Het weidse land Canada.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Het weidse land Canada.

Bericht door Hans van der Post. » di 19 aug 2008, 11:09

Het forumlid Cor van Pelt stuurde de volgende foto's uit zijn woonland Canada.- Alberta

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hans

Pluym
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 mar 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Pluym » za 23 aug 2008, 00:45

Hallo,

momenteel ben ik de familie Van Den Berg, die ook in Canada wonen, aan het helpen bij de honingoogst.

Mijn foto's kan je zien via: http://www.flickr.com/photos/maartenpluym/

mvg Maarten

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 aug 2008, 22:20

Beste Maarten!

Wat een schitterende foto's.
Wat een weidsheid.
Wat een land.

Echt beautiful.

Leuk om eens een kijkje in de keuken (bij fam. Van den Berg) te mogen hebben.
Een paar vragen voor jou:

Hoe kunnen die volken nou zo groot worden in Canada? Lijkt me niet alleen een drachtverschil. Ik tel meer dan vijf honingkamers gemiddeld.

Jullie werken niet meer met rook?

De bossen (de bomen erin) geven geen nectar?? Of bloeit daar ook nog van alles in.

Pff...wat een andere niveau van bijenhouden dan hier in Nederland mag ik wel stellen, lijkt me.

JP

Pluym
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 mar 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Pluym » za 23 aug 2008, 22:53

Hallo,

Het is toch in hoofdzaak het drachtaanbod dat de gigantische oogsten mogelijk maakt. Maar ook het klimaat hier dat redelijk droog is doet veel en omdat zij veel noordelijker wonen dan Nederland en Belgie maakt dat in de zomer de dagen veel langer zijn en de haalperiode voor de bijen ook veel langer is.
De volken krijgen hier een vliegende start met een overvloed aan wilgen in mei, gevolgd door paardebloemen en wat ze hier noemen Hawksbeard (Crepis sp.)
De volken zijn dan optimaal tegen de hoofddracht die begint eind juni begin juli. Er worden grote oppervlakten landbouwgewassen gezaaid die interesant zijn voor de bijen zoals (zomer)koolzaad, klaver en luzerne (beide voor hooi)
In de bossen is er ook heel wat te vinden voor de bijen: o.a. honingklaver, verwilderde luzerne, guldenroede, framboos, sakatoonbes (soort bosbes).
Het actieve bijenseizoen is wel veel korter, tot half april ligt er hier sneeuw en vanaf oktober begint het opnieuw te sneeuwen.

Het is inderdaad een ander niveau van bijenhouden dan in Belgie en Nederland, maar de omstandigheden zijn totaal anders dan bij ons.

groeten

Maarten

kwetshage
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 jul 2008, 22:33
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door kwetshage » zo 24 aug 2008, 11:15

hallo,

Drie jaar terug was ik in Canada nl. de Rockey Mountains in west Canada. Daar heb ik verwonderd gekeken naar de torens van bijenkorven omringd met schrikdraad. De standplaats leek mij heel schraal , en er was toen bijna geen vlucht wat ik eigenaardig vond.Misschien liep alles op zijn einde want het was toen half augustus.

groeten

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 aug 2008, 18:53

Bijen vliegen voor honingopbrengst ongeveer 3 km.
Als je de fotoos bekijkt staat er alleen koolzaad, na 3 weken is het een woestijn voor bijen.
Dan moeten ze ergens anders heen, waarschijnlijk worden ze dan aan de rand van bossen neergezet.
In Nederland is het boerengebied inmiddels buiten koolzaad en luzerne (vaak zeer kort) helemaal een woestijn voor bijen dus moet je ze in de bebouwde kom neerzetten en dan beginnen de auto bezitters weer te piepen en zeker de garages die hun occasions willen laten glimmen.
Ik ben begonnen om meerdere kleine standen te hebben van 6 volken.
Thuis heb ik enkel de koninginnenteelt(mini's)en de raszuivere volken.
Ik voel me meer vertegenwoordiger dan imker af en toe.
Vroeger konden ook kleine volken voor zich zelf zorgen nu moet er steeds meer bijgevoerd worden.
Ook het weer is de laatste tijd natuurlijk beroerd.
Vandaag voor het eerst sinds weken weer darren horen vliegen en dan moet ik altijd een paar terugkerenden darren laten stulpen om te kijken of ze rijp sperma hebben.
Sinds het voeren hebben ze sperma wat direct te merken is aan het hard worden van het achterlijf.
Dirk


dertiende

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Ria van den Berg » zo 24 aug 2008, 20:56

Als je de fotoos bekijkt staat er alleen koolzaad, na 3 weken is het een woestijn voor bijen. schreef Dirk Blanken

Het lijkt om ons huis wel een beetje een woestijn. We hebben een erg droog jaar en we zijn dan ook verbaasd over hoe de honing binnen stroomt. Maar er is hier in de Peace River Vallei wel een groot aanbod en NIET alleen van koolzaad (lees het berichtje van Maarten). Er is hier klaver voor zaad, dat was kort dit jaar, want de klaver zette snel zaad. Maar de luzerne in het hooiland kwam goed terug en het is niet goed genoeg om het nog een keer te maaien, prima dracht voor de bijen hebben wij de laatste jaren gemerkt en een mooie witte honing.
Cor van Pelt woont trouwens ongeveer 1300 km ten zuiden van ons.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Cor Van Pelt » ma 25 aug 2008, 06:03

Brief van Rita van den Berg,

Rita woont ongeveer op de zelvde breedte graad als Gotenborg in Zweden. Ik woon op de zelvde hoogte als Parijs.

Er is wel verschil.!!!
Groeten uit Canada.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Cor Van Pelt » ma 25 aug 2008, 09:21

Ik heb het nog eens bekeken: Ria woont op de hoogte van Jutland(Denemarken),wij wonen op de hoogte van Le Havre. Hoeveel is dat in km? Cor Van Pelt.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Het weidse land Canada.

Bericht door Ria van den Berg » di 02 sep 2008, 06:01

Hoi Cor,

Zoals ik al schreef : Cor van Pelt woont trouwens ongeveer 1300 km ten zuiden van ons.

Leen heeft het een keer gereden.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten