Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worden ve

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:
Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door Barbapapa » wo 21 mar 2012, 10:53

Santtu Pikkarainen schreef:
RobertF schreef:Niet weten wat het is en wel protesteren als het (terecht) verdwijnt.
Lees/begrijp ik het verkeerd, of ben jij een voorstander voor de afschaffing van biologische bestrijdingsmiddelen? Dat meen je toch hoop ik niet heh?
Santtu, hij heeft waarschijnlijk baat bij het verdwijnen van de RUB.

Jammer dat hij geen antwoord geeft op de vraag; wat het verdwijnen van RUB inhoud voor de bijenhouder,
hij zegt tenslotten dat hij 1 van de 0,01% mensen is, die het wel precies weet. :think: of begrijp ik dat verkeerd :?:

Groetjes.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door RobertF » vr 23 mar 2012, 13:24

Voor zover mijn kennis strekt zal de imker 0 % gevolgen ondervinden van het verdwijnen van de RUB-regeling.
Er zijn een aantal middelen in de tuinbouw die onder de RUB worden toegepast, aangezien de tuinbouw op zeer grote schaal biologische bestrijding toepast, is dat deel ook te verwaarlozen.
"De RUB heeft meer naam dan producten"
In 25 jaar bestrijding heb ik nog nooit een RUB middel ingezet.
Een RUB middel, heel eenvoudig uitgelegd:
Een stof of stoffen met een afdodende werking tegen,.................,o.a. insecten, mijten, schimmels. (allemaal denkbaar), zonder chemische samenstelling, dus bevat geen gevaarlijke stof (in de zin die wij kennen).
Het middel moet zo vriendelijk zijn dat Persoonlijke Beschermings Middelen niet nodig zijn, (geen masker, handschoenen e.d.).
Nederland was/is het enige land in Europa met een dergelijke regeling, dat moet nu dus veranderen vanwege de eenheid in Europa.

Of ik voor of tegen biologisch middelen ben?
Mijn gehele tuin is ingericht op het aantrekken van plaagdieren, (insecten, mijten) zoogdieren en vogels.
Daarnaast heb ik een uniek insectenhotel van 300 lang bij 180 hoog.
Onderdeel is een kast met glazen buisjes, waar ik de insecten in kan zien werken en groeien, het glas hiervoor heb ik speciaal laten blazen.

Onkruid spuiten doe ik bewust niet.

Och, het is wel grappig hoe mensen reageren op een vraag en/of reactie, het is vaak meer veroordelen en oordelen, deze kennis is duidelijk genoeg aanwezig onder velen van ons.
Waarom zo'n late reactie?
Spoed opname in het ziekenhuis, nierstenen.
Net weer thuis, bakje koffie met mijn vrouw, mijn hond verwennen, de bijen bekeken en nu mailen en reageren op dit forum.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door jasper-k » vr 23 mar 2012, 18:31

los van de oorspronkelijk topic, mensen reageren soms wel een beetje heftig als een reactie langer op zich laat wachtten dan 1 dag. haha en ik maar denken dat je met bijenhouden geduld moet tonen :lol:

Anyway,
@ RobertF, dat unieke bijenhotel van 300 x 180 zijn daar ook foto's van? ik ben nieuwsgierig!

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 mar 2012, 21:20

RobertF schreef:Voor zover mijn kennis strekt zal de imker 0 % gevolgen ondervinden van het verdwijnen van de RUB-regeling.
.
Of wij daar nog gevolgen van ondervinden weet ik niet , maar volgens mij vallen alle Thymol producten , Mierenzuur en Oxaalzuur onder dezelfde uitzonderings-regeling .
Maar ik denk dat daar op de een of andere manier wel een toelating voor te krijgen is .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door Barbapapa » vr 23 mar 2012, 23:09

Hallo Robert, niet fijn nierstenen.

Tja, we moeten maar zien wat het gaat betekenen, de mensen worden pas wakker als het ze echt treft, zoals bv. zodra er geen etherische oliën (bv. Thymol) meer verkocht en gebruikt mag worden.
t.
componenten van etherische oliën van plantaardige oorsprong, die krachtens het Warenwetbesluit aroma's mogen worden toegepast in levensmiddelen, ter bestrijding van ziekten en plagen op planten en plantaardige producten, mits toegepast door middel van dompeling of aangieting;
bron
Beterschap

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door jomme » vr 23 mar 2012, 23:45

RobertF schreef:Daarnaast heb ik een uniek insectenhotel van 300 lang bij 180 hoog.
mm cm meter km ? :be8: :be8:

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door RobertF » za 24 mar 2012, 12:35

Het insectenhotel is 300 cm lang, in Z vorm en 180 cm hoog.
Aan de achterzijde van de Z vorm is het hondentoilet voor onze hond.
Momenteel is de hoogte 160 cm, want ik gebruik als toplaag balen stro, deze stro balen gaan maar 2 jaar mee, ik moet nu dus nieuwe stro balen plaatsen.
Op de stro balen groeien het eerste jaar weer allerlei grassoorten en haver/tarwe of vergelijkbaar, daarnaast gaat het stro enorm bloeden in de vorm van schimmels die werkelijk van de stro baal afdruipen.
Het insectenhotel is opgebouwd uit (van onderen af):
1) restanten stoepbanden en -randen.
2) diverse lagen dakpannen.
3) boomstammen en boomstammetjes met honderden gaatjes in 3 afmetingen
4) tussen de stammen, pvc buis, ijzeren buis, kalksteen, klei, bamboe en alles wat maar gaatjes heeft of waar ik gaatjes in kan boren.
5) dan de strobalen

Verder heb ik op diverse plaatsen boomstronken liggen, die ook weer dienen als insectenhotel.
Gisteren was een hommel in een boomstam druk bezig met het maken van een gat in de stam (deze is duidelijk in de rottings fase), misschien komt daar een hommelnest is.

Gisteren heb ik voor het eerst de solitaire hommels en wespen weer gezien, maar daarvoor lag ik een paar dagen in het ziekenhuis, het kan dus zijn dat ze er al eerder waren.
Als ik zin en energie heb, is het een krukje voor de muur, camera met macrolens, en klikken maar.
Ik maar zo maar 350 - 500 foto's op een middag.
Als er 10 bij zitten die redelijk zijn, waarvan weer 2 goede is mijn dag compleet.

Het insectenhotel is te zien op http://www.hondenadviezen.nl
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen dreigen te worde

Bericht door Oude Essink » za 24 mar 2012, 17:35

Mooi gedaan, dat uitgebreide insectenhotel!! Gezien de scherpe foto's heb je er veel sukses mee. Leuk dat je het liet zien.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten