let wel de koningin is bepalend. Hoe buckfast,carnicas,of andere types het doen, ik weet het niet.
Wat ik wel kan zeggen is, nu ik het een beetje weet wat er in zo,n draaier afspeelt, dat er zeker heel wat minder werk is.Je hoeft niet elke keer te denken o,ze gaan zwermen. Dat wordt zeer sterk vertraagd
je kan dan op het moment dat jou het uitkomt hem stil zetten en doppen
laten trekken. Maar nogmaals ik begin er net mee te imkeren. Ik weet niet hoe het bij anderen gaat. Maar om nou winterdag te gaan bestrijden enz enz dat is er niet bij. En de opbrengst is inderdaad beter te oogsten, Ook meer honing, maar ja wat is meer. Dat is een eigenschap wat bij mensen soms een grote rol speelt. Ander levende wezens hebben aan voldoende genoeg.(bijen hebben geen topbijen die ook nog eens graag graaien)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bedenkingen rond de roterende kast

Bericht door LWPisa » ma 04 feb 2008, 12:00

Hoi Bertus,

Merci voor de respons. Je volken in rolkasten klinken normaal...variatie in volksgrootte en ze leveren honing op...en als het minder werk is qua zwermen/Varroa dan lijkt een rolsysteem me een aanwinst, zeker voor de veel-honing-weinig-management gerichte imkers.
Het vereist wel nogal wat hardware en/of knutselexpertise maar dat is ook wel het uuitdagende eraan. Keep it up!

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten