dennenhoning in Nederland ?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Kees Hoogenraad
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 mar 2007, 21:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

dennenhoning in Nederland ?

Bericht door Kees Hoogenraad » wo 02 mar 2011, 09:11

Hallo, Ik heb een vraag namens een vriend van mij die recent een landgoed in Putten (http://www.schovenhorst.nl) is gaan beheren en hier graag "iets" met bijenproducten zou willen gaan doen. Er zijn op internet diverse berichten te lezen (vaak wat ouder) dat het mogelijk schijnt te zijn om dennenhoning/waldhoning/miele de sapin/luizenhoning) te winnen. In het ene bericht is te lezen dat het kan, in het andere bericht is te lezen dat het niet mogelijk is vanwege de "verkeerde?" luizen. Wie heeft hier ervaring mee of kent iemand die hier ervaring mee heeft? :be6: Alvast bedankt voor de reactie.

Groet, Kees Hoogenraad

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door maartenkleijne » wo 02 mar 2011, 10:24

dennenhoning komt van het Duitse 'tannen' en is dus eigenlijk sparrenhoning. Als er op het landgoed veel sparren staan is er kans op waldhonig. Douglas biedt de meeste huisverting voor luizen. Op de foto van dit mooie landgoed zie ik alleen dennen, dus dat helpt niet.
gr,
m

Gebruikersavatar
Nico1973
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:56
Locatie: Aarschot (B)
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door Nico1973 » wo 02 mar 2011, 14:34

maartenkleijne schreef:Op de foto van dit mooie landgoed zie ik alleen dennen, dus dat helpt niet.
Het zijn wel degelijk sparren op de foto. Als bosbouwer zou ik dat moeten kunnen herkennen ;-)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door maartenkleijne » wo 02 mar 2011, 15:16

je hebt gelijk Nico, ik keek te oppervlakkig
gr,
m

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door semar » do 03 mar 2011, 17:49

Zelf zit ik in amsterdam, Mijn hoofdrachten zijn esdoorn en braam/linde.
In somige jaren kun je in de met name in de nazomer luizenhoning van de linde winnen hier.
Is ook bruin bijna zwart erg kruidig van smaak en mijn favoriet.
Probleem met het winnen is ons instabile weer. een flinke regenvbui spoelt veel weg.
Wat ik heb gelezen geld in Duitsland deze honingssoort dene/blad/luizehoning als een delicates en brengt goede prijzen op

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door Astrid Schoots » do 03 mar 2011, 19:51

..over smaak valt niet te twisten!
Wel leuk om te horen dat voor sommigen de lindeluizenhoning favoriet is.
Wanner ik de linde te laat oogst, (omdat ik de zilverlinde nog afwacht), is er in een enkel jaar wel eens een aandeel luizenhoning bijgekomen.
De smaak doet wat aan stroop denken; ik vind dat minder lekker dan pure lindenhoning. De honing wordt dan ook wat bruiniger.
Astrid

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door Bart de Coo » do 03 mar 2011, 21:27

En toch snap ik nog steeds niet wat het precies is allemaal. Ik denk dat ik het woord 'luizenhoning' of 'bladhoning' wel een beetje begrijp. Het gaat dan om luizen op de lindeboombladeren, waarvan de suikerhoudende pies en poep graag door de bijen tot honing wordt verwerkt. Toch?

Maar wat is dan 'tannenhonig/waldhonig'? Dat zou dan van de sparren moeten komen. Maar hoe scheiden sparren dan nectar af? En wanneer 'honingen' de sparrenbomen dan?

Praat me eens bij alsjeblieft :pray: .

Overigens is waldhonig in Duitsland inderdaad populair. Er is werkelijk geen bijenmarkt te vinden of ze verkopen het wel. We blijven weer een hopeloos achter hier.

groet,

Bart

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door A.A. Staals » do 03 mar 2011, 22:17

Bart de Coo schreef: waarvan de suikerhoudende pies en poep graag door de bijen tot honing wordt verwerkt. Toch?

Bart
Nee. Geen poep of pies, maar zo iets als melk. Luizen scheiden de suikerhoudende stof uit via speciale klier. Luizen kunnen op allerlei planten voorkomen. Dennenhoning van luizen op naaldhout boven de driehonderd meter. Bij mijn weten dus niet in Nederland. Een speciale soort komt van de larix, cement honing, bij wijze van spreken gekristaliseerd voor die in de raat zit.

ad staals

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door Dirk C » do 03 mar 2011, 22:51

Wij hebben regelmatig deze donkerd geleiachtige honing bij ons in de buurt (België).
Kwam van de (luizen op) zomereik. :o

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dennenhoning in Nederland ?

Bericht door semar » vr 04 mar 2011, 11:43

Astrid, De ´zwarte honing´waar ik het over heb, komt bij mij meestal pas eind july beging augustus binnen,als er wat minder honing gewasen voorhanden zijn. Ongetwijfeld een mengsel van de lide en eikebladeren vol met bladluis-afscheiding, zelf heb ik het nog niet tijdens de linde oogst gehad. Hier is er wel een aandeel braam in de linde waardoor de honing ieder jaar een subtiel andere smaak/ kleur heeft dan andere jaren.
Ik ben er gek op, maar de zwarte honing is inderdaad aanmerkelijk moeilijker te verkoopen, Meeste nederlanders schijnen toch een voorkeur voor de met name licht gekleurde meer (alleen) zoete honingsoorten te hebben. Net zoals koolzaad honing ook wat minder popuplair is bij de leek.

Nee. sparen en dennen honingen niet! Maar op die bomen heb je schildluizen die hetzelfde doen als bladluizen, nl. veel van het boomsap drinken wat veel suiker maar weinig eiwit bevat. Daardoor moet de luis heeeeel veel sap drinken om een beetje eiwit te krijgen.
Het overschot scheiden de luizen inderdaat uit als een soort van pies. Veel soorten mieren verzamelen dat door de luis te ´melken´ze tromelen op de rug van de luis met hun sprieten en als reaktie scheid de luis een drupeltje af wat door de mieren wordt verzameld. De mieren zullen hun ´vee´tegen andere insecten verdedigen. Het ´melken´van de blad/schildluis is een van de mooie voorbeelden in de natuur dat 2 verschilende soorten een aliantie aangaan.
Het meest verwonderlijke is bv de gele weide mier lasius flavus die is gespecializert in het houden van wortelluis op de wortels van oa gras, vandaar dat deze mier bijna nooit buiten het nest komt.

voor de bijen zjn de ´wilde´luizen belangrijk, als er geen mieren voor ze zorgen scheiden de luizen het goedje ook af en dat komt op bladeren (auto) terecht en wordt dan meestal ook zwart van de erop groeiende schimel en wordt dan roetdauw genoemd. dit is het spul wat de bijen verzamelen.

Je zult begrijpen dat een product met een naam als Luizenhoning, of luizenpies niet te verkopen is aan leeken. dus bedachten wij imkers de namen bladhoning, en dennenhoning. Gewoone honing is ook moeilijk verkoopbaar als je het bijenkots gaat noemen (wat het eigenlijk wel is) :D

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten