Plaatselijke imkersverenigingen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » do 21 okt 2010, 11:46

Ik ben lid van 4 andere verenigingen die alle 4 volledig op vrijwilligersbasis werken en bij alle vier lever ik dat zelf ook.

We hadden ook praktijklessen. Ik heb verschillende boeken gelezen en als naslagwerk heb inmidels een dikke ordner vol info. Ik lees op dit forum mee en ben ook blij met vragen van andere beginners. Ik ga naar open dagen en lezingen die openbaar zijn.

De enige imker die ik in de buurt ken (geen lid) heb ik gevraagd of ik mocht komen kijken als ze iets gaat doen met de bijen. Zij doet vrijwel niets zegt ze, en ik heb er niets meer van gehoord. Dat mag natuurlijk ook. Waarom ik een mentor wil, ik zou af en toe bij iemand willen kijken hoe die werkt, daar leer ik van.

En Robbert heeft mij ook geholpen, die is ook meer ervaren dan ik, dat was ook fijn.

Ik ben niet de enige. Bij de laatste cursusbijeenkomst gaven meerdere mensen aan het nog niet allemaal te weten. Twee mensen hebben nog geen bijen. Een persoon mag nogmaals de praktijk lessen volgen. Overigens de cursus was goed.

Hebben jullie dit gevoel niet gehad toen jullie begonnen? Dat je alles 1x gezien hebt en een jaar later het zelf moet uitvoeren. Dat je dingen tegenkomt die je niet in je cursus gehad hebt. Dat informatie in boeken al weer verouderd is. Dat boeken en gebruiksaanwijzingen (en mensen op dit forum :D ) elkaar soms tegen spreken. Waren jullie toen zo zeker dat je het allemaal wist en kon?
Het is ook leuk om je nieuwe hobbyervaringen met andere imkers te delen, anders dan via dit forum.

Ik ben ook heel erg blij met dit forum hoor. En uiteindelijk komt dit vast wel goed.

In de tussentijd heeft Bart geschreven. Het hele forum voelt als een mentor. Als ik het niet weet stel ik mijn vraag hier en krijg altijd antwoord, gelukkig!
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op do 21 okt 2010, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » do 21 okt 2010, 12:53

Er schiet mij iets te binnen. We hadden in de cursus iemand die alles anders deed als op de cursus en dat graag aan ons wilde laten zien, andere kasten, andere manier van koninginnen kweken enz. Alles zelf gemaakt. We moesten er altijd om lachen, ik vond dat wel leuk.

Het zou dan leuk zijn als je bijv één keer in de maand of twee maanden elkaar zou zien bij een bijeenkomst en zo eens kon vragen hoe is het met jouw manier gegaan? En ongetwijfeld neemt hij weer eens iets mee om te laten zien, te vertellen. En ik heb bijv een kast op natuurbouw.

Je kan ook gewoon een ruimte bieden waar je wat met elkaar drinkt en ervaringen uitwisselt en contacten houdt. En als je na een winter geen bijen meer hebt of ze juist over hebt dit kan uitwisselen bijv. Er hoeft niet altijd iets georganiseerd te worden als een spreker of film, al is dat ook leuk. Ik had bijv contact met een BD imker die over natuurbouw wilde vertellen en dat heb ik ook aan de vereniging doorgegeven. Leuk, maar het programma zat al vol dit jaar... misschien moeten ze de ruimte huren per keer en is er geen geld voor.

Zijn er andere verenigingen die open staan voor niet leden als ze een spreker of film of zo hebben?

En vertel eens over jullie verenigingen, misschien krijgen andere weer nieuwe ideeën daarvan.
Zijn er leuke tips?

Ik vind die leskist ook wel interressant, zijn er meer verenigingen met leskist? Ik heb er zelf ook wel eens een gemaakt voor een kinderboerderij.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » do 21 okt 2010, 16:04

Ik heb al wel een tip...

Ik zou het leuk vinden als de vereniging lid zou zijn van Vlaamse bond, Vlaamse Blad en NBV en dat leden deze bladen dan kunnen lezen/lenen.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door dickvanleeuwen » do 21 okt 2010, 20:26

De echte imkerverenigingen vind je in het zuiden des Lands. Met wekelijkse bijeenkomsten in eigen clubhuizen, soms met ware imkerkroeg, omringend met drachtplantentuin, bijenwand en/of bijenstal. :D . Personen die jij in de voorgaande reactie benoemt ontmoette ik vandaag nog op een symposium ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van Imkervereniging Nijmegen (een aantal van jouw cursusgenoten waaronder "De Warreman"), en onlangs bij de regio bijeenkomst van BD imkers in Driebergen (Robbert).

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Plaatselijke imkersverenigingen

Bericht door Bijenhoudster » do 21 okt 2010, 21:19

Dat symposium heb ik gemist. Voor de volgende BD avond heb ik mij al opgegeven, de vorige avond van hem vond ik ook goed om bij te wonen en dit onderwerp (natuurbouw) spreekt mij aan.

Mijn cursusleider heeft net een mail gestuurd dat hij een mentor voor mij heeft, die had hij 2 weken geleden al gevonden en wilde mij binnenkort voorstellen. :oops: Nogmaals zijn cursussen waren goed en hij heeft mij verder ook geholpen. Had al eerder geschreven hoe hij mijn natuurbouwvolkje kwam redden toen de raten waren ingestort.

Ik heb hier 4 reacties gekregen van de mensen binnen de vereniging die mij hebben geholpen. Dick heeft een zwermpje gegeven. Robbert heeft geholpen een moer te zoeken. Cursusleider heeft mij vaker geholpen en Huitema (ken ik van cursus bijengezondheid) heeft eens priveboek aan mij uitgeleend.

En ik hoop jullie toch ook op bijeenkomsten terug te zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten