consumentenbond voor de imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

consumentenbond voor de imker

Bericht door Franschman » ma 09 mei 2011, 18:02

Beste collega imkers,
Onze imkersgereedschappen zoals voerbakjes, kastbeitels, bijenpakken, handschoenen. etc komen veelal uit het buitenland.
Kennelijk is de grotere markt van imkers daar commercieel aantrekkelijk.

Na ervaringen met de Nederlandse imkerij is mij gebleken dat we meer neigen naar de Duitse informatie dan die van de Franse- of Italiaanse. Is hier het taalprobleem de oorzaak ?
Hoe dan ook zie ik veel producten van Thomas, Nicot, Lega etc. langskomen. Werp de blik dus ook eens naar elders desnoods naar China en Rusland indien daar goede imkersmaterialen zijn.

Ik zou willen pleiten voor:
1. Een test van een veelgebruikt imkersproduct b.v "de Voerbak" Publicatie daarvan in het maandblad en/ of deze site
Je krijgt dan een net als bij de Consumentenbond een onbevooroordeelde, objectieve mening over het product Tevens kan zo'n test de producent feedback geven zodat hij zijn product kan verbeteren. Een echte win-win situatie managers !! :lol:
2. Artikeltjes over de fabrikanten.
Wie zitten er achter de producten als slingers en raampjesdraad? Een bedrijfsvisite met foto's en een verslag lijkt mij aantrekkelijk voor het blad en voor U beste imker.
3. Kunnen we een tuinhuisjesproducent of Ikea zo gek krijgen een bijenstal in elkaar te zetten ??
Een doe hetzelfpakket, sleuteltje erbij :lol:
Een eenvoudig bijenstalletje is het behoud van je kasten zeker in zompig Nederland ! Ook de naden van de veelgeprezen Spaarkast, die zo lekker water aanzuigen, blijven zo langer behouden !

Ik wil in ieder geval vast een lans breken voor een eenvoudig product/ hulpmiddel van Franse ( inventieve) makelij om bodem en broedkamer aan elkaar vast te houden. Hoe kan ik daarvan nu een foto plaatsen ?

P.S Ik heb in de tijd dat ik nog 'jong en mooi was :lol: onder de naam 'Wim van Westfriesland' nog in ons onvolprezen 'Groentje' artikeltjes geschreven met een 'schrijfmachine dus. Ik was toen nog een enthousiast 'Groentje'. Het 'groentje' is er wel af maar het enthousiasme en de 'bijenliefde' zijn gebleven en dat gepaard aan veel ervaring'en de computertechniek :D

Wat vinden de mede imkers in deze 'Koninklijke Kunst' van mijn ziele-roerselen ?? :think:
Laatst gewijzigd door Franschman op di 10 mei 2011, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door Bijenhoudster » ma 09 mei 2011, 18:10

1 en 3 klinkt interessant! Maar dit geld misschien alleen voor imkers die net beginnen.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door Franschman » ma 09 mei 2011, 18:29

Wel beste bijenhoudster, dat staat te bezien,
Overigens bedankt voor je razendsnelle reactie.
Ook de 'ervaren' imker ergert zich aan de het feit dat bij de kleine voerbakjes de pootjes van de deksels afbreken. Als die bakjes of in ieder geval die dekseltjes eens van een wat zachter, buigzamer plastic zouden worden gemaakt dan ben je dat probleem kwijt.

Wat te denken van bijenpakkenen handschoenen. Nederlanders vormen het grootste ,langste volk ter wereld en toch worden de XXL imkers geconfrontreerd met te krappe bijenpakjes en te kleine handschoenen Graag ook maat 13 ( handschoenen) en XXXl Bijenpakken !

Een ander puntje dat ik zou willen noemen zijn handvatten op broedkamers. De Redwood broedkamer van ons onvolprezen bijenhuis heeft slechts ingefreesde aan twee zijden. Vier zijden is handiger en behoeft niet veel duurder te worden.
Vliegplanken zouden mijnsinziens met afgeschuinde kant moeten worden geleverd ( het plankje helt dan schuin naar beneden)zodat de landing prettig is maar vooral rommel en water makkelijke kunnen worden afvoerd !!

Kan Nicot/ Nicoplast( Franse producent nabij Orleans) niet een plastic bodem maken voor onze Spaarkast zodat we nu behoeven te prutsen met eentje eigenlijk voor de Dadant ! te koop bij bijenhuis in Frankrijk met gesloten en geroosterde bodem
Dan kan je ook het vlieggatsluitertje leuk plaatsen !

Nog eentje:Rook en bijen: bijentabak en een soort Duits kruidenhooi werken die echt zo goed of zijn zijn er (nog) betere ??

Wat vinden bijen en imkers lekker ? :be8:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door semar » di 10 mei 2011, 13:22

goed idee, zeker voor de begingers die liefst op veilig koopen.

een bijenstal hoeft wat mij betreft niet, een gebeitse kast kan zeker 20/30 jaar mee. het eerste wat verrot is de getande randen van het dak en de bodem. heb nog randen in gebruik die ik op de ats (1975) heb gemaakt. :D

Ik vind het bijenhuis OVERPREZEN , de kaliteit/prijsverhouding vind ik erg tegenvallen.
Het zomaar wijzigen van kasten in de colectie van multiplex naar kiefer en dan weer naar redwood is ergelijk, de kastonderdelen die je van vroeger nog hebt passen slecht op de nieuwe artikelen.
Je hebt bv. nu de keus uit een redwood dadant kast kompleet (niet eens de onderdelen los verkrijgbaar) van 600,- (catalogus 2010 van kiefler uitvoering 179,-) euro bij het bijenhuis,
of een vurenhouten model van Holtermann voor 92,-, dat reflekteerd voor mij echt geen verenigings winkel, maar een comerciële organisatie waar gewoon alleen in geld en het boven segment van de markt wordt gedacht.
Naar mijn idee hoort het nog steeds verenigings winkel te zijn, waar de leden op de eerste plaats komen. :think:
op dit moment ben je met een krappe beurs beter af bij een van de concutrenten.
Terwijl de leden wel voor de kosten van de nieuwe bedrading in het winkelpand kunnen opdraaien. :naughty:

Ik raad ieder imker dan ook aan een vergelijking te doen met de werkbij of een van de andere bijenwinkels.
Werk je met dadant kasten is bestellen bij Holtermann in duitsland een goede optie (Ik was bijzonder te spreken over hun laatste levering aan mij).

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door Hego » di 10 mei 2011, 13:41

semar schreef: Naar mijn idee hoort het nog steeds verenigings winkel te zijn, waar de leden op de eerste plaats komen. :think:
op dit moment ben je met een krappe beurs beter af bij een van de concutrenten.
Terwijl de leden wel voor de kosten van de nieuwe bedrading in het winkelpand kunnen opdraaien. :naughty:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
De Werkbij in Rhenen was 'vroeger' een stuk goedkoper dan het Bijenhuis. Maar sinds de nieuwe eigenaren zijn veel prijzen precies gelijk aan de prijzen van het Bijenhuis. Wel is hun service beter. Als je naar de Werkbij mailt met een vraag, krijg je tenminste antwoord. Het Bijenhuis negeert tot twee maal toe de vraag.
Henri

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door semar » di 10 mei 2011, 13:45

afdeling handel afschaffen, de vlindervereining of iets erin laten huuren en de contributie omlaag?
:oops:

Just a joke?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door marcv » di 10 mei 2011, 14:52

Franschman schreef:Kan Nicot/ Nicoplast( Franse producent nabij Orleans) niet een plastic bodem maken voor onze Spaarkast zodat we nu behoeven te prutsen met eentje eigenlijk voor de Dadant !
Ik denk dat jullie spaarkast Nicot worst zal wezen :)
De markt voor Dadant is véél groter

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door Robbert » wo 11 mei 2011, 13:38

Franschman schreef:Een ander puntje dat ik zou willen noemen zijn handvatten op broedkamers. De Redwood broedkamer van ons onvolprezen bijenhuis heeft slechts ingefreesde aan twee zijden.
Ik weet niet wanneer jij daar voor het laatst bent geweest maar vanaf 2010 hebben ze aan alle kanten grepen.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door Franschman » vr 13 mei 2011, 12:48

De koop van de Redwood bak is inderdaad al een tijd geleden.( gaat lang mee ! :D ) Dit bericht is heel positief!
Bravo timmerman Bijenhuis Top.

Wellicht dan nog een tip. Verleden jaar nog en Redwood zesramertje gekocht bij het Bijenhuis. Op zich heel tevreden met dat kastje maar toch een paar kleine verbeteringetjes aangebracht.
1. handvatjes in de vorm van kleine blokjes aangebracht aan de zijkanten. Tilt beter op
2. vliegplankje iets schuin afgeschaafd zodat die onder een hoek komt te staan. Water loopt mooi af en betere 'aanvlieghoek'
3.. de staandertjes onder op de kast vervangen door parallel aan de kast lopende redcedar balkjes.
Nu kan het vliegplankje mooi schuin naar beneden staan en de ventilatie is beter mijns inziens en vergaan van multiplex of vuren latjes wordt voorkomen.

Het zijn mijnsinziens punten die weinig meerkosten geven maar het comfort en gebruik vergemakkelijken.

Wellicht volgende keer ook bij de zesramertjes 'nieuw model' :lol:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: consumentenbond voor de imker

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 13 mei 2011, 14:24

#
Wellicht volgende keer ook bij de zesramertjes 'nieuw model'
Dat vraagt natuurlijk om een foto!

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten