koninginnedag Zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

koninginnedag Zwerm

Bericht door Erik Konijn » ma 30 apr 2012, 18:47

Vandaag koninginnedag is er bij mij een zwerm afgevlogen. Gelukkig heb ik hem kunnen scheppen. Als beginnend imker stond ik even met mijn handen in mijn haar, voor zover ik die nog heb. Vanmorgen had ik 10 doppen weggebroken. Ik had wel larven gezien in koninginnegelei maar nog geen gesloten doppen. De koningin was pikzwart en niet te vinden maar oefening baart kunst gelukkig had ik hulp van een oud buurman van me die nu 12 jaar imkert. gelijk maar een Veger gemaakt en de koningin geknipt(na het zwermen). Hopelijk heb ik alle doppen te pakken we zien wel. In de kast hadden we voldoende ruimte 10 ramer bk met 5 uitgebouwde ramen en 5 nog uit te bouwen ramen onderop in de midden bk was ook nog voldoend ruimte om uit te bouwen darreraam en 1,5 raam. De honingbak was er gisteren op gegaan. Waarom gingen ze zwermen? is het niet wat vroeg? Ik had zelf gedacht dat ik nog wel 14 dagen had voor een veger te maken. :think:

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door J.Evers » ma 30 apr 2012, 20:27

Je bent niet de enige hoor, vanmiddag telefoon gehad van een aardbeien teler waar wat volken van ons staan, daar had er ook 1 gezwermd.

Komende dagen de boel goed in de gaten houden mensen!
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door Fay » ma 30 apr 2012, 20:49

Al 3 zwermen waar ik van heb gehoord nu!
Gelukkig waren er bij mij vandaag alleen 3 speeldopjes.
Maar ik hou ze in de gaten!

Ingridv.
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 17:45
Locatie: Oost-Vlaanderen Belgie
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door Ingridv. » ma 30 apr 2012, 23:48

Ook bij mij hier in Oost-Vlaanderen is er vandaag een zwerm afgevlogen van mijn ene kast. En gelukkig heb ik hem ook kunnen scheppen. Mijn andere kast ook gecontroleerd en alleen wat speeldopjes.
Ik had dit helemaal nog niet verwacht, gezien het slechte weer de afgelopen dagen. Ik had ook de honingzolder geplaatst met allemaal nieuwe waswafels ( als beginneling had ik ook nog geen opgebouwde ramen ) het was dus niet dat ze zich niet konden bezig houden. Zo zie je maar, dat de bijen ons altijd een stapje voor zijn, het gaat nog een leerrijk jaar worden.

Groetjes uit Oost-Vlaanderen
Ingrid

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door jomme » di 01 mei 2012, 21:12

Ja het zwermt nogal blijkbaar...
Ik wil dit niet meemaken maar aan de andere kant zou ik het misschien wel leuk vinden indien ze tenminste willen zwermen wanneer ik het kan zien :o

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door Erik Konijn » di 01 mei 2012, 21:24

Het was bij mij ook de eerste keer dat ik het zwermen zag. stond er met mijn neus boven op . Het golft letterlijk de kast uit fantastisch. Had de zwerm zo geschept zonder veel extra moeite op 1,5 meter hoogte. :dance:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door semar » di 01 mei 2012, 21:55

het is anders een feestelijk gezicht hoor jomme,
voor een leek soms wat beangstigend.

en dan hoop je dat ze op een ´makelijke´plek gaan zitten,
:lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Warre
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 13:37
Locatie: Avelgem
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door Warre » wo 02 mei 2012, 10:06

Bij mij gisteren was het ook van dattem ( ik was helaas niet thuis - vriendin belde me maar kon er niet meer tijdig geraken en zwerm was al riebedebie ) ... had de dag ervoor nochtans de kast helemaal doorlopen, enkele speeldoppen gevonden en een 3-tal gesloten doppen afgebroken ... wel had ik een ietwat rare beleving met de koningin ... tijdens de controle was ze blijkbaar op de grond 'gevallen' ... ben er net niet gaan opstaan ... ik heb ze in zo'n knijper genomen en in min broekzak bijgehouden tijdens de rest van de kastcontrole ... op het einde ze er terug laten inlopen maar niet lang erna vond ik ze net voor het sluiten van de kast op mijn pull zitten ... het was precies of ze er niet in wou ...

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koninginnedag Zwerm

Bericht door m.kolsters. » zo 06 mei 2012, 20:10

1 Mei werd ik gevraagd om een zwerm te scheppen, meteen de auto in en weg.
Het was een grote zwerm een 6 ramer vol, de dag er na nog een keerwezen scheppen en hem op een 10 ramer gezet.
De dag er na naar de aardbeien gebracht voor bestuiving ( dus kat in het bakje)
De dag later twee ramen voer weg gebracht zo dat ze vooruit kunnen met dit koude weer.
Toch vlogen er bijen en komt er stuifmeel binnen.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten