Een andere kijk op bijenhouden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Een andere kijk op bijenhouden

Bericht door apiario » do 26 jun 2008, 14:31

Beste allemaal,

Van Arno kreeg ik een paar kiekjes van het bijengebeuren daar . En dat is weer eens wat anders dan de onze. Vandaar dat ik dacht die zet ik maar eens op het forum ,leuk om dat ook eens te zien.

De kasten zijn geplaatst op één poot Meestal is er dan ruimte gemaakt voor wat olie die op de kop van de betonnen paal wordt gedaan. Dit ter voorkoming dat op een nacht er een leger mieren langs komt .Deze zijn in staat 4 tot 5 kasten volkomen leeg te plunderen en s,ochtends zijn ze weer verdwenen.
Afbeelding
Zo als je kan zien zijn het doorgaans geen grote volken 10 Ramen (Langstroth) met daar op een honing kamer. Ik moet wel zeggen dat toen ik er mee werkte het vrijvlot gaat ze hebben daar geen afstand repen zo als wij die hier kennen Het is gemakkelijk heen en weer schuiven.

Deze imker had er zo,n vierhonderd her en der verspreid. De geafrikaniseerde bij staat veelal bekent om zijn agressief gedrag doch het komt steeds vaker voor dat imkers er net zo makkelijk mee werken als wij het met de bijen doen Ook vaak onbeschermd
Afbeelding
Langzaam aan wordt het toch een bij waar ik met argus ogen naar zit te kijken. Makkelijk halen ze 60 kilo honing van zo,n kast met 10 ramen. Geen Varroa, geen verdwijn ziekte. Je zal het maar hebben
Maar ook daar hebben ze zo hun problemen op gezette tijd gaan ze met hun beestjes op stap massaal gaan ze dan een eindje verderop. Het probleem is dan dat er bij hun in de buurt een plant staat te bloeien die voor de bijen een zeer giftig stuifmeel geeft. In een mum van de tijd ligt de hele kast op apengapen.

Dat is dan even een andere kijk op ons bijen houden. Arno stuurt regelmatig prachtige documentatie over het bijen houden daar. Inmmidels is hij daar hoofdconsulent Bijenteeld



Bertus

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een andere kijk op bijenhouden

Bericht door A.Rodenburg » do 26 jun 2008, 15:30

Hi Bertus;
Dat ziet er weer geweldig uit!
Blij dat je ons op de hoogte wilt houden!!! Hoe zit dat,kennen ze de varroamijt daar helemaal niet?
Groetjes,
Arie

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Een andere kijk op bijenhouden

Bericht door apiario » do 26 jun 2008, 20:48

Beste Arie,

In de eerste plaats is het land bijna 2 keer zo groot als Europa Dus ietsje pietsje groter als Nederland. In het zuiden daar waar de temperatuur wat lager is komt het wel voor. Daar is het ook mogelijk dat daar geen geafrikaniseerde bij voorkomt Net als in de hoger gelegen delen van Chili waar een populatie Buckfast bijen voorkomt. Zodra de temperatuur toe neemt overheerst de geafrikaniseerde bij Genetich heeft die de eigenschap zodra er een binnen komt met een varroa deze door de bij zelf wordt verwijderd (uitstekend poets gedrag)Arno heeft ze ook wel eens gezien. Maar daar houd het ook mee op. Ik heb daar wel eens gezocht in de literatuur ,maar er wordt nauwelijks iets over geschreven. Laat staan gepraat. Kort geleden heeft Arno daar een groot "bijencongres" in Bela Horisonte bezocht 3 dagen lang. Ik heb gevraagd kijk eens of je iets wijzer kan worden over de verdwijnziekte. Hierdoor is hij naar een lezing gegaan van een Amerikanaanse bijenwetenschapper. Naar twee en een half uur aandachtig te hebben geluister was de slot conclusie Dat men wel veel vermoeden had maar het nu niet wist.(stuifmeel,stres,virus,monocutuur,enz) Het schijnt in vroegere perioden ook wel voorgekomen te zijn.maar ook weer verdween.

Toch is er een duidelijk verschil in de honing opbrengst. Arno zijn bijen staan daar op duizend meter hoogte daar is de opbrengst lager dan 400 meter lager richting de kust. Maar daar komt weer die rottige giftige plant voor

Ook voor een aantal Trigonas en Melaponias (angelosebijen) is dat funest

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten