Tuinkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:
Tuinkast

Bericht door jvanveldhuisen » wo 30 mei 2012, 22:12

Zo,
Na een periode "bij-loos" te zijn geweest nu eindelijk weer een volkje in mijn tuin.
Omdat we een hoekwoninkje hebben, is de tijd van grote aantallen bijenvolken voor-bij.
geen probleem. Van een wijze imker leerde ik ooit: "het is geen kunst om groot imker te worden, maar om klein imker te blijven"
Dat heb ik maar ter harte genomen.

Ondertussen een buckfastvolkje aangeschaft bij Kees Overeem uit Barneveld. Heerlijk zacht volkje wat best belangrijk is voor mij en mijn gezin:
spelende kinderen op skates, vriendjes en vriendinetjes die komen spelen. Met warm weer een zwembad in de tuin en dan ook nog bijen?

Ik denk dat het prima gaat. Ik geniet er met volle teugen van. Een tweede kast erbij? of toch maar een gewone zesramer?
Ik denk er nog even over na. In ieder geval binnenkort een drieramer om een jonge moer in op te zetten. Dan kijken we wel verder.

Hierbij de kast:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tuinkast

Bericht door Albert Stoter » do 31 mei 2012, 10:02

Dit is eigenlijk de dubbelwandige WBC-kast waarvan de oerversie al in 1884 werd ontwikkeld door William Broughton Carr.

Hier baseerde Kelting al rond 1903 de eerste versie van onze dubbelwandige simplexkast op (dus een simpeler versie van de WBC-kast).

Ik neem echter aan dat jouw Tuinkast nu van binnen de maten heeft van de simplex en niet van het oorspronkelijke Engelse standaardraam (die uit de oorspronkelijke WBC-kast ontstond omdat deze kast in Engeland zo'n groot succes was)

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: Tuinkast

Bericht door jvanveldhuisen » do 31 mei 2012, 10:09

Albert Stoter schreef:Ik neem echter aan dat jouw Tuinkast nu van binnen de maten heeft van de simplex en niet van het oorspronkelijke Engelse standaardraam (die uit de oorspronkelijke WBC-kast ontstond omdat deze kast in Engeland zo'n groot succes was)
Uiteraard! Er wordt veel geadventeerd met deze kasten. Het zijn prachtig mooie afgewerkte kasten van duurzaam materiaal.
Zo voor in de tuin een enkele kast staat nog mooi ook (vind ik).

Deze kast is niet geschikt om mee te reizen. Maar bij ons in Putten in zoveel dracht, bijna het gehele seizoen door, dat ik dat ook niet van plan ben.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tuinkast

Bericht door Albert Stoter » do 31 mei 2012, 10:30

jvanveldhuisen schreef:Zo voor in de tuin een enkele kast staat nog mooi ook (vind ik).
Dat vind ik ook. Ik kan me goed voorstellen dat deze kast indertijd een groot succes is geworden.
Deze kast is niet geschikt om mee te reizen.
Dat was inderdaad ook een van de redenen voor Kelting om het te versimpelen. Minder uitstekende delen (ik bedoel delen die uitsteken :) ).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten