slechte start van bijenseizoen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
patje75
Berichten:5
Lid geworden op:za 26 feb 2011, 09:55
Locatie:Borne (ov)
Contacteer:
slechte start van bijenseizoen

Bericht door patje75 » do 15 mar 2012, 23:04

Helaas vandaag bij de voor jaars inspectie achter gekomen dat mijn drie volken het niet gehaald hebben alle drie dood.

2 waren vermoedelijk verhongerd veel bijen hadden tong uit bek en zaten vast in de honing raten.en geen voedsel meer te bekennen.

1 is mijn een raadsel genoeg voedsel over maar toch allemaal overleden, wat opviel was dat er een soort witte schimmel over de bijen was gedekt.kon niet echt vinden wat dit voor een ziekte was misschien wel gewoon door de dode bijen ontstaan.

helaas hoort dit er ook bij, bij deze leuke hobby.

schoongemaakt en opgeruimd.opzoek gaan naar een nieuw volk.

we gaan door

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: slechte start van bijenseizoen

Bericht door smile » vr 16 mar 2012, 11:21

Altijd vervelend, je had er over kunnen denken een bijen sample naar bijen@wur op te sturen. Volgens mij controleren ze gratis wat het voor schimmel het was en evt andere doodsoorzaak. Maar zoals je al aan gaf als het voer op was....

Zelf controleer ik het voergebruik soms door het volgen van de wasdekseltjes op de varroalade, waar de bijen geweest zijn liggen deksel restjes op de lade. Daarnaast kijk ik altijd ook nog rond dec/jan even in de kast met oxaal druppellen. Geen ramen eruit maar gewoon even een blikje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten