Bijen plaatsen op het fruit

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Bijen plaatsen op het fruit

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Voor iedereen die naar het fruit gaat,

Ik heb vandaag een paar volken weggebracht en had zelf ook een paar pallets in de kar gegooid om de kasten op te zetten. Maar dat was niet nodig. De fruitteler had een adviseur over de vloer gehad en die had geadviseerd de bijen in een plukkist te zetten. (Een plukkist is een pallet met een een rand van zo'n 70 cm waar de telers hun appels en peren in plukken.) Ik stond even raar te kijken maar er passen twee kasten in een kist enn aan de voorkant hou je een ruimte van zo'n 70-80 cm over. In zo'n kist waait het niet dus voor de kast is het altijd windstil. Geen tocht op de klep en de bijen vliegen veel eerder uit. Het enige nadeel is dat de klep in de ochtendzon iets langer in de schaduw zit.
Het leek me een goed idee en we wachten af wat het resultaat wordt.
De fruitteler heeft wel moeten beloven dat hij meehelpt bij het weghalen van de kasten, want in je eentje een volle kast uit zo'n kist tillen lijkt me geen pretje.

Jaap van Assenbergh
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Bijen plaatsen op het fruit

Bericht door Nicolas Jacob »

Ja maar toch ik zie de voordelen echt niet. Ik sta ook jaarlijks bij een vaste fruitteler.
Doordat ik elk jaar garant sta dat ik sterke volken kan leveren heeft de fruitteler nu een simpele maar praktische bijenhal gebouwd. In een diep dal naast de plantage zodat de bijen ook tochtvrij zitten en droog. Want het nadeel is dat de afgesloten klep bij jou onvoldoende verluchting bied aan het volk. Nu in dit koude weer is dat misschien een voordeel. Maar vanals het warmer wordt...
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Bijen plaatsen op het fruit

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Dag Nicolas Jacob

Als je het zo voor elkaar hebt als jij nu zou ik er ook zeker niet aan beginnen.
Ik sta nu op een bedrijf met 33 hectare en kom er al jaren. Wat ik vaak bemerk is dat de volken worden geplaatst op nieuw aangeplante percelen. (Dat is aan de fruitteler om dat te wensen). Dit zijn meestal niet de meest beschutte percelen.
Ik beweer ook niet dat dit het ei van Columbus is maar ik zie voor- en na-delen.
De praktijk zal uitwijzen of het voor- of na-delen heeft. Ik vind alleen dat zulk soort ideeën met mede imkers gedeeld kunnen/moeten worden.
En mocht je bij een fruitteler komen die dezelfde adviseur heeft gehad en je vindt het helemaal niets dan zou ik mooi zelf een paar pallets meenemen. :wink:

Jaap
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten