voorjaar?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
voorjaar?

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2008, 11:13

Hallo Hans,
Mooie afbeelding van de toverhazelaar siert de openingspagina! jij schrijft er evenwel bij:
het voorjaar is begonnen!
Helaas moet ik je betrappen op "wishfull thinking": de Toverhazelaar is een echte winterbloeier.
Vorig jaar plaatste ik op 15 maart de volgende foto:
Afbeelding
Het Sneeuwklokje is een voorjaarsbode! Ook als zij verschijnt is het voorjaar nog niet begonnen. Sneeuwklokjes en Winteraconiet staan er ook nu volop; het voorjaar laat nog lang op zich wachten.
















Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: voorjaar?

Bericht door m.kolsters. » ma 04 feb 2008, 19:01

Ja Hennie bij mij bloeien de sneeuwklokjes niet,of het voor jaar al begonnen is weet ik niet een honing bak is nog niet nodig.
Laten we maar rustig af wachten het komt echt wel goet als ik naar de bijen kasten kijk(een paar uitvallers)geen probleem.
Een imker

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: voorjaar?

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 feb 2008, 22:02

Hennie Oes schrijft: Helaas moet ik je betrappen op "wishfull thinking": de Toverhazelaar is een echte winterbloeier.
Ja Hennie dat zal wel maar wat moet ik dan? Ergens zal er toch voor dit jaar een markeringspunt moet worden gezet.[:)]
Hier in de omgeving is de winterakoniet zo goed als uit gebloeid en de Crocus vernus staat reikhalzend op de uitkijk; waar blijft de zon.
[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_krokusvernus-hofdijk.jpg[/img]
Op dit plaatje - gister gemaakt een tapijt van de Crocus vernus. Zo'n 25 jaar geleden was hier en daar toefjes van een stuk of vijf bollen/bloemen. Nu een veld van bloemen dank zij de twee bijenvolken van Dik Mus, die er op nog geen 50 meter vandaan woonde. Maar zo gaat het in het leven Dik Mus heeft drie jaar geleden het tijdelijke(83jaar) voor het eeuwige gewisseld.

Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: voorjaar?

Bericht door maartenkleijne » wo 06 feb 2008, 15:39

Ik wil niet eigenwijs zijn, Hans, maar ik zou zweren dat dit tomasiana's zijn qua bloemkleur, vorm en verspreiding over het gras.
De crocus verna is iets kleiner dan de populaire grote hollandse crocus en komt voor in wit, geel (vaak met iets bruin erbij), en paars. In de handel als 'botanische crocus". Slanker dan de hollandse crocus maar niet zo slank als de tomasiana's/-nussen.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voorjaar?

Bericht door Lammert van Beek » wo 06 feb 2008, 19:42

Hans van der Post. schreef:

Hier in de omgeving is de winterakoniet zo goed als uit gebloeid en de Crocus vernus staat reikhalzend op de uitkijk; waar blijft de zon.
[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_krokusvernus-hofdijk.jpg[/img]Op dit plaatje - gister gemaakt een tapijt van de Crocus vernus. Hans
Maarten Kleine. schreef:
Ik wil niet eigenwijs zijn, Hans, maar ik zou zweren dat dit tomasiana's zijn qua bloemkleur, vorm en verspreiding over het gras.

Beste Hans en beste Maarten,
Wat het ook is wat jullie zien, de crocus vernus of de crocus tomasiana, mijn gele vroegbloeiende gele botanische crocussen (crocus verna?), en ook de blauwe botanische vroegbloeiende crocussen (crocus tomasiana?) die in groten getale in mijn omgeving voorkomen, staan al wekenlang in de knop, maar gaan door gebrek aan zon en een teveel aan wind en regen niet open en verwelken voordat ze echt open zijn gegaan. Daardoor kunnen mijn bijen er dit jaar geen kruimel stuifmeel van verzamelen.
Op de vroegbloeiende gele crocussen (cultivars) die ik ook in mijn tuin heb, en die wel open gaan ook al schijnt de zon niet zo uitbundig, heb ik al wel bijen zien vliegen.
Lammert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten