monitoring bijentoename.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
monitoring bijentoename.

Bericht door apiario » vr 06 apr 2012, 09:39

Beste mensen,

Binnenkort krijg ik wat visite die graag iets meer willen weten over de bijen. Ik weet wel wat maar als er hier iemand
dan is het eerste "het gaat niet goed met de bijen" Ik verdedig die stelling met harte en klets de oren van mijn hoofd

Deze week hoorde ik van een imker die in een paar jaar van 1 volk naar honderd was gegaan zonder ook maar 1 volk te kopen.
met groot gemak maak ik van mijn 9 volken er 20 of meer. Om eerlijk te zijn zou ik dat ook moeten aanstippen en tegen
de visite zeggen,maar de imkers prutsen er jaarlijks weer net zoveel bij. We hebben alleen meer imkers nodig.

Wordt er ergens bijgehouden hoeveel volken er bij komen, waar het verlies dan wordt afgetrokken en we precies weten hoeveel
er overblijft ?

Soms weet ik het niet.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: monitoring bijentoename.

Bericht door maartenkleijne » vr 06 apr 2012, 16:15

De schattingen van het aantal volken is alleen gebaseerd op info van imkers die lid van een vereniging, of anderszins toegankelijke voor de statistiek. er zijn veel kleine imkers met een paar volken waar we niks over weten, en er zijn ook nog wel grootimkers die zich zoveel mogelijke aan de waarneming onttrekken.
Gangbare getallen zijn: 5 of 6.000 bekende imkers met 60-80.000 volken. Maar dat zijn dus minimum aantallen.
En ik ken persoonlijk een flink aantal imkers die veel meer volken hebben dan waarvoor zijn te boek staan.
Zelf sta ik al vele jaren te boek mer 4 volken, op dit moment heb ik er drie maar er zijn ook jaren geweest dt ik er meer dan 10 had.
gr,
m

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: monitoring bijentoename.

Bericht door r0bpl0mp » vr 06 apr 2012, 17:11

Er zijn ongeveer 6.000 leden bij de NBV maar in onze afdeling Veluwezoom hebben veel leden, ongeveer 20%, geen bijen (meer). Bij buurt afdelingen zijn er ook leden die geen kasten meer hebben. Stel dat die 20% gewoon is dan spreken we niet over 6.000 maar over 4.800 imkers (bij de NBV)

Ik zou wel eens weten hoeveel "echte" bijenhouders er in Nederland zijn.

Rob P.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: monitoring bijentoename.

Bericht door maartenkleijne » vr 06 apr 2012, 21:42

Als je bij die 4800 NBV de ANI en ABTB optelt kom je iets hoger dan de 6000 die ik zei, en de schattingen van niet aangesloten imkers variëren nogal, van 20% tot wel 100%. Dan kom ik op totaal 8000-13000 imkers, dat is meer dan ik ooit eerder gehoord heb deze eeuw. Wie weet meer?
gr,
m

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: monitoring bijentoename.

Bericht door jjmvaningen » zo 08 apr 2012, 09:19

wellicht te overwegen om net als in duitsland, per kwartaal een internetvragenlijst-strook te versturen naar alle aangemelde personen.
dan kunnen ze zelf bepalen of ze de vragenlijst doorcliken en invullen.
de onderwerpen varieren van: uitwintering, varroabestrijding, groei volken, verliezen e.d. met een paar vaste variabelen voor de steekproef.
werkt goed, ik doe daar elke keer mee.
ze verwerken de gegevens ook tot overzichtelijke resultaten.
leden, niet leden, t maakt niet uit.
groet, jacques

Gebruikersavatar
zep
Berichten:12
Lid geworden op:wo 21 jul 2010, 10:05
Aantal volken:4
Bijenras(sen):local mix
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: monitoring bijentoename.

Bericht door zep » ma 09 apr 2012, 14:32

wellicht niet direct om te zien hoeveel volken er zijn
maar op de site http://apiarymap.com/
kan je je plek en aantal volken invoeren en (ja, als iedereen... ) als men dat veel zal doen kan je daar weer wat meer van weten...
En ook nog weten wie er in hetzelfde vlieggebied zit....

....
ENJOY THE BEAUTY !!!

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: monitoring bijentoename.

Bericht door apiario » ma 09 apr 2012, 18:03

Hoi Zap,

Als je nu zo de reactie leest ,daar zitten hele goede dingen in wel een beetje verscholen, maar je zou daar op moeten doorborduren.
Stel dat je een aantal mensen bij elkaar kan krijgen die zonder meer mee willen doen. Je zou dan wat lichte voorwaarden moeten stellen
En zo,n internet lijst is zo gek nog niet. Daarbij heb ik in Brazilie gezien dat ieder die mee doet aan het bijenproject ook een GPS locatie heeft
zodat een ander precies weet hoe de omgeving eruit ziet. Denk aan dracht zoals Rotsplanten ,koffie, mango ,Eucaliptus,enz enz
Hier zou je kunnen denken aan wilg ,linde heide,woonwijken, zodat je wat meer weet dan veel op het forum te zien is .....woonplaats Nederland.
Dan weet je nog niks. Iemand heeft het dan over dracht..... Verenigingen worden wel weer gegeven maar er kunnen grote verschillen zijn binnen zo,n gebied
Denk hier bij mij aan Dordrecht De biesbos met z,en Balsemien en de Alblasserwaard met gras.

Ik zou zeggen laat de hersens maar kraken,

Van uit een nat, koud,guur en regenachtig weide gebied

gr
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten