Bijenvolk in de schoorsteen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
watchdog
Berichten:1
Lid geworden op:di 19 apr 2011, 16:01
Contacteer:
Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door watchdog » di 19 apr 2011, 16:23

Ik heb al een jaar of drie een zeer sterk bijenvolkje in mijn schoorsteen. De schoorsteen begint overvol te raken en hele kluiten bijen verdringen zich voor de ingangen.
Mijn huisgenoten willen dat de bijen naar een ander plek verhuizen en we willen er dus van af. Wie kan mij helpen? Ik heb al eerder contact gehad met imkers maar die reageren vrij passief. Ik snap niet dat ze zo reageren als er een schaarste van bijenvolken dreigt?
Nogmaal, wie kan mij van mijn overbevolkte bijenvolk uit de schoorsten afhelpen?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Tieme » di 19 apr 2011, 16:32

Waar zit je ergens?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door wilde » di 19 apr 2011, 17:13

Mijn huisgenoten willen dat de bijen naar een ander plek verhuizen en we willen er dus van af. ......Ik snap niet dat ze zo reageren als er een schaarste van bijenvolken dreigt .....
De lauwe reactie van imkers komt, omdat het verplaatsen van een bijenvolk in een schoorsteen over het algemeen onbegonnen werk is. Het is meestal tot mislukken gedoemd. Het beste is de voorzwerm afwachten, die opvangen en elders plaatsen en de rest uitroken dan wel afzwavelen. Of dat laatste lukt hangt af van de schoorsteen, dus bijv. of die nog vanaf de onderkant berookt kan worden.
Albert de Wilde

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door jossmits » di 19 apr 2011, 21:20

waar ik woon, in Frankrijk zijn heel veel zwermen in schoorstenen. In een straal van 10 km rond mijn huis weet ik er 7. Het is praktisch onmogelijk om ze er uit te krijgen. Meestal zitten ze ongeveer 1 meter tot 1,50 onder de top van de schoorsteen. De schoorsteen (het rookkanaal) heeft meestal een doorsnee van 20 cm. dus hoe er bij te komen? Vervolgens zijn de raten bij een behoorlijke zwerm ca 1,50 meter lang. Vergeet het echt om ze er uit te krijgen. Door onze imkerbond wordt trouwens ook ontraden om er aan te beginnen, je bent namelijk nergens voor verzekerd als er iets gebeurt. (trouwens de eigenaar van het huis loopt ook een risico als er iets gebeurt met de imker die probeert ze er uit te krijgen, hij valt bijvoorbeeld van het dak)
Een paar jaar geleden is het me wel gelukt, ik werd toen gebeld dat 5 minuten ervoor een zwerm de schoorsteen ingetrokken was. Toen kon ik ze onmiddelijk met veel rook uit de schoorsteen jagen en vervolgens als een gewone zwerm te scheppen. Met rook een reeds gevestigde zwerm uit een schoorsteen jagen lukt niet. De bijen gaan dan aan de buitenkant van de schoorsteen hangen en zo gauw het roken ophoudt trekken ze weer naar binnen.
Deze week kreeg ik een telefoontje van iemand waar een paar dagen ervoor een zwerm in een schoorsteen was getrokken. Deze schoorsteen was niet meer in gebruik en zowel aan de onderkant als aan de bovenkant afgesloten. Blijkbaar zat er in de afsluiting boven een klein gaatje waardoor de bijen binnen konden komen. Dus ook daar was uitjagen met rook niet mogelijk; waarschijnlijk zou dat al niet gelukt zijn, een paar dagen is al voldoende voor een zwerm om zich te vestigen. Ik heb de eigenaar aangeraden om, indien het volk hem stoort om gedurende de winter via het gat waardoor de bijen binnekomen pur schuim in de schoorsteen te spuiten. dat sluit de schoorsteen definitief af. Ik heb hem verder aangeraden om, als de zwerm hem niet stoort om ze gewoon te laten zitten; dat gaat hij waarschijnlijk doen.
Als het iemand lukt om het volk eruit te krijgen dan wel de schoorsteen echt definitief afsluiten voor toekomstige zwermen of ieder jaar tijdens de zwermperiode uitkijken of niet opnieuw een zwerm erin trekt.
Voor mijn collegae imkers; Blijkbaar is dit volk bestand tegen varroa, net als een flink aantal wilde volken hier. Er is dus hoop!

groeten,

Jos

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door wilde » wo 20 apr 2011, 11:39

Een bijkomend nadeel van een zerm uit een schoorsteen verjagen (op welke manier dan ook, dus bijv. ook gewoon doodspuiten of behandelen met insectenpoeder dat voor wespen in de handel is), is dat de raten blijven zitten. Als daar veel honing in zit kun daar zeer veel last van ondervinden. Ik ken een geval bij mij in het dorp, waar bij heet weer de honing gaat 'lopen'. Die trekt dan door de muren naar beneden en geeft een smerige boel, die niet te verhelpen is.
Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten