Overlast van Bijtjes...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
XxDeMoNxX
Berichten:4
Lid geworden op:wo 07 mei 2008, 20:11
Locatie:Nederland
Contacteer:
Overlast van Bijtjes...

Bericht door XxDeMoNxX » wo 07 mei 2008, 20:14

Hallo,

Naast mijn huis zwerven tientallen bijen om en ik heb ze een tijd in de gaten gehouden ze gaan door een kier onder het dak, om even later weer uit te vliegen, Mijn vermoeden is dat er onder dit dak een nest zit?

2e probleem is, als ik mijn zolderraam opendoe, zie ik daar de heletijd 1 bij zitten en vallen er veel geel/oranje korreltjes naar beneden, dezen liggen ook op mn raam in de richel zeg maar. Er zat daar ook de hele tijd een bij (ongeveer 4 uurtjes lang gezeten totdat ik hem/haar wegjaagde) die dus die gele korreltjes zat aan te maken waarschijnlijk (Maar kan dus ook de hele tijd een andere bij zijn, het is moeilijk voor ons om de hele tijd het oog er op te houden).

Enig idee wat voor bijen dit zouden kunnen zijn? Ik word er namelijk beetje benauwd van, heb het niet echt staan op bijen, ben geen imker overigens, maar dacht hey hier kan ik informatie winnen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door hans hoogendoorn » wo 07 mei 2008, 21:33

Dag Wopke

Uit je verhaal kan ik niet voldoende opmaken om wat voor bij-en het gaat.

Het gedrag heeft veel van solitair levende bijen.
Die zijn momenteel bij mij actief op speciaal voor hen van gaten voorziene houtblokken.
Solitair levende bijen zoeken nestgelegenheid in kieren en gaten in hout, leem en steen en zelfs in zand.
Ze leven kort, paren, leggen een paar eitjes, voorzien het van nectar en stuifmeel en sluiten hun celletjes af.
Hun kroost start volgend jaar een nieuwe ciclus.
In Nederland hebben we 300 soorten.

Tja, angst is veelal niet nodig. Bijen steken niet zonder noodzaak
en de meeste solitaire bijen zijn zelfs angel-loos.
De angst wordt meestal veroorzaakt door de verwarring met wespen, die in het najaar wat opdringerig kunnen worden.

Mijn advies. Zoek een imker in de buurt.
Dit kan ook via het NBV : www.bijenhouders.nl : afdelingen.
Die imker kan je onzekerheid wegnemen.
Probeer onderwijl een mooi fotootje te schieten en geniet van het schouwspel.

XxDeMoNxX
Berichten:4
Lid geworden op:wo 07 mei 2008, 20:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door XxDeMoNxX » do 08 mei 2008, 02:07

Halo,

Ok harstrikke bedankt, Had trouwens nog wel een vraag i.v.m met die oranje/gele korreltjes wat zou dat kunnen zijn? Zal morgen een fotootje proberen te schieten, op dit moment zijn ze natuurlijk allemaal weg.

Eerste instantie dachten wij ook dat het wespen waren, maar een wespenverdelger vertelde ons dat het ging om "Honingbijen". Geen idee of dat waar is of niet, alleen hij mocht ze dus niet bestrijden met vergif. Zal morgen eens contact zoeken met een imker.

Groetjes

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door hans hoogendoorn » do 08 mei 2008, 05:53

[quote="XxDeMoNxX"]

Had trouwens nog wel een vraag i.v.m met die oranje/gele korreltjes wat zou dat kunnen zijn?
Zal morgen een fotootje proberen te schieten, op dit moment zijn ze natuurlijk allemaal weg.[/quote]
Bijen zijn alleen actief als de temperatuur aangenaam warm is.

Die korreltjes weet ik zo niet. Handig als je één of meer te pakken kan krijgen.
- Bouwmateriaal van het huis ? Bij oranjegeel denk ik aan leem of isolatiemateriaal.
- Bouwmateriaal aangevoerd voor de nestplaats ? Daar zijn ze doorgaans handiger mee.
- Stuifmeel ? Komt wel voor in die kleur. Lijkt me uitgesloten zoals je het beschrijft.
Dat wordt namelijk in kleine porties verzameld op bloemen voor hun eigen eiwit-vetreserve en die van hun jongen.
Een bij is namelijk vegetariër. (een wesp is vleeseter : die ruimt insecten op. ook een nuttig dier in de natuur !)

kijk ook eens op onze beginpagina www.bijenhouden.nl : solitaire bijengids
en in de rubriek http://www.bijenhouden.nl/forum/forum.asp?FORUM_ID=11
ook leuk is http://slamenietdood.web-log.nl/photos/bijen/index.html

Ben benieuwd wat je imker zegt. En naar je fotoos natuurlijk.

XxDeMoNxX
Berichten:4
Lid geworden op:wo 07 mei 2008, 20:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door XxDeMoNxX » do 08 mei 2008, 11:22

Heb nog geen imker gebeld ik dacht, laat ik eerst eens een fotootje schieten.. ik had dus gister mijn raam dicht, en toen was de bij erg irritant naar mij toe. Maar nu ik mijn raam open heb vliegt ie maar wat om me heen zo nu en dan.. ik zit stokstijf op mijn stoel (mijn PC staat onder dit raam).. ben zo bang dat ie gaat prikken maar goed, Heb zo goed mogelijk een fotootje proberen te schieten met mijn mobieltje (Al dan niet trillend op mijn voeten) Maar... Kijk zelf maar..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reacties welkom

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door hans hoogendoorn » do 08 mei 2008, 21:08

Lijkt mij een solitair levend bijtje, dat zeer gecharmeerd is van het gat bovenin het tuimelraam.
Het lijkt wel grote schoonmaak te houden alvorens haar eitje(s) te deponeren.
Meestal maar een paar. Wat een werk.
Ondanks het trillen op je voeten zijn de fotoos niet bewogen
maar wel voor mij te onscherp op het onderwerp.

Vernielen of steken zal zij niet. Als ze klaar is wordt het gat keurig afgesloten met zand, leem of ander materiaal.
En ze gaat op zoek naar een niewe plek.
Angst is dus niet nodig. Hopenlijk is wel je interesse gewekt.

Nog een link :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Solitaire_bij

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door Erik Speksnijder » vr 09 mei 2008, 08:40

Hoi,

De korrels die je op de richel van je raam vindt, is stuifmeel. Waarschijnlijk liggen er naast deze gele korrels ook wat zandige korrels op de grond rond het raam. Als ik zo naar de foto's kijk, dan lijkt het een roze metselbij, die hier aan het werk is.
Door het raam te kantelen trek je eigenlijk z'n nestje kapot of je kiepert de inhoud van een nog niet afgedichte broedcel leeg. De roze metselbij is een weinig kritische bij, die gebruik maakt van allerlei holtes (in palen, muren, zonneschermen, brandblussers, meubelen, grasmaaiers etc.).
Deze bij maakt kleine kamertjes (broedcellen) van zo'n anderhalve centimeter groot, met zijwandjes van leem. Allereerst maakt dit bijtje een achterwandje en gooit hier een hoopje stuifmeel tegenaan en ook spuugt ze wat nectar op dit hoopje. Als de hoeveelheid voldoende is, dan legt ze een ei op dit hoopje en sluit het kamertje af met nog een kleiwandje. Om vervolgens als er ruimte overblijft nog zo'n kamertje te maken en nog één...
Je hoeft voor dit bijtje niet bang te zijn. Het verdedigt zijn nest niet en is totaal ongevaarlijk voor mensen. Ook beschadigt dit bijtje je raam niet. Hij maakt zelf geen nestruimte, maar maakt gebruik van bestaande ruimtes, die hij (zij! - het is het vrouwtje dat het nestje maakt) hooguit iets opruimt door uitstekende splinters eruit te halen en boorsel te verwijderen.
Groet,

Erik

XxDeMoNxX
Berichten:4
Lid geworden op:wo 07 mei 2008, 20:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Overlast van Bijtjes...

Bericht door XxDeMoNxX » vr 09 mei 2008, 13:26

Ze heeft inderdaad het gat afgedicht gisteren, en heb haar sindsdien niet weer terug gezien, heb nog wel 1 fotootje van dit gat geschoten voor de fun of it :) - Hartelijk bedankt voor de informatie iedereen, als ik niet had gehoord dat ze onschadelijk is voor de mens, had ik haar waarschijnlijk dood gemaakt.. Ben achteraf blij dit niet te hebben gedaan.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten