Vaste kamercommissie LNV

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:
Vaste kamercommissie LNV

Bericht door ROEL » vr 13 jun 2008, 09:57

De honingbij hoort erbij

Een afvaardiging van 6 personen van de NBV is op donderdag 11 juni van 15.00-16.00 u. door de Vaste Commissie Landbouw van de Tweede Kamer gehoord naar aanleiding van de toestand van de bijenhouderij in Nederland.
Onze voorzitter Jan Dommerholt heeft een reëel beeld trachten neer te zetten van de minder florissante situatie, waarin de imkerij zich in Nederland bevindt. Een imkerij, die een belangrijke schakel is in de voedselketen met een jaarlijkse toegevoegde waarde van meer dan 750 miljoen euro.
Ook heeft hij aangegeven, dat er volop kansen zijn om samen met de landelijke overheid de imkerij weer op de kaart te zetten in Nederland. Kansen zoals nieuwe imkers, vitale bijenvolken , drachtverbetering( linde ook in de Nederlandse bossen) en meer praktijkonderzoek en voorlichting over bijen voor de imker aan de basis.
Daarvoor hebben we een dringend beroep op de landelijke politiek voor een minimale steun van 1 miljoen euro op jaarbasis.
Na de inleiding van onze voorzitter zijn door de kamerleden volop vragen gesteld, waarop onze delegatieleden een antwoord hebben gegeven.
Aan de hoorzitting met de Tweede Kamer hebben we terugkijkend een goed gevoel overgehouden.
Het past in het beleid om naar buiten toe de imkerij te presenteren als een moderne hobby, die van groot belang is voor de Nederlandse samenleving: de honingbij hoort erbij.
Winst is alleen al, dat we als landelijke bijenhoudersorganisatie op het Binnenhof in Den Haag een luisterend oor hebben gevonden.
De politiek is nu aan zet.

Namens het HB
Rob Nijman, secretaris


Geachte voorzitter en leden van de commissie Landbouw

Mag ik me eerst aan u voorstellen. Mijn naam is Jan Dommerholt en ik ben voorzitter van de NBV(de Nederlandse Bijenhouders Vereniging). Ik wil u allereerst bedanken dat we hier de gelegenheid krijgen om de situatie van de bijenhouderij in Nederland toe te lichten.
Als NBV vertegenwoordigen wij 90% van de ca. 6500 georganiseerde imkers van Nederland, die samen ongeveer 50.000 bijenvolken verzorgen.
Natuurlijk weet u iets van de honingbij maar om even uw kennis wat op te frissen geef ik een korte inleiding over de honingbij.

Zoals u weet leeft de honingbij in een kolonie met aan het hoofd een koningin. De bijen verzamelen stuifmeel en nectar op de bloemen van planten en bomen. Van de nectar maken zij honing. Het stuifmeel is de eiwitbron voor de bij. Tijdens het bezoek van de bij worden de bloemen bestoven zodat er vruchtzetting komt.

Van de 6500 imkers in Nederland zijn nog slechts een 15-tal imkers als beroepsimkers actief. Zij voorzien in hun broodwinning door het verhuren van bijenvolken voor de bestuiving vooral bij de commerciële zaadteeltbedrijven en de fruittelers of zij zijn in dienst van deze zaadteeltbedrijven. Het overgrote deel van de imkers houdt bijen als hobby en zijn hobbyimkers. Zij leveren ook een professionele prestatie als ze bijen verhuren voor de bestuiving van het fruit of andere landbouwgewassen zoals aardbei, zwarte en rode bes, en augurk. Elke imker is dus een bestuivingsimker.

Als bijen ingezet kunnen worden voor zaadteelt en de bestuiving van landbouwgewassen dan hebben ze ook hun nut in het openbaar groen van steden en dorpen. In een straal van vijf km rond het bijenvolk bestuiven de honingbijen bloemen in de particuliere tuin, de bomen en struiken in het park, tuinbouwgewassen in de volle grond in het buitengebied en de wilde planten in natuurgebieden. Een bijzondere paradox: een hobbyist met een professionele prestatie.

Het beeld van de Nederlandse imkerij kenmerkt zich door een teruglopend aantal imkers en ook een kleiner wordend aantal bijenvolken. Dit in tegenstelling tot andere sectoren van de landbouw waar ook het aantal boeren en tuinders af neemt, maar de productie overeind blijft. Eigenlijk is dit al sinds 1984 gaande. Direct na de Tweede Wereld Oorlog waren er een 32.000 imkers georganiseerd. Dat

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten