oxaalzuur bewaren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
oxaalzuur bewaren

Bericht door zoem zoem de bij » di 05 feb 2008, 19:49

kan iemand zeggen hoelang oxaalzuur bewaard vooraleer het zijn kwaliteiten verliest ,ik bedoel niet de gebruikerstermijn.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: oxaalzuur bewaren

Bericht door LWPisa » wo 06 feb 2008, 10:03

Als je het goed droog houdt minimaal 3 jaar na opening...dat is bij ons de standaard houdbaarheid. Er kan eigenlijk niks met oxaalzuur gebeuren chemisch gezien dus kan het ook nog wel langer staan. Alleen als het vochtig wordt weeg je niet meer correct af en misschien gaat het toch stiekum iets ontleden, zeker als er onzuiverheden met metaal-ionen inzitten.

L

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur bewaren

Bericht door Lammert van Beek » wo 06 feb 2008, 14:07

De vorm van oxaalzuur die voor de bestrijding van Varroa mijten wordt gebruikt, is oxaalzuur dihydraat (dus niet watervrij oxaalzuur).
Het behoud van de kwaliteit of werkzaamheid is bepalend voor de bewaartermijn die je mag hanteren.
Zuiver oxaalzuur dihydraat is zeer stabiel en kan gewoon bij kamertemperatuur worden bewaard, buiten bereik van kinderen (!), in een luchtdichte verpakking en om veiligheidsredenen niet bij sterk oxiderende stoffen en sterke basen.
In het laboratorium wordt in het algemeen een bewaartermijn van 5 jaren gehanteerd, als de juiste bewaarcondities worden nageleefd. Als die termijn van 5 jaren is verstreken, moet worden vastgesteld dat de kwaliteit van het oxaalzuur niet is aangetast en in dat geval kan de bewaartermijn met nog eens 5 jaren worden verlengd.
Zelf koop in één keer niet meer oxaalzuur dan dat ik in 5 jaren denk te verbruiken.

Een oplossing van oxaalzuur in suikerwater is afhankelijk van de bewaartemperatuur beperkt bruikbaar. Bij kamertemperatuur wordt al na enkele weken in toenemende mate HMF (hydroxymethylfurfural) gevormd en dat is giftig voor bijen. Bij het bewaren in de koelkast wordt niet of nauwelijks HMF gevormd. Het is dus altijd beter om een oplossing van oxaalzuur in suikerwater in de koelkast te bewaren, als je de oplossing niet in één keer opgebruikt. Toch zou ik in één keer niet meer oplossing aanmaken dan in één keer wordt gebruikt (ca. 50 ml per volk op tien broedramen).

Een oplossing van alleen oxaalzuur in water, te gebruiken als sproeivloeistof, is langere tijd bruikbaar, maar ook hiervan zou ik niet meer aanmaken dan in één keer wordt gebruikt (ca. 50 ml per volk op tien ramen).
Lammert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten