Bijenhouders vergrijzen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door maartenkleijne » vr 27 jun 2008, 18:58

Mijn ervaring is ook dat veel jonge de interesse wel heben maar het nooit ergens tegen komen en het dan maar weer vergeten.
Dit ook al denkt de merderheid dat bijen eng zijn. Maar we willen ook niet dat de meerderheid gaat imkeren, hoogstens 1 op de 2à3.000.
Dus belangstelling is er genoeg. We hebben besturen nodig die geen eigenheimers zijn maar open staan voor de 'concurrentie' door jongelui.

Bij afdeling Bussum is het aantal relatief jongere imkers desondanks de laatste jaren ook sterk gegroeid: de gemiddelde imkerleeftijd zo'n 20 jaar omlaag, denk ik, van achter in 60 naar achterin 40?

In Nederland is het % huizen met tuinen erbij trouwens aan het stijgen.

gr,
maarten

Aart
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door Aart » vr 27 jun 2008, 19:01

Leuk onderwerp!!

Ikzelf ben pas 28 geworden, ben vanaf mijn negende imker.
Toen imkerde ik samen met een oude rot in het vak en door de jaren heen altijd bijen gehad.

Het is in de loop van de jaren wel uitgebreid, ik imker nu met zo'n 25 volken naast mijn baan als biodocent.

Volgens mij laat het imkeren je nooit meer los[^]

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door apiario » za 28 jun 2008, 11:51

We hebben besturen nodig die geen eigenheimers zijn maar open staan voor de 'concurrentie' door jongelui.
en zich inzetten om ze te werven

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door m.kolsters. » za 28 jun 2008, 13:36

Ja zo gaat het goed.
Ik ben uit een familie van vlechten dakdekkers imkers slagers en stropers,het bloed stroomt waar het niet gaan kan.
Zo zie je maar dat er tog nog jongeren in onze hobbie komen.
Je moet het meer uit dragen.
Hoe gezond het is.
Wat is natuur,leer er mee leven.
En Bertus deze boekjes heb ik al hoef je niet te maken.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door A.Rodenburg » za 28 jun 2008, 16:00

Tinus,
Ik zou zeggen, laat eens wat van die boekjes zien,wie weet waar het goed voor is!Kunnen we mischien nog iets vn leren.
Vriendelijke groet,
Arie

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door Erik Speksnijder » za 28 jun 2008, 17:06

Ik denk zelf dat het grootste probleem van jongeren en ook van oudere jongeren is, dat ze het veel te druk hebben. Veel jongeren zijn veel te druk met allerlei sporten of de computer en veel oudere jongeren lopen de benen uit hun lijf om al hun schaapjes op het droge te krijgen. Bijenhouden is een hobby, die hierbij vaak maar moeilijk inpasbaar is.
Ik heb samen met m'n moeder bijen en ook gezamelijk zijn we redelijk actief in het geven van voorlichting aan jongeren. M'n moeder verzorgde tot vorig jaar, jaarlijks in alle groepen van een basisschool een bijenles en ook gaan er jaarlijks schoolklassen met mij mee in de bijen etc. We hebben echter niet de illusie, dat er door ons promoten veel jonge imkers bij zullen komen. Er zullen (gelukkig!) altijd wel een paar al op jonge leeftijd met het virus besmet raken, maar voor de meerderheid wordt bijenhouden pas een optie als "alle schaapjes op het droge zijn" of het drukke werkleven stopt. Ik denk dat bijenhouden derhalve gewoon een grijze hobby blijft door de instroom van (lichtgrijze) oudere jongeren en echte ouwetjes. :D
De grootste zorgen maak ik mezelf over het doodgaan van bijenvolken, waar we momenteel mee geconfronteerd worden. Volgens mij is dit de grootste bedreiging voor de bijenhouderij, want je moet wel over veel doorzettingsvermogen beschikken, als je op jonge of oudere leeftijd, een paar jaar achter elkaar, een groot deel van je bijen na de winter dood aantreft.


Erik

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door apiario » zo 29 jun 2008, 09:12

ik ben 14 jaar oud en ben dit jaar begonnen te imkeren.
ik heb geen cursus ofzo gedaan ik heb gewoon veel gelezen en iets van 2 keer meegelopen met een imker.
Hier in zit wel een gelijkenis met mij Steven. Ik ben 67 jaar oud en ben al 35 jaar imker. Ik heb geen curcus ofzo gedaan en ik heb gewoon veel gelezen en ben met veel imkers meegelopen En ben nergens lid van.

Aan het eind van het jaar ga ik weer naar Brazilie en ga daar weken achter elkaar imkers bezoeken en kijken hoe ze Propolis, stuifmeel en honing oogsten. En me verder bij spijkeren in de wereld van de angelose bij. Ik zal kijken of ik nog een plaatje kan vinden.
Afbeelding

Het zou interesant kunnen zijn als er in het lesprogramma (Biologie)op de scholen door een aantal vergrijsde imkers gewoon een een uurtje over bijen zou kunnen worden gesproken (Met een leuk foldertje er bij) Ik meen dat het hier en daar al wordt gedaan. Ik heb het al eens gedaan voor groep 3/4 en harstikkende leuk. Soms viel ik van mijn stoel hoe gericht de vragen waren.

Met Arie ben ik het eens , ik zou ook graag een willen zien hoe nou zo,n boekie eruit ziet Kun je er een plaatje van laten zien Tinus?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten