Bijenhouders vergrijzen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
HJvK
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 20:39
Contacteer:

Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door HJvK » vr 27 jun 2008, 09:49

Ok daar komt het dan:
Er wordt veel gezegd dat bijenhouders vergrijzen, en dat is wellicht ook wel zo maar nu moet hierbij vermelden dat ik zelf 17 jaar ben en sterk geïntereseerd ben in bijenhouden, en misschien wel binnenkort deze waanzinnige hobby op wil pakken.

Maar ik snap zelfs soms niet waarom mijn leeftijdsgenoten het eventueel "niet leuk of niet cool" zouden vinden, ik bedoel ze hebben het er gewoon niet over, ze denken er niet eens aan en omdat ze er ook weinig van horen is het onderwerp bij voorbaat al niet boeiend. Ze weten vaak nog maar net dat er imkers bestaan... En ja, dan is de drempel erg groot.

Wat zie je dan af en toe gebeuren? Nou af en toe zetten bijenhoudverenigingen of andere bijenliefhebbers iets erover in de krant, maar het probleem is dat veel jongeren de krant niet eens lezen, ja hooguit de metro, spits, de pers, of de dag opweg naar school omdat ze in het openbaar vervoer toch niks te doen hebben. Maar laten dat nou net de bladen zijn waar nooit iets over het betreffende onderwerp in staat. En als er dan een keer iets in staat is het negatief: "een zwerm bijen heeft gisteren in [plaats] een groep mensen aangevallen"...

Dus hoe komen jongeren dan in aanraking met bijen houden? Ik denk dat de beste manier kenissen en of familie is. Zo heb ik de interesse denk ik een beetje bij mijn opa opgepikt, en heb ik kennissen in de buurt die imker zijn geweest of nog steeds zijn.

Maar hoe willen jongeren dan gemotiveerd worden?
Ja dat is een hele moeilijke vraag, omdat bijenhouden al in een "suf", "saai" dachtlicht staat en er verder niet zoveel bij jongeren over bekend is, is het van te voren al "vermoeiend, vervelend en saai" om bijvoorbeeld naar een imkerdag te gaan dus komen ze er niet. Tenzij enthousiaste ouders ze echt meeslepen maar of dat nou echt een positief effect heeft is nog maar de vraag...
Jongeren zijn denk ik moeilijk te motiveren als het al een verkeerd image heeft, en ik denk dat we moeten inzien dat je echt geweldige campagnes moet opstarten al wil je jongeren intereseren. Maar ik denk toch dat nog steeds familie en kenissen de beste invloed kunnen hebben, dus imkers stimuleer uw kinderen, kleinkinderen, neven nichten en jeugdige kenissen. Neem ze een keer mee mits ze dat zelfs willen en na uw stimulatie geïntereseerd raken.

Ik zelf ga binnenkort af en toe met een kennis mee om te kijken of ik het leuk blijf vinden en om wat te leren en wie weet begin ik straks te imkeren...

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door hans hoogendoorn » vr 27 jun 2008, 10:05

[quote="HJvK"]

Ok daar komt het dan:
Er wordt veel gezegd dat bijenhouders vergrijzen, en dat is wellicht ook wel zo maar nu moet hierbij vermelden dat ik zelf 17 jaar ben en sterk geïntereseerd ben in bijenhouden, en misschien wel binnenkort deze waanzinnige hobby op wil pakken.
en wie weet begin ik straks te imkeren... [/quote]
Hoi HJvK. Heb je ook een naam ? Welkom op het forum.
Fantastisch als jongeren gepassioneert raken op het houden van bijen en hou ons op de hoogte.
Jongeren hebben het vaak (te) druk met andere zaken.

En terzijde, want dit bedenk ik opeens : natuurlijk vergrijzen bijenhouders.
Hier in het hoge noorden wordt vaak gezegd : '3 jaar bijenhouden .... = altijd bijenhouden'.
Want die interesse laat je nooit meer los !
Vorig jaar werd Boss Nomden, een imker in de buurt, 100 en hij imkert nog steeds met passie.
Je bent gewaarschuwd ! Affijn, zo wil ik wel vergrijzen. [;)]

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door hans hoogendoorn » vr 27 jun 2008, 10:32

[quote="Kroese"] : WIL IK WEL VERGRIJZEN ?? zetje hoedje maar eens af :D:D[/quote]
Wit meneer. Alleen de baard is grijs en die probeer ik kort te houden. [8D]

HJvK
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 20:39
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door HJvK » vr 27 jun 2008, 10:46

hans hoogendoorn schreef:
Hoi HJvK. Heb je ook een naam ? Welkom op het forum.
Fantastisch als jongeren gepassioneert raken op het houden van bijen en hou ons op de hoogte.
Jongeren hebben het vaak (te) druk met andere zaken.

En terzijde, want dit bedenk ik opeens : natuurlijk vergrijzen bijenhouders.
Hier in het hoge noorden wordt vaak gezegd : '3 jaar bijenhouden .... = altijd bijenhouden'.
Want die interesse laat je nooit meer los !
Vorig jaar werd Boss Nomden, een imker in de buurt, 100 en hij imkert nog steeds met passie.
Je bent gewaarschuwd ! Affijn, zo wil ik wel vergrijzen. [;)]
Ja gelukkig heb ik een naam, het is Harm-Jan... aangenaam [;)]
Druk kan je het hebben, maar nooit te druk voor een geweldige hobby of niet? [;)]

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door jawi » vr 27 jun 2008, 14:37

Dit lijkt me een interessant onderwerp, en meteen een goede reden om eens te beginnen met posten op dit forum.

Ik ben zelf 22, en volg dit jaar de beginnerscursus bijenhouden in Amsterdam.
Als ik dit aan leeftijdsgenoten vertel, reageren die eigenlijk nooit met veel interesse of enthousiasme. Integendeel, het 'maar bijen steken!' heb ik al vele malen gehoord.
Ik denk dat het erg lastig is jongeren voor een hobby als deze te interesseren, om de simpele reden dat jongeren, zeker hier in Amsterdam, gewoon weinig interesse hebben voor de natuur in het algemeen. Zeker in grote steden kunnen veel mensen het verschil tussen een bij en een wesp niet eens zien.
Ikzelf heb de interesse in insecten al van kleins af aan gehad, ik lag als klein jongetje op vakantie al naar de mieren te kijken in plaats van in het zwembad te spelen...

Ik lees hier al heel wat weken mee op het forum, en heb er al veel van geleerd, dit leek me wel een mooi moment om eens in te haken.[:)]

Groeten,
Jan-Willem

GeertVG
Berichten: 16
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 08:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door GeertVG » vr 27 jun 2008, 15:08

Mijn vrouw en ik, beide 28, volgen reeds 2 jaar imkerles in Roeselare.
Onze vrienden vinden het meestal wel leuk en zijn wel geïnteresseerd in het bijenleven. We zijn samen met een bevriend koppel (ook twintegers) net gestart met het echte bijenhouden.
Waarom het niet populair is? Het zit erin of het zit er niet in denk ik. Als jong gastje was ik ook meer bezig met mieren en bijen, hommels bij de vleugels nemen en weer laten vliegen.
Toen we vorig jaar naar het etentje van de imkers gingen waren we de jongste. We dachten even dat we in een rusthuis terecht gekomen waren :)...
Vraag me wel af hoe het gaat lopen in de toekomst, de instroom zal nooit groot genoeg zijn denk ik.
Het feit dat een huis met wat tuin steeds onbetaalbaarder wordt helpt hier niet echt bij.
Ok je moet niet direct imkeren in je eigen tuin, maar als beginner is dit toch een extra stimulans.

Groeten,

Geert

steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door steven » vr 27 jun 2008, 16:39

hallo,
ik ben 14 jaar oud en ben dit jaar begonnen te imkeren.
ik heb geen cursus ofzo gedaan ik heb gewoon veel gelezen en iets van 2 keer meegelopen met een imker. en als ik dit aan anderen vertel(bijv mensen uit mijn klas) zeggen ze ook van maar bijen steken toch en alles wat hier al eerder is genoemd over geen verschil kunnen zien tussen bij en wesp.
en ik denk dat er gewoon meer voorlichting moet komen over het houden van bijen maar ook van gewoon de natuur en ik denk ook dat scholen dit ook meer moeten gaan doen. ik ga het volgend schooljaar naar de derde klas van de havo in zwolle en ik heb ook nog niks gehad over planten of ook maar iets anders van de natuur(wel over dieren maar dan over de bouw van de dieren bijv welk spiertje zit daar etc.) ik heb twee jaar les gehad alleen over het menselijk en dierlijk lichaam en ik denk dat ze gewoon meer over de natuur moeten gaan lesgeven en dan gaan kinderen ook veel meer buiten kijken van 'hey dat heb ik geleerd op school die gekromde snavel van die vogel geeft aan dat het een vlees eter is' als voorbeeld. dit heeft de regering niet door die zit alleen maar een beetje te kijken of je wel genoeg uuren naar school gaat en ze kijken niet naar de kwaliteit...

gr steven

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door apiario » vr 27 jun 2008, 16:55

Het is een zeer interessant onderwerp een ieder die ik spreek en dit tersprake brengt beaamt het we glijden in rap tempo naar beneden wat de imkers betreft maar wij ouderen hebben het graag over varroa, verdwijnziekte.honing opbrengsten ,en hoe goed we bezig zijn, terwijl inderdaad de vergrijzing ons stiekem aan het inhalen is. Hier en daar komt er iets bij maar niet in het tempo waar mee het achteruit gaat

Toen ik de laatste keer in Brazilië was merkte ik dat het daar toch iets anders werd aangepakt
En zie Geert en Jan-Willem (van harte welkom) die raken nu net die toets. Vlijmscherp opgemerkt was dat ze in hun jonge jaren daar al iets van meegekregen hadden. Sluimerend was de interesse al aanwezig.
Nu terug naar de Brasil daar worden op scholen ,pakweg als ik het goed heb groep 3-4 al op een zeer leuke manier de bijenteelt onder de ogen gebracht (zie folder)
Afbeelding
Lange tijd heb ik gedacht om ook zo,n folder te ontwerpen en te tekenen iets heel leuks specifiek voor die groep (Met nog een paar deskundigen op onderwijs gebied zouden we een heel eind komen )
en desnoods dit door een wel bespraakte imker dit heel leuk te brengen in die klas Daar zitten de potentie voor de latere imker.
Afbeelding
Misschien helpt de verdwijnziekte een beetje. Nu begint men te mauwen over geen fruit meer door te weinig bijen Zodat er misschien ook gedacht wordt er zouden wel eens wat meer imkers mogen zijn.

Bertus

Chris
Berichten: 29
Lid geworden op: za 25 aug 2007, 16:51
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door Chris » vr 27 jun 2008, 18:11

iedereen

ik ben intussen 24 geworden en imker nu toch al enkele jaren. Op mijn 18de heb ik een beginnerscurcus gedaan samen met een vriend die toen 15 was. Nu imkeren we beide in onze eigen tuin. Dit is trouwens zeer leuk. Tooen ik nog bij mijn ouders woonde was dit ondenkbaar.
Ik denk dat veel jonge mensen niet de plaats hebben om dit te doen. Want meestal is het zo van wat gaan de buren zeggen.

Ondertussen is er een andere vriend van ons ook beginnen met imkeren hij is nu 17.
Overtijd was er op het forum van JNM(belgie) een topic over imkeren. Wat blijkt dat er toch al wel redelijk wat JNM ers imkeren of graag zouden beginnen.
Interesse is er genoeg, maar misschien niet genoeg om alles op te vangen.

Chris

HJvK
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 20:39
Contacteer:

Re: Bijenhouders vergrijzen?

Bericht door HJvK » vr 27 jun 2008, 18:55

Na even teruggekeerd te zijn naar dit onderwerp zie ik dat er toch alweer wat jongere imkers rondhangen, misschien omdat jonge imkers over het algemeen sneller een forum op zoeken dan de ouderen? :D Maar dat verbaast me toch wel dat je na 1 dag al redelijk wat jongere mensen hebben die er op inhaken, had ik niet verwacht eigenlijk... Maar waarom ook niet eigenlijk?

Ik heb ook wel es iemand horen zeggen: "maar ze steken toch? en ze zijn toch licht giftig?" toen ik ze vertelde dat ik me wel interesseerde in bijen... Mijn antwoord was in de trend van:

"Ja ze steken, maar dat doen die kwallen ook daar bij turkije op het strand waar jij naartoe gaat, en je raakt imuum voor bijengif na een tijdje. Bijengif schijnt zelfs over langere periode goed voor je te zijn... Hamburgers en fastfood das pas puur vergif, het is gewoon te lekker en tegelijk ongezond, het zou verboden moeten worden !"

Ach joh... de 1 luistert hardcore, de ander luistert rock. De een eet liever gezond de ander ongezond... De 1 voetbalt liever en de andere houdt bijen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 38 gasten