Met Ome Willem naar P'rijs

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door Hugo » vr 08 feb 2008, 11:42

Beste,

Als U zin hebt om Parijs eens te zien, moet U op 21 februari zeker mee om de Eiffeltoren op z'n kop te zetten. Lees maar :


Hugo (1/2 bij en een beetje Cohn-Bendit)

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Après Gaucho® et Régent®, les apiculteurs disent NON au sacrifice de l'abeille et de l'environnement !

Nous demandons le retrait du CRUISER® (fabriqué par Syngenta).

Tous à Paris sous la tour Eiffel JEUDI 21 FEVRIER 2008

A L'APPEL DE TOUTES LES STRUCTURES APICOLES

· 10h30 accueil - prises de paroles des représentants des structures apicoles,
· 11h00 départ de la manifestation,
· RDV d'une délégation au ministère de l'environnement,
· RDV d'une délégation au ministère de l'agriculture,
· 15h30 -17h00 Prises de paroles des délégations européennes d'apiculteurs et des associations environnementales.

Pour tout renseignement pour l'organisation
des transports et de la journée :
Contacter Philippe Huguel
par mail : phhuguel(APENSTAART)free.fr ou en appelant au 06 15 05 14 29


UNAF (Union Nationale de l'Apiculture) - SNA (Syndicat National d'Apiculture) '“ FNOSAD (Fédération Nationale des Organisations Apicoles Départementales) '“ SAPCO (Syndicat des Apiculteurs Professionnels du Centre et de l'Ouest) '“ SAPRA (Syndicat des Apiculteurs Professionnels de Rh´ne -Alpes) '“ SAPB (Syndicat des Apiculteurs Professionnels Bretons) '“ SAPP (Syndicat des Apiculteurs Professionnels de Provence) '“ SPMF (Syndicat des Producteurs de Miel de France) - Commission apicole de la confédération paysanne '“ FEDAPI (Fédération des Coopératives Apicoles)




Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door Bart de Coo » vr 08 feb 2008, 23:37

Je laat alleen wel een hele hoop toelichting weg, Hugo. De Franse imkersorganisaties eisen dus een terugtrekking van 'Cruiser' dat gefabriceerd wordt door Syngenta. Maar ja, wat is 'Cruiser' en wat voor bedrijf is Syngenta?

Vergeef me dat ik even te lui ben om het zelf uit te zoeken.

Merk op dat wij in Nederland echt nooit iets horen over het imkerswereldje in Frankrijk. Over Duitsland en Amerika lees en hoor je hier van alles, maar Frankrijk...

Bart

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door agastache » do 14 feb 2008, 22:17

Bart, het heeft even geduurd maar hier even een reactie uit Frankrijk.
Ik heb onderstaand zo goed mogelijk de belangrijkste punten uit een persbericht van de franse imkerorganisaties vertaald :
" het ministerie van landbouw heeft 8 januari j.l.goedkeuring verleend voor de verkoop en gebruik van de coatingstof op maiszaden Cruiser. Cruiser wordt gefabriceerd door de firma Syngenta( bedrijf waar ook de firma Sluis en Groot in Enkhuizen onderdeel van is.) De werkzame stof van dit insecticide is thiamethoxam, zoals imidaclopride in Gaucho en fipronil in Regent, onderdeel van de groep systemische neurotoxische insecticiden met extreem giftige effecten voor bijen.
Het gebruik van Cruiser wordt toegelaten onder de volgende beperkende regels:
1. mag slechts gebruikt worden op mais, vanwege zijn persistentie in de bodem en zijn systemische eigenschappen mag ze slechts eenmaal in de drie jaar op hetzelfde perceel gebruikt worden.
2. de teelten na mais behandeld met Cruiser mogen niet aantrekkelijk voor bijen zijn. Dus na Cruisermais geen teelten van zonnebloemen, koolzaad, klaver, luzerne of of mais.
3. De kwaliteit van de zaadcoating moet zodanig zijn dat tijdens de zaai van maiszaad behandeld met Cruiser de moleculen hiervan niet in de atmosfeer verspreid kunnen worden.
4. Om de tijdsduur van de bloei van de mais te beperken mag de mais niet na 15 mei gezaaid worden.
De imkerorganisaties merken op dat deze beperkende maatregelen en mitsen uitgevaardigd door de overheid al aangeven dat deze overheid op de hoogte is van de risico's geschapen door neurotoxische insecticiden gebruikt voor het coaten van zaaizaden zowel voor het milieu als voor bestuivende insecten in het bijzonder de honingbij"

Daarom demonstreert 21 februari alles wat imkert en iets om het milieu geeft in Parijs
groeten meindert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door Bart de Coo » vr 15 feb 2008, 19:19

Meindert,

Zeer hartelijk dank voor de moeite!

Als ik een Franse imker was geweest, dan had ik zeker mee gedemonstreerd.[V]


Groet,


Bart

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door J.L.Trip » vr 15 feb 2008, 19:54

Maar ja, wat is 'Cruiser' en wat voor bedrijf is Syngenta.
Google met neonicotinoid
Selecteer Eur-lex Simple-Search.
De rechter kolom is in het Nederlands.
Vanaf item nummer 69, alles over immidacloprid en al zijn afgeleiden als mede de werking tegen welke insecten.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door wilde » za 16 feb 2008, 10:31

Selecteer Eur-lex Simple-Search.
Jan, bij de eerste 100 scores van Google op het woord neonicotinoid komt Eur-lex bij mij niet voor. Is je aanwijzing wel compleet? Ik kan zo niets vinden.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door wilde » za 16 feb 2008, 10:42

Bij nader proberen zie ik dat ik pagina's in het Nederlands had moeten aanvinken. Ik zoek altijd op geheel internet. Bij de keuze pagina's Nederlands zijn er bij mij slechts 5 scores, waaronder Eur-lex. Die geeft echter een foutmelding van de betreffende server. Misschien overbelast vanwege de commotie?

Gert Schreuder
Berichten:20
Lid geworden op:wo 25 jun 2003, 22:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Met Ome Willem naar P'rijs

Bericht door Gert Schreuder » za 16 feb 2008, 13:00

Hier het betreffende adres.

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode ... 2:cs&page=

Soms een error 500 melding maar blijven proberen.

Gert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten