Franse imkers krijgen subsidie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Franse imkers krijgen subsidie

Bericht door Franschman » za 07 mei 2011, 23:34

Ja beste imkers in Nederland, worden wij als 'klein volkje' gediscrimineerd :lol:
Serieus,Imkers in Frankrijk krijgen al geruime tijd subsidie op raat, plastic bodems en anti-varroa middelen; meer volken meer subsidie.
Ik heb bijvoorbeeld zo al mijn oude houten bodems mooi goedkoop vervangen door de plastic Nicot bodems met onderschuif.

Voor zover ik weet krijgen de Nederlandse imkers dat niet. :naughty: Hoe zit dat ?
Vormen de Fransen een sterkere 'bijenlobby' vis a vis de overheid en de E.G of ben ik niet goed geïnformeerd. :roll:
Aux armes apiculteurs neerlandais

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Franse imkers krijgen subsidie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 mei 2011, 13:51

Wij (NL imkers) moeten het stellen met een verouderde, uitgebluste, (te) paternalistische, 100+ vereniging (zie elders op dit het forum voor deze karakterisaties; alhoewel inmiddels is ze wel gefuseerd) met een ook nog eens veel te duur lidmaatschap (net verhoogd met ca. 30%) en die je niet bepaald daadkrachtig kan noemen. Bovendien is maar de vraag in hoeverre zij voor bestuivingsimkers iets kan betekenen en de grote hommelteeltbedrijven tegenwicht kan bieden. M.a.w. subsidie zal er wel niet in zitten voor ons.

Ik heb een hogere pet op van de Vlaamse imkerbond. (Ik woon in Antwerpen en heb even niks meer met de Nederlandse situatie te doen.). Hier lopen nationale bijenprojecten (die het wel goed doen) en waar zeer goed gescreend wordt op het verbeteren van bijen bepaalde vlakken. En er zijn toegangen tot allerlei mogelijke subsidies. Vooral voor de actievere imkers en imkervereningen kan dit geldelijk wat opsmijten. Zo geeft onze vereniging cursussen (waarvoor ik ook doceer) en waarvoor we subsidie krijgen te ondersteuning. Misschien komt het ook dat Brussel in Vlaanderen. Wellicht maakt dat uit.
JP

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Franse imkers krijgen subsidie

Bericht door Franschman » di 10 mei 2011, 12:57

Hallo JP,
Bedankt voor je reactie. Ik heb een tijdje de ontwikkelingen van de imkerij in Nederland gemist door mijn langdurige verblijf in France. Ooit schreef ik eens een artikeltje in 'het groentje' het vroegere orgaan van de VBBN onder de titel 'Join or Die' over de door mij noodzakelijk geachte fusies tussen al de verschillende bijenbondjes en verenigingen. Er is zo te zien wel enige beweging gekomen maar ik denk dat financiële belangen en 'mannetjesmakerij'er rol speel om een nog slagvaardigere club te krijgen die de belangen goed naar voren ( lobbyvorming) weet te brengen en ook nieuwe imkers in spé kan recruteren.

Mijnsinziens moet er ook meer aan positieve imker-informatie worden gedaan . Zet deze natuurhobby niet direct neer als probleemimkerij waar met chemische middelen en rubberen handschoenen voortdurend tegen ziekten moet worden gewerkt of waar met voor (niet ingewijden )op ingewikkelde manieren met koninginneteelt moet worden gewerkt.

O.K om een aantal zaken kun je natuurlijk niet heen maar' C'est le ton qui fait la musique.
Met andere woorden aan imagoverandering zou eens moeten worden gewerkt.

Nu komen bij mij termen naar voor als 'kruideniersmentaliteit', 'suffig, 'oude mannetjes'', '' betweterige schoolmeester' Moeten we niet eens een professionele buitenstaander inhuren om imago en inhoud positiever te maken ? ?
De bijeninformatiedag die ik zag voorbijkomen ( met leuk Logo) is een goed idee. Wie wordt de nieuwe 'Linda de Mol van de imkers ? Kunnen we de populaire Maxima er niet voor strikken of een jonge meid uit 'de Bijenkorf' :lol:

Ook "Vogelbescherming' heeft deze problemen gekend maar is nu slagvaardiger bezig.
Wat kunnen we hier van leren en ...wie gaan deze kar trekken.
Signaleren is hierbij gedaan maar wordt mijn mening wel breed gedeeld ??? Imkers verenigt U !!!

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Franse imkers krijgen subsidie

Bericht door Berend » di 10 mei 2011, 19:32

De Rabobank was toch zo bezorgd?
http://nos.nl/audio/216081-rabobank-bij ... engen.html

Misschien is daar subsidie van te krijgen? :be9:

beamzer
Berichten: 2
Lid geworden op: do 19 aug 2010, 22:30
Contacteer:

Re: Franse imkers krijgen subsidie

Bericht door beamzer » wo 11 mei 2011, 19:08

Berend schreef:De Rabobank was toch zo bezorgd?
http://nos.nl/audio/216081-rabobank-bij ... engen.html

Misschien is daar subsidie van te krijgen? :be9:
Ja hoor, zie maar:
http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archie ... ronensteyn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten