Nu pas honingbijen gezien

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico1973
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:56
Locatie: Aarschot (B)
Contacteer:

Nu pas honingbijen gezien

Bericht door Nico1973 » do 04 aug 2011, 21:33

Hoi,
Ik ben nog steeds imker-in-spe en "bezit" dus nog geen volk. Eerst leren, dan doen, lijkt me. Het viel me op dat ik pas vanaf vorige week honingbijen heb mogen verwelkomen in mijn tuin. Dit terwijl ik al hopen andere bij- en hommelsoorten heb gespot. De tuin is volop in functie van bijtjes (en andere insecten) aangelegd. Is er misschien recent een imker of kast in mijn buurt gekomen? Hoe ver vliegen bijen eigenlijk weg van hun kast om nectar te halen? Het type herken ik niet meteen: redelijk donker van kleur, maar met de duidelijke honingbij-bouw.

Groetjes!

Nico

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nu pas honingbijen gezien

Bericht door Bouna » do 04 aug 2011, 23:07

Hallo Nico,

Het kan zijn dat er in jouw bereik een imker zit, maar het kan ook iets anders zijn.
Bijen vliegen liever massaal op een hoofddracht en zolang dat er is zul je ze wellicht minder zien op kleiner drachtgebieden zoals je tuin.
Tenzij je bijvoorbeeld ook een lindeboom hebt staan in je tuin.
Zodra die hoofddrachten voorbij zijn, dan trekken de bijen wel naar de kleinere drachten toe en zul je dat ook in je tuin bemerken.

Bouna

Gebruikersavatar
Nico1973
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:56
Locatie: Aarschot (B)
Contacteer:

Re: Nu pas honingbijen gezien

Bericht door Nico1973 » zo 07 aug 2011, 23:17

Ze zitten voornamelijk op een bescheiden perkje Oost-Indische Kers. Maar ook de Dropplantjes worden druk bezocht. Dankje voor de reactie, Bouna!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten