Eenraams honingslinger

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Eenraams honingslinger

Bericht door Minne Bonnema. » wo 26 nov 2008, 13:57

Er moet in een van de oudere "Groentjes"een beschrijving staan,om een een raams honingslinger te maken.Al wat speurwerk verricht,maar nog niets gevonden.Niet dat ik er zelf mee aan het werk wil.Maar de vraag kwam van mijn kleinzoon die onderweg is naar Afrika.
http://www.youtube.com/watch?v=itvzoP5r8sA

vgr Minne

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door m.kolsters. » wo 26 nov 2008, 17:49

Dag Minne ik heb wel een kleine 3 ramer zonder poten r.v.s 100 euro.
Ik zal wel gaan zoeken in de groentjes wie weet kan ik je helpen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door Bart de Coo » wo 26 nov 2008, 23:09

Minne,

Ik weet vrij zeker dat ik weet wat je bedoelt. Het probleem is alleen, hoe beschrijf ik zo'n ding? Ik weet ook heel zeker dat ik er foto's en films van heb gezien, maar waar was dat ook alweer? Geen idee. Nou ja, ik probeer het ding te beschrijven en dan hoop ik dat het duidelijk is en dat iemand een plaatje op het forum zet of een link naar een filmpje geeft.

Stel je een rechthoekige bak voor. Op de bodem van de bak ligt een rooster. Tussen de bodem van de bak en het rooster zit flink wat ruimte. Hierin moet namelijk de honing worden opgevangen.

Leg een ontzegeld honingraampje in de bak, op het rooster. De rechthoekige bak heeft aan de korte zijden ogen of haken waar een lange, rechte stok doorheen kan. Als de bak aan de stok hangt, dan zet je de stok overeind, dus met een uiteinde op de grond. De bak is dus in verticale positie gekanteld en bevindt zich ongeveer op lieshoogte.

Nu pak je de bovenkant van de stok, dus ver boven de verticaal hangende bak met het ontzegelde raam erin. Je begint de stok rond te draaien, zodat de bak in vliegende vaart om de stok begint te draaien. Als alle honing uit een kant van het raampje is geslingerd, dan giet je de bak leeg in een emmer en draai je het raampje om.

Begrepen? Iemand hier een illustratie van?


Groet,


Bart de Coo

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door Minne Bonnema. » wo 26 nov 2008, 23:33

Bart,
Bedankt voor je beschrijving.Ik ga de informatie doorzenden.Zelf heb ik het idee om een bakje te maken ,waar aan een touw, waardoor de mogelijkheid er is dit om je heen te slingeren.Ontstaat toch ook iets als centrifugeren. Of dit nou werkt is maar de vraag.
Tinus, verspil niet te veel tijd aan het zoeken,ik geloof niet dat het te vinden is.
vgr Minne.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door martin b » zo 30 nov 2008, 21:03

Minne hier de link naar een raam slingers, geplaatst door Hugo onder
bijen en imkers nu en door de eeuwen heen. Het zijn de laatste foto's
maar de andere zijn ook leuk om te zijn.


http://www.outdoorplace.org/images/Crea ... ldeira.pdf

martin.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door Bart de Coo » zo 30 nov 2008, 23:16

Geweldig Martin, bedankt! Het is foto nummer 76 van de 80. Zou zo'n ding makkelijk na te maken zijn?

Nog iemand die stomtoevallig weet over welk Groentje Minne het heeft? Ook ik houd me aanbevolen.


Groet,


Bart

tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door tineke w. » ma 01 dec 2008, 13:40

Bart de Coo schreef:
[...]

Nog iemand die stomtoevallig weet over welk Groentje Minne het heeft? Ook ik houd me aanbevolen.


Groet,


Bart
Kijk eens op http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=7711
Je kunt het door de lay-out van de afzonderlijke artikelen niet zien, maar dit is een artikeltje uit de aflevering van mei 1938.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door martin b » ma 01 dec 2008, 21:30

Als de slinger heel goedkoop moet zijn zou ik hem maken van een halve pvc buis, stel 12cm honingraam dan is buis 16cm al goed.
Kopse kanten dicht maken, is 1 deksel doormidden gezaag.
Varroa gaasbodem zo beugen dat hij over de randen ligt en in de bus 3cm diep ligt. Een metalen buis met aan een kant een handslinger maken. Met 2 metaal strips pvc buis vast maken aan buis (dus niet met leren riempjes zoals op foto) zodat het een starre geheel wordt. Dan twee palen in de grond slaan, even hoog. Bij alle 2 een half ronde inkeping maken waar de buis in past, buis er op en vast zetten met beugeljes. Raam er in en slingeren maar.
Een beetje luxe, een honingsnijkraan maken in een van de kopse kanten. Anders moet je elke keer als hij vol is de slinger van de palen halen. Je zou in plaats van pvc buis ook rvs kunnen kunnen gebruiken, moet waarschijnlijk gemaakt worden door derde en is duurder.

martin

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eenraams honingslinger

Bericht door Minne Bonnema. » do 04 dec 2008, 19:06

Oef enkele dagen niet het forum bezocht,zie ik dat er reacties zijn.Als je iets opstart moet je er ook bij blijven.Excuses voor mijn afwezig heid.
Hier bijgaande plaats ik een foto van de boys bezig honing uit een raat te krijgen
Afbeelding

Op zoek naar video filmen over hoe de honing uit de raat te krijgen is deze,youtube film wel zeer dicht bij de bron.

http://www.youtube.com/watch?v=iSYbJCp95mI
vgr Minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten