De honingbij terug in het wild......?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door Piet Jager » di 15 apr 2008, 17:50

En dan met de coordinaten van Google Earth.

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 apr 2008, 18:19

Tja even een algemene reactie.

Ik heb het gevoel dat de response tweeerlei is:
1 er zijn (verwilderde) volken die zelfstandig leven: volken Texel en Limburg (de laatsten opgeruimd). Zij kunnen jarenlang zelfstandig leven: een bewijs dat introductie in het wild ook mogelijk is??

2 Weinig response van het wilde volken project hier op het forum. Grootste bepekende factor lijken wel bomholtes...(er zijn toch heel veel wilgen of ppulieren met grote holtes???) Bij volken kerktorens of kloosters kan ik me nog zoiets voorstellen dat bijen ook steunen op de bloemen in tuinen, maar bieden de tegenwoordige natuurgebieden genoeg aanbod van drachtplanten?

Alhoewel ik zo op het eerste gezicht geen verwilderd volk weet te zitten, ben ik ook overigens voor het inblazen van nieuw leven in ons wilde bijen project. Inderdaad is met Google Earth vindplaatsen nu makkelijker aan te duiden. Misschien toch het proberen waard.

jp

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door Piet Jager » di 15 apr 2008, 21:35

Geen boomholtes te vinden?

Houten nestkasten ophangen, zoals dat ook voor uilen gebeurt.
Of een kunststof uitvoering in styropor
Iets voor de firma STEHR in Duitsland?
Per NBV-afdeling 10 van deze kasten plaatsen en de wilde bijenvolken
adopteren.

WAAR EEN WIL IS, IS EEN WEG !!!

!Piet

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door LWPisa » di 15 apr 2008, 23:16

Een nieuwe populatie van "wilde honingbijen" is op zich een leuk romantisch idee maar ik denk dat er wat haken en ogen aan zitten.

De laatste wilde bijen en de bijbehorende bossen is echt wel een tijd terug en sindsdien is de dracht in het merendeel van NL sterk veranderd. Naast dat allerlei zomerdracht is verdwenen en er bijna geen holtes meer zijn in NL hebben we ook nagenoeg geen bij meer om terug te brengen. De zwarte bij van allerlei zoute winderige eilanden of de Oostzeekust is misschien niet de best aangepaste bij voor de Biesbosch of de Veluwe. Misschien zijn dat al vrij genetisch eenvormige (ingeteelde) populaties die niet zo goed omgaan met ziekten of andere omstandigheden.

Ook zou het een zeer grootschalig initiatief moeten worden anders is je bij zo verdund tot een buckfast/canica mix.

Ik moet ook nog even bedenken of ik het leuk vind om bij een wilde ongecontroleerde populatie bijen te zitten als imker ivm. vuilbroed bijvoorbeeld.

Maar...ik ben zeker voor om ermee te experimenteren...wie weet hebben we op een gegeven moment een soort zwabuca die het goed doet...

L

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door Tieme » wo 16 apr 2008, 09:14

Hallo allemaal,

Ik denk dat dat we sowieso zullen moeten accepteren dat als er een uitzetting komt van zwarte bijen om voort te leven als in het wild levende volken, deze op korte termijn een zelfde genetische make-up zullen hebben als de "nederlandse bij".

Het is denk ik een illusie te denken dat bijen in het wild zwart zullen blijven. Maar ook de "nederlandse bij" met al zijn carnica en buckfast invloeden zal prima in het wild kunnen overleven. Door regelmatig te zwermen zullen de volken steeds verjongd worden en gezond blijven.

Als het er dus om gaat dat er weer bijen in het wild leven (afgezien van de vraag of dit oorspronkelijk materiaal is) zal dat best lukken.

Zoals Jelte aangeeft zijn er best populieren te vinden die holtes hebben die groot genoeg zijn voor een bijenvolk. In de oudere bossen op de Veluwe zijn ook oudere "laan" bomen te vinden met grote holtes. De bijen zullen daarin gaan concureren met vleermuizen.

Wat we als imkers moeten doen, om dit te laten gebeuren, is zwermen gewoon laten voor wat ze zijn. Niet meer scheppen en er komen vanzelf in het wild levende volken.

Tieme

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door labrador » wo 16 apr 2008, 12:15

Tieme schreef:
In de oudere bossen op de Veluwe zijn ook oudere "laan" bomen te vinden met grote holtes. ........Wat we als imkers moeten doen, om dit te laten gebeuren, is zwermen gewoon laten voor wat ze zijn. Niet meer scheppen en er komen vanzelf in het wild levende volken.
Dag Tieme,

Bij ons tussen Ermelo en Putten (Landgoed Oud Groevenbeek) zijn een aantal Beuken met holte's. Hierin bevinden zich reeds bijen, althans, in de zomer. De winter overleven ze helaas niet.
Omdat ik wat zwermen ben kwijtgeraakt afgelopen jaar (niet goed opgelet[:(]) hebben deze de holtes weer gevonden...

Dus eigenlijk ben ik goed bezig...[^]

Jaap

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 16 apr 2008, 13:52

Hallo allemaal,

Ik denk dat dat we sowieso zullen moeten accepteren dat als er een uitzetting komt van zwarte bijen om voort te leven als in het wild levende volken, deze op korte termijn een zelfde genetische make-up zullen hebben als de "nederlandse bij".

Het is denk ik een illusie te denken dat bijen in het wild zwart zullen blijven. Maar ook de "nederlandse bij" met al zijn carnica en buckfast invloeden zal prima in het wild kunnen overleven. Door regelmatig te zwermen zullen de volken steeds verjongd worden en gezond blijven.

Als het er dus om gaat dat er weer bijen in het wild leven (afgezien van de vraag of dit oorspronkelijk materiaal is) zal dat best lukken.

Zoals Jelte aangeeft zijn er best populieren te vinden die holtes hebben die groot genoeg zijn voor een bijenvolk. In de oudere bossen op de Veluwe zijn ook oudere "laan" bomen te vinden met grote holtes. De bijen zullen daarin gaan concureren met vleermuizen.

Wat we als imkers moeten doen, om dit te laten gebeuren, is zwermen gewoon laten voor wat ze zijn. Niet meer scheppen en er komen vanzelf in het wild levende volken.

Tieme
Ik sluit me hier toch wel grotendeels bij aan. Het lijkt me in Nederland onmogelijk om een eventuele 'wilde bijen populatie' onafhankelijk van de gedomesticeerde populatie te doen voorkomen.

Ik denk wel dat het goed is om te beginnen met een ras dat hier van oorsprong thuis hoort, dat goed tegen ons vochtige klimaat kan maar dat ook goed vorstresistent is.

Verder ben ik nog niet van overtuigd dat onze bijen zo maar in de Nederlandse natuur kunnen overleven.....

jp

Arnoud50
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 14:45
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De honingbij terug in het wild......?

Bericht door Arnoud50 » zo 30 dec 2018, 19:28

Is er nog leven in deze groep? En interesse na 10 jr. om te adviseren mbt verwilderen en laten zwermen van lokaal aangepaste gehouden honingbijvolken en deze op te vangen/lokken in gereedstaande en geschikte nestelplaatsen in landelijk gelegen bos-/buitengebieden met voldoende voedselrijke dracht? Doel: Weer (resistente) wikde Apis mellifera_ kolonies in het wild introduceren en zelfstandig laten overleven en voortplanten, ( nu sterft 80%!) met monitoring en begeleiding door natuur-imkers.
Ik hoor graag of er nog interesse bestaat.
Met bijvriendelijke groet,
Imker Arnoud

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten