DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door A.A. Staals » za 22 nov 2008, 15:54

Bart Maes schreef:



Het moet toch mogelijk zijn om landbouwers een vervangingsopbrengst voor te stellen als ze, laat ons zeggen, de helft van een aardappelveld bezaaiien met een bloemenmengsel, of rondomrond een boord in zaaien.
Bart
Die boer wil € beuren, die bloemen leveren hem niets op. Hoeveel € heb jij er voor over?

ad staals

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door Bart Maes » za 22 nov 2008, 18:09

Ik had iets in gedachten in de vorm van een subsidie, maar dan moet je alles in orde stellen via een milieuraad of zoiets. In België bestaan zo'n raden.

Dit hier is zo'n voorbeeld:

De inzaai van groenbedekkers op de akkers vermindert erosie, verbetert de structuur van de grond, zorgt voor humusaanrijking en fungeert als vanggewas voor stikstof die in de grond achterblijft en tijdens de winter zou kunnen uitspoelen. Gezien de vele positieve aspecten van met groenbedekkers ingezaaide akkers t.o.v. braakliggende akkers tijdens de winterperiode, wenst de gemeente de inzaai van groenbedekkers te stimuleren door het verlenen van een subsidie.

Het subsidiereglement is van toepassing voor alle landbouwers (zowel in hoofd- als in bijberoep) die wonen in de gemeente.
De percelen dienen in de gemeente te liggen en de totale oppervlakte van de percelen moet minimum 1 ha bedragen.
Volgende groenbedekkers komen in aanmerking voor subsidie:
- alexandrijnse klaver
- wikke
- italiaans, westerwolds en engels raaigras
- snijrogge
- bladkool en bladrammenas
- gele mosterd
- lupinen;
- witte en rode klaver
- phacelia
De groenbedekkers dienen ingezaaid te worden vóór 1 november en moeten minstens tot eind februari behouden blijven. De groenbedekkers worden bij voorkeur mechanisch vernietigd.
De subsidie voor de inzaai van groenbedekkers kan jaarlijks verkregen worden en bedraagt 25,00 euro per ha.


Het is maar een voorbeeld dat ik wil aanhalen in mijn betoog van het inzaaien van bloemenmengsels. Ik ken niets van landbouwopbrengsten (in geld dan), maar ik veronderstel dat er bij iedere landbouwer wel stukken zijn waarvan de opbrengst niet is als verwacht.
Als je die mensen kan overtuigen om samen met lokale imkers een stuk bloemenweide in te zaaien ben je, denk ik, op de goede weg.
Ik weet wel dat er altijd pro en contra's zullen zijn, maar één landbouwer in je omgeving die wilt meewerken is toch genoeg om je bijen een gunstiger drachtgebied te geven.
Een andere subsidie die we op de gemeente hebben is deze waarbij je 12 euro krijgt per geknotte wilg. In het lokale natuurreservaatje waar we 150 wilgen in een roulatiesysteem van x aantal wilgen/jaar knotten brengt dat een mooi bedrag in de werkingskas.
In het voorjaar zie je dan veel bijen met hun gele 'stuifmeelbroeken' aan foerageren.

Het zijn maar ideeën die misschien niet direct in deze topic horen, maar het kan een aanzet zijn om weer verbetering voor onze bijen te realiseren, vooral dan in stuifmeelarme regio's.

met imkersgroet!
Bart

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door Ruinerweg » za 22 nov 2008, 19:24

Waar het om gaat hier zijn de voors en tegens van genetische manupatie; een thema waar vandaag op de Noordelijke Imkersdag van de NBV in Beilen alle tijd voor was. De lezing van de heer Elzinga, hoogleraar plantkunde aan de rijksuniversiteit in Groningen heeft me wel aan het denken gezet; vooral omdat de meeste mensen - en ik ook!- vanuit emotie reageren.
Wat mij het best is bijgebleven is dat men in de niet eu-landen veel gemakkelijker is in het toelaten van gmo-aanplant dan elders inde wereld. Hier in de eu zijn de regels aardig stringent. Veredeling van planten is van alle tijden, ik kan het geheel nog niet goed overzien; maar wat betreft de maisaanplant van het BT-ras ben ik enigszins gerustgesteld. Ik heb hiervan begrepen dat bestrijding van de maisboorder met de standaardmiddelen zoals die vroeger gebruikt werden vele malen schadelijker is voor al het dierlijk leven in, onder en op de akker dan het momenteel gebruikte BT-ras. En dit BT-ras is zodanig genetisch veranderd dat de maisboorder door het eten van de maisplant doodgaat. Tot op heden zijn er geen negatieve effekten aangetoond voor andere diersoorten.
Misschien dat iemand anders een uitgebreidere samenvatting van dit betoog hier kan geven.

We hadden daar een spreker die een en ander heel zuiver en objektief kon uitleggen!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door gerard.b.w.vos » za 22 nov 2008, 19:54

Ruinerweg schreef: Tot op heden zijn er geen negatieve effekten aangetoond voor andere diersoorten
Beste Roel, dan moet ik je toch teleurstellen.
Zal je vrijdag het Cogemrapport laten lezen, en daar heb ik in april reeds eerder over geschreven.

Maar de informatie was verder duidelijk voor die horen wilde!


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door Ruinerweg » za 22 nov 2008, 20:31

Gerard,

Prima, ik heb niemand daar bij de lezing van de heer Elzinga daar een opmerking over horen maken. Dat was natuurlijk daar wel de juiste plaats geweest!
Hij had dan daar als deskundige op kunnen reageren; ik heb die deskundigheid niet.

En ik vind het een uitstekende zaak dat er op alle niveaus aandacht is voor onze bijen, varierend van de volkskrant van vandaag, het journaal en de resolutie van het europese parlement.
De verandering zal toch ergens moeten beginnen, we leven nu eenmaal in een samenleving waarin de dingen zo zijn geregeld.

Groet en tot vrijdag!

Roel

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 23 nov 2008, 10:34

Ruinerweg schreef: Groet en tot vrijdag! Roel
Roel, je hoeft niet tot vrijdag te wachten want het verhaal staat hier:
http://www.cogem.net/ContentFiles/08013 ... MON810.pdf
lees het maar eens rustig door.
Hoef ik ook niks mee te nemen:D

Wat ik nog wel opzoek is het onderzoek uit 2007 van Kaatz mbt sterfte van bijen in relatie met Btmais en Nozema!

Een ander cijferweetje is de vermelding van de heer Elzinga dat wereldwijd de volgende GGO gewasarealen zijn gebruikt;
Soja 64%
Mais 24%
Katoen 43%
koolzaad 20%

Resistentie van ongewervelde dieren zoals de maisboorder, en de resistentie van 'onkruiden' bij Glyfosaat bewerkte teelten zitten er aan te komen en zijn eral melde hij ook!
Ook de schrikbarende stijging van bestrijdingsmiddelen ipv van een daling is een zorg.
Wat dacht je van onderstaand bericht:
Agrarindustrie, Agrar-Kraftstoffe und Nahrungsmittelkrise
'žDie Pflanzenschutz-Industrie in Deutschland blickt auf ein gutes Geschäftsjahr zurück', freute sich unlängst der Hauptgeschäftsführer der in Deutschland ansässigen Hersteller und Vertreiber von Pestiziden und Düngemittel (IVA) auf der Jahrespressekonferenz des Verbandes. Der Inlandsumsatz der IVA-Mitgliedsfirmen stieg 2007 gegenüber dem Vorjahr um fast 11 Prozent auf 1,23 Milliarden Euro. Und auch weltweit wird die chemische Keule hemmungslos geschwungen. Global wurden im Jahr 2007 Pestizide im Wert von rund 33,2 Milliarden Dollar verkauft, 7,8 Prozent mehr als 2006. Die Pestizidumsätze der weltgrößten Agrarchemie-Konzerne stiegen in diesem Zeitraum zwischen 8 und 15 Prozent


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: DE RESOLUTIE: Europarlement luidt de noodklok !

Bericht door Ria van den Berg » zo 23 nov 2008, 22:11

Gerard schrijft : "Ook de schrikbarende stijging van bestrijdingsmiddelen ipv van een daling is een zorg."

Daar ben ik het niet mee eens. Hier wordt al meer dan elf jaar GMO koolzaad verbouwd en sindsdien is het spuiten daarin beperkt gebleven tot het middel dat het gewas tolereert, b.v. voor de Round Up Ready soorten is het Round Up, voor Liberty Link is het Liberty. Onkruiden in koolzaad zijn moeilijk te bestrijden en na al die jaren, denk ik, dat dit beter is. Inderdaad ben ik ook bang voor resistentie, maar dat is het gevaar van spuiten. Hier is nu landbouw met minimale grondbewerking populair, het gaat erosie tegen en het bespaart diesel. Het is makkelijk om overal "nee" tegen te zeggen, maar ook een landbouwer moet de kost verdienen (hier zonder subsidies) en de rekeningen betalen. Niet iedereen kan zich de luxe van prins Charles veroorloven. Er is hier wel veel verzet tegen het op de markt brengen van Round Up Ready tarwe, omdat de onkruiden in tarwe veel makkelijker te bestrijden zijn en het lijkt erop dat Monsato dat niet wint. Zoals eerder hier is geschreven, we moeten niet op alles emotioneel reageren. Dat is moeilijk en ook ik vraag me vaak af hoe objectief de voorlichting is.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten