Pas op! Heide honingt niet!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Bart de Coo » wo 13 aug 2008, 22:05

Collega's,

Inspecteer alsjeblieft als de donder je heidevolken, want de kans is groot dat er al een paar op apegapen liggen.

Vandaag inkopen wezen doen bij De Werkbij. Natuurlijk even bij de nieuwe eigenaar Freek Blom gevraagd hoe de zaken ervoor staan. Prima, zegt ie, en ik geloof hem achter mekaar, want de boel ziet er goed, vitaal en bedrijvig uit. Het woonhuis heeft duidelijk een facelift gekregen, de 'winkelschuur' is aangenaam gereorganiseerd en er staat een dikke Landrover voor de deur. Het gaat de Blommekes duidelijk naar den vleze.

Dus ik vraag: 'Doet Kees van Holland nog iets in het bedrijf?' 'Ja hoor,' zegt Blom, 'hij is nu naar de heide toe om volken bij te voeren. De heide geeft geen druppel nectar.' O nee, denk ik, ik heb er 8 volken staan en die staan er al twee weken en ik heb eigenlijk niet zo'n idee hoe het met het voer staat.

Dus ik om een uurtje of 6 naar de hei gefietst met een flinke vracht Apifonda achterop. Eerste kast opengemaakt. Leek heel erg mee te vallen. Tweede kast voorzichtig geopend.

En toen begon een zeer onaangename, om niet te zeggen ronduit angstaanjagende toestand...

Het volk kwam massaal naar buiten en begon mij vreselijk te steken. Nattuurlijk was ik goed ingepakt, maar toch, ze staken overal dwars doorheen. Ik een stukje gaan lopen. Ik had even bedenktijd nodig. Ik zag geen uitweg: ik moest en zou die pakken deeg op de volken leggen. Ik moest en zou die woedende bijenmassa even uithouden. Ik zag geen alternatief. Bij iedere kast, waarvan ik alleen het voergat opende!!!, werd het alsmaar erger en angstaanjagender: honderden, misschien wel duizenden woedende bijen die zich vastklampten aan mijn jack - niet aan mijn broek gelukkig, ze leken ook niet in mijn broekspijpen te willen kruipen.

Tot slot mijn boeltje bij elkaar geraapt en teruggelopen naar mijn fiets, pak aan handschoenen aan, wolk van woedende bijen om mij heen. Ik ben zo op de fiets gestapt en in mijn bijenpak weggefietst. Pas toen ik ongeveer een kilometer weg was, heb ik mijn pak uitgetrokken. Nog steeds had ik woedende bijen meegenomen die me probeerden te steken.

Niet zo leuk allemaal, mensen! Ik zou dus zeggen, als de sodemieter naar je bijen toe en voeren!


Groet,


Bart de Coo

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Kees van Gortel » do 14 aug 2008, 07:43

Wanneer er bij de heide ook nog vossebes staat kan het probleem wat minder groot zijn, maar de volken hebben inderdaad geen "heidelucht" bij zich.
Vlogen bij mij de afgelopen dagen tussen de buien door goed.

Volken met een tekort aan inkomsten vertonen deze kenmerken...

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » do 14 aug 2008, 09:32

De heide honingt nog niet!

De heide moet eerst verzuipen (en dat is voldoende geweest) en dan branden ( en daar ontbreekt het aan)! Mijn volken staan nog thuis en ook ik heb nog geen 'heidelucht' geroken. Als je toch gaat, geef ze dan voldoende kantramen verzegeld voer mee!

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Bart de Coo » do 14 aug 2008, 14:12

Wat je op de hei bovendien opvalt, dat is dat de hei domweg niet bloeit. Over hei hangt op dit moment zo'n roestbruine kleur die je zeg maar het grootste deel van het jaar ziet. Je ziet nauwelijks bloemetjes. En als je ze ziet, dan zitten ze meestal dicht.

Ik hoop heel erg dat Piet gelijk heeft! Zou het nog niet te laat zijn?


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door maartenkleijne » do 14 aug 2008, 14:39

misschien is het een jaar als voor de klimaatverandering: 'laatste week augustus gaat de struikheide bloeien'. (behalve natuurlijke de natte heide, die bloeit eerder)
In het Gooi bloeit de heide ook nog minimaal.

gr,
maarten

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Ruinerweg » do 14 aug 2008, 15:59

Hier in de Staatsbossen tussen Koekangerveld en Echten bloeit de heide al volop; toch "stuift" de heide niet zoals vorig jaar. Als je door de heide loopt moet je de schoenen grijzig van het stuifmeel hebben. Ook als je een struikje tussen je vingers verpulvert plakt en ruikt het niet.
De bijen die ik erop zag waren rap weer vertrokken.
Misschien helpen een paar hele hete dagen nog ......

Roel.

www.ruinerimkers.nl

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » do 14 aug 2008, 16:27

Over hei hangt op dit moment zo'n roestbruine kleur
Dat is het heidehaantje!!! Ga dan maar weer naar huis of zoek een betere plek!
toch "stuift" de heide niet zoals vorig jaar.
De top van de heidedracht valt tussen 20 en 31 aug en dan stuift ze bij droog en zonnig weer ook volop. Pas als ze stuift, honingt ze ook!

!Piet

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 aug 2008, 22:01

Ik ben net thuis van een paar dagen fietsen rondom vierhouten en ik heb maar een heel klein stukje heide gezien wat redelijk in bloei is , het grootste gedeelte van de heide is bruin en zal volgens mij niet voldoende in bloei komen . Je kon de heide dan ook niet ruiken .

Jaap v P

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Piet Jager » do 14 aug 2008, 23:17

Vanavond hebben Jaap en ik 10 kasten naar de heide gebracht. Geen heidehaantje en redelijk bloeiende heide. Als we nog flink wat zon krijgen en de wind niet in de noordhoek kruipt, komt ook de heidehoning wel los. Op de terugweg om 22.45 kwamen we nog een wild varken tegen.

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pas op! Heide honingt niet!

Bericht door Bart de Coo » vr 15 aug 2008, 13:21

2 vragen, aan Piet, of wie er maar zin heeft om het even uit te leggen,

Wat is het heidehaantje precies? Dat zou een kevertje zijn geloof ik. Maar op welke manier zit dat beestje de bijen precies dwars? En hoe zie je nou zo snel dat het beestje in grote aantallen aanwezig is?

(Overigens staan mijn bijen op een zeeeeer uitgestrekt heideveld, dus ik moet er dan maar vanuit gaan dat als dat beestje op de ene plek zit, dat er dan nog genoeg betere stukken overblijven.)

En hoe zie ik precies of de heide 'stuift'? Wat bedoel je daar precies mee, 'stuiven'?

Alvast bedankt voor de moeite!


Groet,


Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten